Vespa-Ciao.NL
:: Citta Start en loopt mooi, enkel uitval bij bijna stilstand

Home Forums Techniek Problemen oplossen Citta Start en loopt mooi, enkel uitval bij bijna stilstand

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Deefcon
    Topic starter

Beste Leden,

Ik ben nu bezig met het opknappen van een Citta. Nu heb ik wel het enige ervaring met Citta’s alleen na 30x het zelfde blokje er onderuit gehaald te hebben begint de moet je in de schoenen te zakken(maar sleutelt wel erg fijn).

Nu werkt de Citta fijn, deze start snel, als je rijd, rijd hij perfect TOT je moet afremmen en bijna stil staat. Dan valt hij uit en kan je haar niet meer redden door gas te geven.
      Alles is nieuw en vervangen, kop- en voetpakking zijn goed en krijgt daar geen lucht vandaan.

Er zit een standaard cilinder onder, 13/13 carb. met 46 sproeier en standaard(replica) luchtfilter.
      Ik kom hier niet meer uit en hoop dat een(of meer) van jullie gewaardeerde leden mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
      DeeFcon

zevenenergie
      Donateur

Ik ben wel lid maar of ik ook gewaardeerd word?:con
        ik denk dat je sproeier te klein is.

Deefcon
        Topic starter

Bij deze de mogelijkheid om mijn waardering in je zak te kunnen steken. 😀
          Waarom denk je aan de sproeier?

Mijn top is prima trekt goed op en behaald te top zonder problemen. Het probleem komt bij het bijna stil staan dus gas los en remmen.
          Kun je mij wat meer vertellen over jou theorie?

Mvg, DeeFcon

SuperSi
          Bijdrager

Hoe is je koppeling?
            en dan met name je koppelings veertjes?

Deefcon
            Topic starter

Dat zou ik even moeten controleren.
              Wat zou daar mis mee kunnen zijn en wat kan het veroorzaken?

Mvg, DeeFcon

SuperSi
              Bijdrager

als je koppelingsveertjes te slap zijn en je koppeling blijft hangen en je remt af, trekt je koppeling je krukas mee tot stilstand.
                overigens makkelijk op te lossen door ff nieuwe veertjes te monteren.

zevenenergie
                Donateur

Aan Deefcon

Ik geef een tip geen theorie en het is aan jouw wat je daar mee doet. 8)

Deefcon
                  Topic starter

Beste Super Si/Zevenenergie,
                    Ik heb een andere koppeling geprobeerd en het leek er op dat dit een positief effect heeft gehad. Enkel kwam later het probleem weer terug.
                    Zevenenergie, ik had er een 48 sproeier in en mijn bougie was beetje zwart/grijs. Maat 54 geprobeerd maar moest ik hem starten met vol gas anders wilde deze niet, en bougie was zoals verwacht pik en pik zwart. Op moment maat 50 maar hij wilt niet meer starten….

Ik snap hier dus gewoon vrij weinig van.

De Citta gaat ook niet heel mooi gelijk op in snelheid, je hoort af en toe een hikje tussen door. Bougie vonkt wel mooi wit/blauw.

Mvg, DeeFcon

Wilk1985
                    Moderator

Hallo en welkom om dit forum!

Met jouw setup moet je rond de 46 zitten, als je een sproeier groter als 48 nodig hebt wijst dat erop dat je blokje waarschijnlijk ergens valse lucht aanzuigt.

Ik zou voordat je verder gaat eerst gewoon even de basisdingen in je blokje vervangen, dan kun je makkelijk oorzaken uitsluiten.

Je geeft zelf al aan dat je de voet en koppakking hebt vervangen, maar weet je zeker dat de cilindervoet en de aansluiting op het carter echt brandschoon zijn? Anders zal hij daar alsnog op gaan lekken.

Bij het vervangen van de koppakking zou je eigenlijk ook de cilinder en kop moeten vlakken, door het vele opwarmen en afkoelen van het metaal gaat het metaal vaak lichtelijk krom staan waardoor je valse lucht trekt. Dit is in de meeste gevallen op te lossen met een andere koppakking maar niet altijd. Bedenk ook dat een standaard blokje helemaal geen koppakking nodig heeft mits de cilinder en kop goed aansluiten.

Verder kan je de zuigerveren nog vervangen, en de krukaskeerring, contactpunten en condensator vernieuwen.

Dan ben je hoogstens 25 euro verder, maar weet je wel zeker dat je blokje in de basis goed is!

Het echte probleem kan trouwens wel in de koppeling zitten, heb je ook gecontroleerd of de koppelingsschotel niet krom is? Als die krom is kunnen de segmenten soms niet goed meer in de “vrij” positie komen wat resulteert in de problemen die jij noemt.

Deefcon
                      Topic starter

Beste Wilk1985,

Bedankt voor het warme welkom! 😀

Ik heb ontdekt dat sproeier 46/48 de beste optie is inderdaad en daarboven word de bougie echt pikken zwart. Dus dat zou dan beteken dat hij “geen” valse lucht krijgt toch?

Er is inmiddels al veel basis materiaal vervangen, denk aan: krukas kering, lagers, condensator, cp, nieuwe carb(13/13) en de zuigerveren zagen er nog prima uit naar mijn idee. De zuiger was door de vorige eigenaar overigens wel verkeerd om gemonteerd en niet goed afgesteld maar dat ter zijde.

Kop vlakken brengt geen risico’s met zich mee, door bijv. schuin te gaan of iets dergelijks?(zal later even wat info hier over proberen te scoren)

Zal me nog eens op de koppeling richten want na dat ik een koppeling van een andere Citta had over gezet merkte ik inderdaad een wereld van verschil.

Moet nu wel een nieuwe cilinderkop aanschaffen, door het veel los en vastmaken van de bougie de afgelopen tijd is het gat een beetje lam geworden en krijg ik de bougie niet meer goed vast.

Bedankt voor de reactie, DeeFcon

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.