Vespa-Ciao.NL
:: Citta op E85

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Citta op E85

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

WybeP
    Bijdrager

LeonM93 :
      Dat octaan verhaal klopt niet helemaal, octaan is C8H20, Ethanol is C2H5OH
      Alcohol heeft wel een hogere soortelijke warmte, bij de verbranding komt dus meer energie vrij.
      Theoretisch gezien kan je hem ook op 100% Ethanol laten lopen.

Het octaangetal(en niet het octaangehalte wat ik dus fout zei) is een referentiewaarde voor de klopvastheid van benzine. Dit heeft verder geen direct verband met het gehalte van octaanen (C8H20). Wat ik dus misschien beter had kunnen zeggen is de klopvastheid, het gaat minder snel detoneren.

LeonM93 :
      Wel uitkijken dan voor detonatie met 100% ethanol of warmlopers.
      Wel gaaf project, doen jullie dit voor school?

100% ethanol is niet te doen, Ethanol doet namelijk helemaal niks aan smering ook al meng je het met olier (wat zoiezo al moet). En dan de koeling nog ! dan heb je zoals je zelf al zegt een hoop kans op een warmloper !

tvmierlo
      Donateur

De enige 2 takt olie die met ethanol mengt is ricinusolie(andere naam: wonderolie) en is vrij duur… Je moet rekening houden met een grotere sproeier die nodig is!!! (ik dacht dat hij 40% groter moest zijn). Dus het verbruik neemt toe, maar het koppel ook en het vermogen ook.

Het nadeel van pure alcohol is dat pure alcohol eigenlijk niet puur is, omdat er bij de destillatie door de H-bruggen altijd wat water aan de alcohol blijft “hangen”. Dus dan bestaat het uit 96% alcohol en 4% water. Ik zou alleen niet weten of er dus ook water bij e85 aan de pomp zit.

edit: Maar ik heb zelf geen ervaring, het is puur theorie. Wel weet ik dat rubberen delen van het blok door ethanol worden aangetast. Dus je moet de keerring wel in de gaten houden en anders één van een ander materiaal gebruiken.

Carphunter
        Bijdrager

Je hebt ook Methanol, voor modelbouwvliegtuigjes… Omdat mn broertje daarmee vliegt, hebben we toch voldoende van die rommel op voorraad.

Zit ook een Gedeelte ‘Nitro’ bij, dit moet dan weer zorgen voor wat meer zuurstof in je verbranding, een betere koeling,en een betere verbranding..

Heb het ooit in een Spartamet gegooid, dat ding ging gelijk gruwelijk detoneren, en kwam geen meter vooruit.
          Heel vreemd :lol
          Tzijn ook hele andere motoren die methanol motortjes, met een gloeiplug, heeft meer wat weg van een Diesel dus.

Maar mss is dat Nitro(methaan) wel een interessante toevoeging! Heb er niet gruwelijk veel verstand van, dus zou niet weten of je dat los zou kunnen krijgen, wellicht weet Barry dat, die doet ook aan Modelbouw.

Voor zover ik weet kun je alleen methanol met een bepaald aantal procenten nitromethaan verkrijgen in de handel, geen pure nitromethaan.

Svennoow
          Topic starter

tvmierlo :
            De enige 2 takt olie die met ethanol mengt is ricinusolie(andere naam: wonderolie) en is vrij duur… Je moet rekening houden met een grotere sproeier die nodig is!!! (ik dacht dat hij 40% groter moest zijn). Dus het verbruik neemt toe, maar het koppel ook en het vermogen ook.

Het nadeel van pure alcohol is dat pure alcohol eigenlijk niet puur is, omdat er bij de destillatie door de H-bruggen altijd wat water aan de alcohol blijft “hangen”. Dus dan bestaat het uit 96% alcohol en 4% water. Ik zou alleen niet weten of er dus ook water bij e85 aan de pomp zit.

edit: Maar ik heb zelf geen ervaring, het is puur theorie. Wel weet ik dat rubberen delen van het blok door ethanol worden aangetast. Dus je moet de keerring wel in de gaten houden en anders één van een ander materiaal gebruiken.

Wij gebruiken E85, daar zit nog 15% euro 95 bij. We hebben ook geen problemen ondervonden met het mengen van de olie(castrol), waarschijnlijk door die 15% euro 95.

jan-willem
            Bijdrager

Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvrijstaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.

Hmm ben benieuwd of het veel effect heeft op de carters van een vespa blok.

Svennoow
              Topic starter

We hebben gister het blok met de benzinekraan open laten staan. Vandaag is kijken of het aangevreten is. Zelf gok ik dat het nog niet aangevreten is.

Docs
                Donateur

Het blok zal ook wel niet spontaan weggevreten worden, maar het wordt wel aangetast.

WybeP
                  Bijdrager

Het mengen ging inderdaad prima, maar moeten wel even opletten dat het niet neerslaat na bepaalde tijd.

docs911 :
                    Het blok zal ook wel niet spontaan weggevreten worden, maar het wordt wel aangetast.

Wat we dus ook gaan uitzoeken, tot hoever die wordt aangetast. hoelang die dus blijft rijden.

Svennoow
                    Topic starter

Update 18-05-10:

Vandaag hebben we de Citta maar weer is uit de schuur gehaald.
                      Veranderingen;
                      Goede 12/12 carb;
                      Standaard snor luchtfilter;
                      1/2 liter tank;
                      Nieuwe bougie.

Over die nieuwe bougie: de oude was kapot. Een gloed nieuwe NKG 6. Nu zit er een NGK ”race” in(geen idee wat dat betekend) maargoed hij loopt weer. Deze bougie is ook hittegraad 6, denk dat dit te warm is omdat ethanol misschien een stuk warmer wordt ! volgende keer gaan we 7 of 8 proberen.
                      Straks is ff een paar sproeiers uitproberen, er zit nu een 64 in wat eigenlijk te groot is.

We hadden alleen een klein vraagje: wat kan je nog aan de elektrodeafstand bij de bougie veranderen?

Greet W en S

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.