Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta onstekings timing
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 10 maanden geleden door Sokkendief.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
6 mei 2023 om 16:10 #820057
Goedemiddag leden,
Mijn Citta wil al weken lang niet starten. Het begon toen ik een 65cc DMP monteerde. Vervolgens liep de bronmer prima, maar ik kreeg hem niet in zijn powerband, en naar mate de rit verzwakte de brommer veder. Tot hij uiteindelijk niet meer reed. De bougie was gestopt met vonken.
Vervolgens heb ik mijn onsteking opnieuw opgebouwd en deed de bougie weer vonken (ook een sterke vonk). Maar de citta wou niet starten. Sterker nog ik krijg een enorme knal als ik hem een aantal keer probeer aan te trekken (ik heb een trekstart). Dat duidt op de timing van de onsteking. Nou heb ik mijn CP’s afgesteld op 0.4mm en de spie vervangen bij de krukas. Maar nog steeds knallen en dergelijke. Oja de bobine is ook vervangen en de kabels van het blok heb ik netjes gemaakt.
Nou heb ik echt geen idee meer waar het aan kan liggen. Benzine toevoer is ook goed. Als ik mijn blok rond draai hoor ik wel een soort hoge piep, komt volgens mij uit het inlaat gaatje waar de carb zit.
Wie weer wat er aan de hand kan zijn? Ik sta een beetje op het punt hem te verkopen aangezien ik nog maar 2 keer erop heb kunnen rijden
Setup:
65cc DMP
Standaard carter (niks bewerkt)
Standaard krukas
Sproeier 62
10.7mm carburateur
Polini luchtfilter
Poelie 806 mei 2023 om 16:20 #820058De punten horen op 0,45, maar dat zal niet heel veel veranderen.
Je vliegwiel en nok staan nu samen wel goed in lijn op t spietje?
Je weet nu dus zeker dat de ontsteking goed is en de spie en timing goed staat zei je.
Gaan we t daar niet meer over hebben.
Je probeerde toch wel meerdere bougies?
Gewoon voor de zekerheid.
Krukaskeerring goed op z’n plek?
Knallen? -koppakking, -decompresseur klepje sluit niet goed af, condensator defect.
Anders toch t blokje even openmaken.
Je had de 65cc nieuw?
Je hebt m toch wel voorzichtig een km of 500-800 ingereden?
Dat t geen warmloper/vastloper was waardoor ie toen stopte.
Kijk dit allemaal maar even na.
We horen t wel weer.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.6 mei 2023 om 16:38 #820059Hoi Wim,
Alles in de onsteking moet goed zijn ik heb alles gesteld en heb meerdere bougies geprobeerd. Heb nu weer mij standaard 6 bougie erop (die vonkte harder).
De 65cc was inderdaad nieuw. Ik heb hem rustig ingereden, maar het vermogen was op dat moment weinig (vonkte toen niet lekker). Later bleek dus dat de condensator het had opgegeven.
Ik ga morgen wel even de decompressie checken die staat wel erg strak op spanning als ik de kabel erop zet, maar volgens mij staat hij niet open.
Met de montage van de cilinder ging de voetpakking wel iet wat scheef dus misschien dat hij door ergens een probleem heeft. Dan zal ik wel meteen de koppaking checken. Die DMP pakkingen vond ik wel erg slechte kwaliteit.
Ik ga alles gewoon weer nalopen en dan zal ik het wel even laten weten. Bedankt!
Groetjes, Rick
6 mei 2023 om 21:09 #820060Oke, mooi. We horen het wel weer.
En ook de krukaskeerring even controleren hè.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.7 mei 2023 om 15:45 #820070Hoi Leden,
Nou ik heb even het cilindertje eraf gehaald en hij heeft een warmloper gehad. Wat ik erg gek vind want ik heb hem echt 10 min stationair laten draaien en daarna echt 1 km gereden met half gas. Mijn oude standaard 50cc had ook al een aantal warmlopers achter de kiezen (zie foto’s). Bij de montage gingen wel de zuigerveren niet lekker op hun plek. Maar uiteindelijk kreeg ik ze wel “goed”. Ik vermoedt dat daar misschien iets niet helemaal goed is gegaan.
Daarnaast is mijn krukas inlaat vlak ook erg blauw uitgeslagen dus misschien dat er gewoon iets flink aanloopt in het blok?
Hierbij nog de foto’s:
Oude 50cc zuiger:

DMP 65cc

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.