Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta – start niet meer (geen compressie?)
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren geleden door Sjors891.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 maart 2013 om 19:35 #211349
Gegroet allemaal
Nadat mijn grote liefde met een ratelend geluid ophield tijdens het rijden (na 15000km, en 1,5j zonder problemen erop te hebben gereden), ben ik op onderzoek gegaan wat er mis was..
Diezelfde week liep me citta i.p.v. 40 nog maar 30, ik miste vermogen etc..
als ik ‘m nu probeer te starten krijg ik geen compressie, zuiger gaat ook niet meer op en neer als ik aan het wiel draai.
Wat valt er nog te proberen? of is hier al een conclusie uit te trekken?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
5 maart 2013 om 19:39 #230847hij was zo te horen warm gelopen
en nu is hij vast gelopen dus het is hopen dat je krukas niet scheef is en dan een nieuwe cilinder en zuiger erop zetten5 maart 2013 om 19:41 #230848Hey, bedankt voor je snelle reactie!
Wat kan de oorzaak zijn van een warmloper? Het was destijds heel koud toen ik er buiten mee reed, en hoe kan ik controleren of mijn krukas scheef is?5 maart 2013 om 19:45 #230206ik weet het niet het kan verschillende oorzaken hebben
maar kan ook goed door slijtage komen na zoveel km vind ik het niet heel gek maar voor de kruk is gewoon cilinder eraf en zuiger van de kruk en dan gewoon kijken of die niet krom staatsucces
5 maart 2013 om 19:54 #230070een warmloper krijg je doordat er op een punt te weinig smering is in de cilinder.
hierdoor wordt dat punt dus warmer dan het normaal hoort.
het kan ook zijn dat een zuigerveer of pistonpen clipje op/kapot is gegaan in de loop van tijd,
dat kan het ratelende geluid wel verklarenbeetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.5 maart 2013 om 19:58 #230071Dank julliewel!
dus ik kan er zoiezo van uitgaan dat ik de cilinder kan gaan veranderen, omdat er op cittaparts veel cilinders staan weet ik niet precies welke ik moet hebben, kunnen jullie me daarmee helpen?nogmaals bedankt!!
5 maart 2013 om 20:10 #231006Het is maar net wat je wil als je weer orgineel wilt heb je zoiets nodig http://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/cilinders-gilera-citta/standaard-cilinder-vespa-38-2mm-p10.html
Maar dan moet je ook nog pakkingen mee bestellen he
http://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/pakkingen-gilera-citta/koppakking-std-citta-ciao.html
http://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/pakkingen-gilera-citta/voetpakking-citta-ciao.html5 maart 2013 om 20:24 #230971en ook een bijhorende zuiger en dan zou ik klaar moeten zijn?
5 maart 2013 om 20:48 #230952die zit er al bij dus eigenlijk is het dit denk ik
maar ik weet niet of ze standaard de zuigerveren meeleveren ik denk het wel maar ik heb nog nooit zon standaard cilinder besteld 😕
maar ik weet wel van de andere cilinders dat ze dat wel doen dus anders vraag het ff5 maart 2013 om 21:02 #230962top dankjewel man! Ik kijk wel even verder en laat wel weten of het probleem verholpen is na het plaatsen
5 maart 2013 om 21:04 #222004Je krijgt een set van:
* de cilinder
* De 2 zuigerveren
* De zuiger
* de pistonpen
* en als het goed is ook de pakkingentijd geleden dat ik een standaard cilinder besteld heb maar als het goed is klopt het
in iedergeval staat dat bij cittaparts er bij:
http://www.cittaparts.nl/Webwinkel-Product-5301958/STD.-50CC-Cilinder-382MM-Citta-Si-Ciao.htmlbeetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.5 maart 2013 om 22:11 #230973welke pen heb ik daarbij nodig? 10 of 12?
5 maart 2013 om 22:17 #230968Dat ligt eraan welke jij nu hebt denk 10 is de meest gangbaren maat
6 maart 2013 om 20:33 #231362Heyy, ben vandaag even wezen kijken, o.a. cilinderkop eraf gerhaald en kwam er met m’n stomme kop achter dat de zuiger wel op en neer gaat (als je namelijk aan het wiel draait draait alleen de buitenkrans van de citta mee..).
heb ook even een foto gemaakt, het ziet er allemaal nog goed uit, toch?
[spoiler]
[/spoiler]nadat ik weer wat heb lopen googlen daarna heb ik het een en ander gelezen dat het spie (of krukas) stuk is, kan dit?
Als ik het vliegwiel moet gaan openmaken bekeer ik mij op onbekend terrein :con, dus zal zoiezo eerst even info moeten zoeken over hoe ik dat los ga maken.
hoop dat jullie me weer van dienst kunnen zijn :relax
gr
6 maart 2013 om 20:37 #232785dat is ook heel simpel dan moet je gewoon je hele blok eronder uit halen en dan me een vliegwiel trekker het los draaien dan zie je vanzelf de spie
maar ik zie wel lichte krassen in je cilinder maar dat is niet zo heel erg volgens mij -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.