Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta rijdt opeens langzamer
- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 9 maanden geleden door gileracitta.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
4 juni 2019 om 15:54 #787325
Hallo allemaal, mijn citta (std carb, sproeier 35, std blok, poelie 94)
Liep hartstikke lekker nadat ik een nieuwe poelie 94 erop had gezet, hij ging net zoals ik had gewild iets harder dan van tevoren, nou stapte ik in de ochtend op me citta en hij reed opeens langzamer voor me gevoel, hij is van 34 km/h naar 29km/h gegaan zonder duidelijke aanleiding, ik heb al de carb schoongemaakt en zelfs een andere sproeier getest en ook een sproeier 38 maar dat maakt geen verschil, ook heeft de stelschroef geen effect op of hij stationair loopt of niet maar dit was al langer zo ookal liep ie wel gewoon altijd prima stationair.
Wat zou ik nog moeten checken of enige ideen waarom ik opeens 5 km/h ben verloren (en eventueel het stationair schroef probleem)
Alvast bedankt voor de reacties4 juni 2019 om 19:56 #787330

4 juni 2019 om 19:56 #787331Uit nieuwschierigheid de cilinderkop eraf gedraaid
5 juni 2019 om 10:51 #787339Update, cilinder schoongemaakt en erop gedraaid en de pakkingen schoongemaakt, nu heeft de stationair schroef opeens wel invloed dus misschien dat hij daar wat valse lucht pakte, snelheid is nogsteeds niet beter
5 juni 2019 om 11:31 #787340Cilinderkop ziet er niet gek uit, cilinder op de foto ook niet.
Klinkt de citta nog wel goed op 29km/h? Hoor je dat hij af en toe een slag mist?
Staat je V-snaar even strak als voorheen? De meeste mensen zetten hem te strak, zeker op een standaard citta heeft die niet veel spanning nodig.
Bougie preventief vervangen is een goedkope test die je zou kunnen doen.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno5 juni 2019 om 20:33 #787367check je koppeling hij kan te strak of te los zitten.
Brommers kiek’n?6 juni 2019 om 00:02 #787376Ik heb momenteel me v snaar zo strak als ie maar kon, hoe strak zou hij moeten zijn, en hoe check ik of de koppeling te strak of te los zit.
Alvast bedankt 🙂6 juni 2019 om 00:19 #787377En de bougie die erin zit is trouwens net nieuw
6 juni 2019 om 00:21 #787378Als jij volle toeren loopt maakt hij soms een soort pruttel achtig geluid als dat is wat je bedoeld.
6 juni 2019 om 08:50 #787383Pruttelen betekent te rijk afgesteld en dus 1maatje kleinere sproeier er in.
Maar controleer ook of je uitlaat niet dicht zit.
6 juni 2019 om 13:48 #787393Er zit nu een sproeier 35 in maar er werd mij juist verteld dat ik er een grotere sproeier in moest doen, dus ik had er een sproeier 38 in gedaan maar toen liep ie minder goed dan met de 35, hoe moet ik checken 9f de uitlaat dicht zit?
6 juni 2019 om 15:56 #787402Ik heb momenteel me v snaar zo strak als ie maar kon, hoe strak zou hij moeten zijn, en hoe check ik of de koppeling te strak of te los zit. Alvast bedankt
Hoe strak hij moet zitten is altijd lastig uit te leggen. Sommige mensen knijpen in het midden de riem naar elkaar met 2 vingers, maar het verschilt nogal wat mensen “normaal” knijpen vinden en welke poelie je hebt.
Ik adviseer je blok in stapjes van 1mm naar achter te zetten en telkens een ritje te maken. Gaat hij harder, dan stond je riem veel te strak. Slipt de riem (toerental gaat vij snel omhoog, brommer gaat traag, zwarte stukjes bij je poelie) dan staat hij veel te slap. Je wilt ergens tussenin uitkomen.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno6 juni 2019 om 16:40 #787408De uitlaat controleer je door je
er uit te halen en dan je
in de onderste stand duwen met een 
Dan blaas je op het buisje aan de achterkant van de
. Er is altijd een beetje weerstand. Je zou er doorheen moeten kunnen blazen zonder dat je kracht zet.24 juni 2019 om 22:56 #788000Oké update, mijn uitlaat die erop zat ging stuk toen ik hem eraf aan het halen was dus ik ging ’n nieuwe uitlaat halen maar Dit keer een citty power. Ik kreeg dus een uitlaat mee kom ik erachter als ik hem erop wil zetten dat het aansluitingstuk van me motorblok gewoon net te klein is voor de pijp van de uitlaat, ik zet dus een bus tussen me uitlaat en het aansluitstuk en zet er een sproeier 38 in. Ik ga rijen en hij rijdt mooi 39 km op de top, nou ik rij dus eerst ff me uitlaat in door altijd ongv 3 kwart gas te rijden voor 40 km ofzo. En dan ga ik volgas en rijdt ie opeens 33 km/h en hij loopt heel slecht stationair. Nou is het nu ook wel warm enzo maar zelfs met de stationair schroef helemaal ingedraaid loopt ie net geen stationair. Lang verhaal kort, nieuwe cittypower uitlaat beetje vercrackt erop gezet en hij reed goed en toen opeens niet meer, ik heb overgins geen idee hoe ik nou weet of me koppeling goed is of hoe strak me vsnaar moet etc.
Help
24 juni 2019 om 23:21 #788001Waar vraag je nu precies naar? 🙂
Je koppeling kan weinig mis mee zijn tenzij je erg veel herrie, trillen of super traag optrekken hebt. Je snaar kan ook weinig mis mee zijn, als hij niet slipt staat hij in principe strak genoeg, maar hij moet niet extreem strak; dit zal je dan ook met optrekken wel merken. Er moet ongeveer 1 a 1,5 cm op en neer speling op zitten, je merkt zelf wel of dat goed is.
Betreft je lagere snelheid: is je afstelling helemaal goed? Lijkt me dat je een wat kleine sproeier hebt. Zit je uitlaat er nog goed op? Nergens een lekkende pakking? Is je bougie niet vet geslagen of kapot? Probeer zoiezo eens een andere bougie, kan heel lullig maar zo het probleem zijn. Heb ik zelf ook al gehad.
Een uitlaat hoef je niet in te rijden :lol
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.