Vespa-Ciao.NL
:: Mijn citta opknappers

Home Forums Perso’s Projecten Mijn citta opknappers

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ries Maas
    Bijdrager

Hoi Mike,

Even een reactie op je laatste post hier.
      Je moet sowieso 6 volt lampjes gebruiken.
      Natuurlijk kan het ook geen kwaad je kabelboom even na te lopen.

Wat betreft je teller ( aandrijving) is een beetje een bekend probleem.
      Het meeste aftersale spul ( tellerwerk) kennen dat probleem.
      Ze werken helaas meestal behoorlijk afwijkend op een Citta.
      Op een Ciao etc werkt het wel, heeft met de omtrek / diameter van het wiel te maken.

Er zijn wel tellerwerken te koop die wel de normale snelheid aangeven maar daar moet je even naar zoeken.
      Dit onderwerp is vaker voorbij gekomen op dit forum, ook ( als ik me niet vergis) met het adres of webshop waar je ze kopen kan. Wellicht kun je er hier even naar zoeken.
      Mocht je de oude nog hebben is het misschien een beter idee om deze weer netjes bruikbaar te maken en die er weer op te zetten.

Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...

Mike
      Topic starter

Over de kabelboom gesproken ik weet denk ik al wat het probleem is. Ze hebben met de kabels lopen kloten want als ik een schema opzoek hoe de kabels moet lopen heb je paars, rood en zwarte kabels en bij mij heb ik 1 rode 2 zwarte en wat bruine?? De vorige eigenaar heeft er mee lopen kloten en het denk ik niet goed aangesloten.

En even over de teller en kabel. Wat je zegt is dat ik de oude er weer op moet zetten maar dat is het probleem ik heb hem gekocht wel met de kilometerteller maar zonder kabel en teller aandrijving dus die 2 heb ik nieuw gekocht en nu doet hij dus zo en ja dat klinkt best logisch dat die dan bedoeld zijn voor een ciao en dat het probleem voorkomt uit de grote van de wielen

Mike
        Topic starter

Ik heb een probleempje dat mijn opknapper slecht wilt starten. Toen ik hem kocht starte hij in 1 druk en liep hij stationair op de shoke en dan reed je zo weg. Alleen je had toen zo’n dip rond de 20 dus heb ik er strakkere trekveren ingezet en toen was dat weg maar hij liep aardig beroerd met de 13/13 die erop zat want hij heeft nog standaard inlaatje. Ik heb er een 12/10 op gezet en nu rijd hij mooi en hij is ook afgesteld. Maar nu start hij zo slecht en ik snap niet waarom. Op de shoke verzuipt hij soort van en ik moet nu zonder shoke of heel veel toeren maken voordat hij start of ik moet rennen en gasgeven en dan springt hij aan.

Dit heb ik ook bij mijn normale citta maar hoe kan dit steeds dat ik dit nu al bij 2 brommer heb???

Ries Maas
          Bijdrager

Dat is een makkelijke vraag, maar het antwoord er op is niet zo makkelijk te geven.
            Het kan zo enorm veel oorzaken hebben waarom de boel slecht/ niet loopt.

Ik had ooit hetzelfde.
            Het liep goed toen ik em kocht, je gaat verbeteren, vervangen en aan het eind van het liedje deed ie het helemaal niet meer.
            Ik maar rennen door de straat… De buurt zal ongetwijfeld gedacht hebben; kijk hem weer rennen met zijn Barbie brommer…

Wekenlang ben ik ermee aan het prutsen ( lees: vakkundig kuch kuch…) geweest.

Ik was het zat, alles alles alles geprobeerd en gecheckt, uiteindelijk weggebracht naar een  Vespa/ Piaggio dealer ( oldtimer liefhebber ) en ter reparatie aangeboden.
            Ook deze stond voor een raadsel, alles leek ik toch goed gedaan te hebben.
            Hij heeft de boel compleet uit elkaar gehaald, weer in elkaar gezet ( zoals ik het gedaan had) en toen liep de Citta ineens als een trein! De oorzaak waarom ie niet liep was niet aan te wijzen.

Het enige wat vervangen was, was de krukas kering.
            De oude leek goed, bij twijfel heeft hij die toch vervangen.
            Wellicht was dat destijds de oorzaak.

Soms is en blijft het een raadsel.

Mike
            Topic starter

Ohh ja dat zal wel kunnen dat het de kering is. Beide mijn brommers doen het ineens raar genoeg en ik snap er inderdaad niks van want met een boormachine start hij zo met vol gas op de boormachine maar dat gaat zowat 2x zo hard als dat ik hem aan ren😂 zo hard kan ik niet rennen… maar als dat kon dan start hij wel gelijk en loopt hij gelijk stationair.

Ohja ik bedenk me net dat ik de choke erop liet staan perongeluk toen ik een keer probeerde met de boormachine en soms kreeg de boormachine ineens zo’n klap door tegenslag of wat dan ook. Komt dat misschien door de choke of zit er dan wat vast of iets wat hem tegenwerkt??

Maar in iedergeval bedankt ik zal ook een nieuwe keering gaan halen en kijken of dat werkt.

Mike
              Topic starter

Ohja ik bedenk me net dat ik een keer een zuigerveer gebroken in mijn cilinder had zitten en er zit wel een beste kras in mijn cilinder en op de zuiger maar dat heb ik er het meest uit geschuurd maar hij lijkt wel wat groter geworden sinds ik dat gedaan heb. Hier even wat foto’s van de kras op de zuiger.
                20230707_11433420230707_114339

20230707_113736De zuiger is ook aardig vet en een beetje zwart, ik krijg het er niet af en mijn cilinder poorten lijken ook wel een beetje vet, er zit zegmaar zo’n vies vet randje maar dat kan je niet echt goed zien maar het zit er wel

Ries Maas
                Bijdrager

Ik zou zeggen, investeer in een ander zuigertje ( met de veren natuurlijk)
                  Cilinder mits hij niet meer te redden is.
                  Diepe krassen/ groeven geven altijd problemen.
                  Nieuwe kop en voetpakking natuurlijk, en een nieuwe krukas kering.
                  Dit alles hoeft de hoofdprijs niet te kosten.
                  Dit bovenstaande lijkt me sowieso nuttig gezien je verhaal.

* En even door gefantaseerd…. staan je contactpuntjes goed?
                  * Heb je meerdere bougies geprobeerd? ( zelf heb ik met enige regelmaat problemen met nieuwe bougies van NGK ) zet ik de oude er in, probleem opgelost.
                  * Bedrading van/ naar bobine in orde?
                  * Bobine maakt goed massa tegen achterbrug?
                  * Decompressieklep sluit echt volledig?
                  * Carburateur schoon? Benzinefiltertje ook?
                  * Geen valse lucht bij aansluiting carburateur?
                  * Cilinderkop goed vastgedraaid? Met de nadruk op “goed” …

Loop dit maar eens stap voor stap na

Mike
                  Topic starter

Oke ik heb alles even bekeken en dit zijn de antwoorden.

1 het is een elektronische ontsteking dus ik heb geen contactpunten
                    2 ik had met de oude bougie hetzelfde probleem
                    3 de bedrading is nog goed en origineel
                    4 Ik heb een cdi en de massa ik prima geloof ik. Ik heb geen volt meter of wat dan ook maar de lampen doen het wel.
                    5 decompressie klepje weet ik niet echt. Ik denk het wel hoor maar ik kan binnenkort wel even proberen met deo te kijken.
                    6 Geen valse lucht de laatste keer dat ik gecheckt heb geloof ik.
                    7 cilinderkop gaat niet vaster dus die zit zeker vast. Er zijn laatst ook nieuwe aluminium kop en voet pakkingen op gekomen.

Ik heb nu de electrode afstand veranderd van 0,45 naar 0,60 mm en hij start nu binnen 2 meter alleen de sproeier is nog wat te groot want de bougie was nat maar hij starte ook al slecht met een goede afstelling.
                    Ik heb wel eens gelezen dat als je de electrode afstand te groot zet dat op lange stukken je cdi dan kan oververhitten. Is dit met 0,60 ook al het geval??

Maar wat je zegt het zijn best oppervlakkige krassen in de cilinder dus ik zal later even een nieuwe kopen maar ik zal eerst even een nieuwe krukasskeering kopen en nog wat dingen wat ik nodig heb.

Wim
                    Bijdrager

Neem de NGK bougie met de “R” voor de elektronische ontsteking.
                      Probeer ook eens een andere bobine/CDI.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mike
                      Topic starter

Beide de bougies die ik had waren met de ‘R’. Ik had de br7hs en nu de br6hs.
                        De luxe van een andere cdi heb ik jammer genoeg niet😅 en ik ga geen nieuwe kopen om alleen te testen.
                        Maar ik ga nog wel even testen met een andere sproeier en electrode standen.

Ik hou jullie op de hoogte!!

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.