Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta start slecht
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 8 maanden geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
7 juli 2022 om 21:43 #816181
Beste forumleden,
Hier een nieuw lid met een citta gilera 2001 origineel, gekocht een paar maanden geleden in Amsterdam. De vorige eigenaar had de citta een paar jaar terug weggezet en niet meer naar omgekeken. Citta wilde ook niet meer starten, stond in de verkoopadvertentie. Maar dat maakte mij niks uit en besloot de citta te kopen. Ik heb direct de carburateur en de bougie schoongemaakt en al vrij snel wilde de citta starten. Maar lekker lopen was er nog niet bij. Dus ik besloot het blok te demonteren en zag dat de zuiger er slecht aan toe was. Dus een nieuwe zuiger gemonteerd, cilinder gecontroleerd, nieuwe pakkingen geplaatst, nieuwe decompressieset geplaatst, nieuwe bougie, tank leeg gemaakt, een nieuwe benzinekraan geplaatst en een nieuwe bezineslang geïnstalleerd. Vandaag voor het eerst de citta proberen te starten (met verse Aspen 2 takt) maar al vrij snel zag ik dat de benzine vervuild was. Dus heb ik ongeveer een liter vuile benzine uit de tank laten lopen tot de bezine een normale kleur kreeg. Dit alles zorgde ervoor dat de citta heel even wilde starten maar niet stationair wilde lopen. Morgen zal ik de carburateur weer netjes schoonmaken maar ik vermoed dat de citta vervolgens nog niet stationair blijft lopen. Daarom mijn vraag aan jullie wat te doen??
Setup:
50cc snor cc02
carburateur dellorto SHA 12/12
sproeier 48
poulie 80
originele uitlaat
en std filter (vermoed ik)thnx voor jullie hulp!
8 juli 2022 om 09:07 #816182Ik zou eerst de roest in de tank aanpakken, dat is echt een irritant probleem. Anders kan kan je de carburateur om de zo veel meter blijven schoon maken. Mijn advies is (althans zo heb ik het zelf gedaan) haal de Citta helemaal uit elkaar tot je een kaal frame overhoud. Maak de tank grondig schoon, wat zand en fijne steentjes en water met afwasmiddel d’r in en schudden maar….daarna heel veel spoelen om echt alle troep er goed uit te krijgen. Gebruik daarna een goed anti roest middel, bijvoorbeeld HG. (ik zou geen grootmoeders huishoud wondertjes zoals cola of schoonmaakazijn gaan proberen, zonde van je geld en tijd… die producten doen amper iets. ik spreek uit ervaring.)
Als je tank dan eindelijk brandschoon is zonder roest en weer goed droog is dan kan je een tank sealer gebruiken.Ik heb deze gebruikt en tot nu toe nog geen problemen meer gehad met roest deeltjes die de carburateur verstoppen. Er is ook nog een 2 componenten epoxy tank sealer van Tankcure maar het schijnt dat die keihard word en dat er dan delen los kunnen breken. (dat heb ik er tenminste over gelezen)

https://www.choppershop.com/nl/1-component-brandstoftank-sealer-coating-05l.html?gclid=CjwKCAjwiJqWBhBdEiwAtESPaIrIy39h__1FsxfePQIEcM2DtWM9mc9cq4p6qBgKQjc-Ri1cvPtspBoCCGsQAvD_BwEJe kan natuurlijk ook om te testen een apart tankje / flesje / of iets dergelijks nemen en daar mee de carburateur voor zien van schone brandstof.
8 juli 2022 om 18:00 #816184Beste Wim,
Dank voor je uitgebreide uitleg!
Ik heb vandaag eerst een benzine filter tussen de benzinekraan en de carburateur gezet. En ik heb het luchtfilter verwijderd. De citta loopt als een zonnetje en trek goed op. Maarja zonder het luchtfilter maakt de citta veel lawaai…Als ik het luchtfilter terug plaats dan start de citta slecht en vervolgens ook niet mee te rijden.
Voordat ik de tank aan ga pakken wil ik wel graag met luchtfilter rijden. Heb je hier ook een advies voor Wim?
bvd!
8 juli 2022 om 23:30 #816185is het luchtfiltergaasje niet verstopt? Dat, of een te grote sproeier.
9 juli 2022 om 10:27 #816188Hey Shark,
thnx voor post, luchtfilter zit niet verstopt. Ik heb het luchtfilter helemaal schoongemaakt en doorgeblazen met een compressor. Gaasjes zijn wel wat vies maar je kan er nog doorheen kijken. Overigens heb ik het filter ook zonder gaasjes geprobeerd maar zonder succes….
Te grote sproeier lijkt dan de oorzaak alhoewel 48 niet groot is voor de setup.
10 juli 2022 om 14:45 #816205deze even bestellen… die laten een stuk meer lucht door
https://www.jmpbonderdelen.nl/luchtfilter-open-citta-ciao.html -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.