Vespa-Ciao.NL
:: Citta loopt constant vast!

Home Forums Algemeen Overige algemeen Citta loopt constant vast!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Tbouman
    Topic starter

Goedemorgen allemaal,

Ik ben Tom 25 jaar oud en ben nieuw hier. Ik heb in de laatste maanden een citta volledig opgeknapt en t motortje gereviseerd. Daarbij inlaat gevijlt, een 65cc geplaatst van dmp, met een 13/13 carb origineel, en een techno krul voor de looks want heb een newkids citta gemaakt en die paste daar bij. Toen ik de 1e keer ging rijden natuurlijk voorzichtig. Liep hij 2 straten verderop al vast niet warm maar echt vast deed niks meer. Vond dit vreemd want de sproeier was wat aan de grote kant voor het inrijden.. toen bedacht ik dat het monteren van de zuiger stroef ging, dus dacht oke misschien een fabrieks fout van de dmp cillinder kit. Dus ik een nieuwe kit erop gezet ging al veel beter niet stroef maar gewoon normaal. Dus ik weer rijden alles half gas niet te gek, wou ik naar huis rijd dus laatste stukje even wat meer gas en ja hoor weer vast.. ik meng 1:40 met een iets te grote sproeier dus mengsmering kreeg hij zat. Ik snap hier niks meer van heb dit nog nooit gehad. Wel is het zo dat mijn originele krukas kapot was en heb een imitatie as geplaatst van SP die ovegens ook niet van harte paste. Zou die de boos doener kunnen zijn? Dat hij wat afwijkt en aanloopt? Want de ene kant van de zuiger is namelijk erger kapot dan de andere en t is precies tegenover elkaar ook.. ik weet n lang bericht maar hoop echt dat iemand mee wilt denken.

Met vriendelijke groet
      Tom

Tom

Wim
      Bijdrager

Goedemorgen allemaal, Ik ben Tom 25 jaar oud en ben nieuw hier. Ik heb in de laatste maanden een citta volledig opgeknapt en t motortje gereviseerd. Daarbij inlaat gevijlt, een 65cc geplaatst van dmp, met een 13/13 carb origineel, en een techno krul voor de looks want heb een newkids citta gemaakt en die paste daar bij. Toen ik de 1e keer ging rijden natuurlijk voorzichtig. Liep hij 2 straten verderop al vast niet warm maar echt vast deed niks meer. Vond dit vreemd want de sproeier was wat aan de grote kant voor het inrijden.. toen bedacht ik dat het monteren van de zuiger stroef ging, dus dacht oke misschien een fabrieks fout van de dmp cillinder kit. Dus ik een nieuwe kit erop gezet ging al veel beter niet stroef maar gewoon normaal. Dus ik weer rijden alles half gas niet te gek, wou ik naar huis rijd dus laatste stukje even wat meer gas en ja hoor weer vast.. ik meng 1:40 met een iets te grote sproeier dus mengsmering kreeg hij zat. Ik snap hier niks meer van heb dit nog nooit gehad. Wel is het zo dat mijn originele krukas kapot was en heb een imitatie as geplaatst van SP die ovegens ook niet van harte paste. Zou die de boos doener kunnen zijn? Dat hij wat afwijkt en aanloopt? Want de ene kant van de zuiger is namelijk erger kapot dan de andere en t is precies tegenover elkaar ook.. ik weet n lang bericht maar hoop echt dat iemand mee wilt denken. Met vriendelijke groet Tom

Hallo Tom,
        ik ben niet zo van Citta maar ze hebben een Ciao blokje, dus oké, haha.

Ik zou eens verhaal gaan halen bij de leverancier van de krukas.
        Maar eigenlijk had je dat eerder moeten doen toen het al niet pastte 😉
        Kostte je nu twee cilinders! Als je denkt dat het daar aan lag tenminste.

Je hebt wel echt hoge toeren vermeden?
        Al je koelkappen waren gemonteerd? Alhoewel twee straten? Maar het kunnen
        hele lange straten geweest zijn 😉

Ik meet dan nog de slotspeling van de zuigerveren en vijl dat eventueel bij.
        Zoek op google wat dat is en hoe dat werkt.
        Vooral met gietijzeren cilinders is dat wel een ding.
        Gietijzer is zo traag met uitzetten t.o.v. aluminium zuiger en de dunne stalen veren.
        Die zijn in no-time heet en al uitgezet dan komt de cilinder een stuk later.
        Die zuigerveerslotspeling mag best op 0,25 mm hoor en bij 0,45 – 0,50
        is het al tijd om te vervangen.

Zo’n cheapie cilinderset met toch wel redelijk wat vermogen is vrij ruw afgeleverd.
        Ik schuur al de scherpe randjes nog uit de poorten en van de zuiger en veren.
        Met de set in de hand en licht geolied moet de zuiger met veren bijna geruisloos
        door de cilinder gaan.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Tbouman
        Topic starter

Hallo Wim.
          De slotspeling had ik inderdaad al gecheckt en gevijlt naar 0,25. De krukas paste wel in het carter etc, maar de onstekings nok paste er niet goed overeen. En alles leek wat krap te zijn ook. De zuiger is ook t ergste beschadigt de cillinder heeft wat plekjes maar je voelt het niet. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de drijfstang afwijkt? Omdat de zuiger op 1 plek erger kapot is dan op de andere. Hoge toeren nooit gehaald haha. Koelkappen goed, en de zuiger gleed goed door de cillinder haast niks aan weerstand met olie erbij. Straten waren niet lang haha

Met vriendelijke groet.

Tom

Tom

Wim
          Bijdrager

Hallo Wim. De slotspeling had ik inderdaad al gecheckt en gevijlt naar 0,25. De krukas paste wel in het carter etc, maar de onstekings nok paste er niet goed overeen. En alles leek wat krap te zijn ook. De zuiger is ook t ergste beschadigt de cillinder heeft wat plekjes maar je voelt het niet. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de drijfstang afwijkt? Omdat de zuiger op 1 plek erger kapot is dan op de andere. Hoge toeren nooit gehaald haha. Koelkappen goed, en de zuiger gleed goed door de cillinder haast niks aan weerstand met olie erbij. Straten waren niet lang haha Met vriendelijke groet. Tom

Slotspeling aangepast. Vooruitstrevend. Heel goed.
            Zuiger zat goed om? ivm veerslotjes en de poorten.

Ik zou dan toch ori kruk kopen en het blokje maar weer opnieuw opbouwen.
            Maar niet met een cilinder met “alleen maar” een plekje. Dat blijft gezeik.
            Die gaan bij mij de bak in. Gewoon weer een nieuwe halen.
            Dat moet je verder zelf weten.
            Dat zuigertje komt wel 200!! keer per seconde door de cilinder bij 6000tpm.
            = 100 omw per sec = twee zuigerslagen.

Gr. Wim.

Tbouman
            Topic starter

Oke een update. Ik heb m net uit de schuur gepakt, ging ermee rennen start alsof er nooit wat gebeurt is… geen rare geluiden. Bougie is donker bruin richting zwart dus te rijk.. zou het dat toch te enthausiast gegaan zijn met rijden dat ik m niet tijd genoeg heb gegeven om op te warmen?

Tom

Wim
              Bijdrager

Ja, kijk maar t even aan hoe die blijft.
                Tweede cilinder zal toch ook beschadiging hebben na die warmloper.

Gr. Wim.

Tbouman
                Topic starter

Hallo Wim. De slotspeling had ik inderdaad al gecheckt en gevijlt naar 0,25. De krukas paste wel in het carter etc, maar de onstekings nok paste er niet goed overeen. En alles leek wat krap te zijn ook. De zuiger is ook t ergste beschadigt de cillinder heeft wat plekjes maar je voelt het niet. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de drijfstang afwijkt? Omdat de zuiger op 1 plek erger kapot is dan op de andere. Hoge toeren nooit gehaald haha. Koelkappen goed, en de zuiger gleed goed door de cillinder haast niks aan weerstand met olie erbij. Straten waren niet lang haha Met vriendelijke groet. Tom

Slotspeling aangepast. Vooruitstrevend. Heel goed. Zuiger zat goed om? ivm veerslotjes en de poorten. Ik zou dan toch ori kruk kopen en het blokje maar weer opnieuw opbouwen. Maar niet met een cilinder met “alleen maar” een plekje. Dat blijft gezeik. Die gaan bij mij de bak in. Gewoon weer een nieuwe halen. Dat moet je verder zelf weten. Dat zuigertje komt wel 200!! keer per seconde door de cilinder bij 6000tpm. = 100 omw per sec = twee zuigerslagen. Gr. Wim.

Hey wim,
                  Inmiddels loopt hij gewoon normaal heb met een cameraatje in de cillinder gekeken maar kan geen schade aan de wand ontdekken. Zou het door mijn bougie kunnen komen ik gebruik een b7hs van ngk misschien een te warme bougie?

Tom

Tbouman
                  Topic starter

Ja, kijk maar t even aan hoe die blijft. Tweede cilinder zal toch ook beschadiging hebben na die warmloper. Gr. Wim.

Ja zie niks als ik met een speciale camera kijk maarja dan zie je ook niet alles. Maar t vreemde vind ik dat het warm loopt. Aangezien met de eerste cillinder de zuiger stroef ging en die echt vasliep em echt aan gort was en niet meer starte, en de 2e dus wel goed paste en warm liep en het weer doet. Moet het aan de cillinder liggen lijkt me. Dat de 1e gewoon een verkeerde zuiger speling had. En de huidige gwn rustiger in gereden moet worden.

Tom

Wim
                    Bijdrager

Ja, zo’n ruwe gietijzeren cilinder mag je wel 800km inrijden hoor.
                      Vermijd in die tijd hoge toerentallen en langdurig op één zelfde
                      toerental rijden, dus ook langdurig lage toeren.
                      Na zo’n 500km mag je die beperkingen best iets verruimen.
                      Vetter smeren als 1:50 is niet echt nodig, belangrijker is de rijkste
                      sproeier monteren waar je nog normaal mee kan (in)rijden.
                      En nee, aan de kleur van de bougie ga je zeker nog niet bepalen
                      welke sproeier goed is, daarvoor moet je zeker 2 minuten volgas rijden.
                      Dat is streng verboden tijdens inrijden. :mrgreen:
                      Als je nog in de rustige inrijperiode zit (tot 500km) mag ook best een B5HS
                      bougie gemonteerd worden hoor. Door de rijke afstelling voor inrijden kan de
                      een koudere bougie(6) best wel eens te veel vervuilen, een 5 brand beter schoon.
                      Minder kans op problemen daardoor.
                      Je rijdt immers toch geen top toerentallen.

Gr. Wim.

Tbouman
                      Topic starter

Ja, zo’n ruwe gietijzeren cilinder mag je wel 800km inrijden hoor. Vermijd in die tijd hoge toerentallen en langdurig op één zelfde toerental rijden, dus ook langdurig lage toeren. Na zo’n 500km mag je die beperkingen best iets verruimen. Vetter smeren als 1:50 is niet echt nodig, belangrijker is de rijkste sproeier monteren waar je nog normaal mee kan (in)rijden. En nee, aan de kleur van de bougie ga je zeker nog niet bepalen welke sproeier goed is, daarvoor moet je zeker 2 minuten volgas rijden. Dat is streng verboden tijdens inrijden. :mrgreen: Als je nog in de rustige inrijperiode zit (tot 500km) mag ook best een B5HS bougie gemonteerd worden hoor. Door de rijke afstelling voor inrijden kan de een koudere bougie(6) best wel eens te veel vervuilen, een 5 brand beter schoon. Minder kans op problemen daardoor. Je rijdt immers toch geen top toerentallen. Gr. Wim.

Hoi wim,

Ik kan mezelf nu wel voor de kop slaan met een hamer. Ik heb de database van de sproeiers nog ns na gekeken daar blijkt uit dat ik al die tijd met een te kleine sproeier gereden heb. Ik had er sproeier 60 in maar t schijnt dat ik tussen de 66 en de 70 moet zitten… ik heb er nu 68 in gedraait en loopt gewoon prima. Maar met 60 ook daarom vind ik het zo gek

Tom

Wim
                        Bijdrager

Ja, 60 of 68. Loopt allebei. Niet bij iedereen maar gebeurt wel vaker hoor.
                          Maar straks na inrijden ga je de juiste sproeier zoeken aan de hand van de kleur van de bougie.

Dan kijk onderweg, na 2 minuten volgas rijden, stoppen, bougie er uit, naar de kleur van de bougie.
                          Die moet bruin zijn.
                          Bougie max. B6HS.
                          Meng je 98 E5 benzine niet vetter dan 1:50.

-Wit/grijs =te arm, sproeier moet maatje groter.
                          -Bruin = oké.
                          -Zwart =te rijk sproeier maatje kleiner.

Gr. Wim.

Tbouman
                          Topic starter

Ja, 60 of 68. Loopt allebei. Niet bij iedereen maar gebeurt wel vaker hoor. Maar straks na inrijden ga je de juiste sproeier zoeken aan de hand van de kleur van de bougie. Dan kijk onderweg, na 2 minuten volgas rijden, stoppen, bougie er uit, naar de kleur van de bougie. Die moet bruin zijn. Bougie max. B6HS. Meng je 98 E5 benzine niet vetter dan 1:50. -Wit/grijs =te arm, sproeier moet maatje groter. -Bruin = oké. -Zwart =te rijk sproeier maatje kleiner. Gr. Wim.

Ja dat komt goed. Maar dan heb ik ook wel de oorzaak van het warmlopen haha toch de sproeiert helaas. Nu voorzichtig rijden met 68 en hopen dat t goed gaat.

Tom

Tbouman
                            Topic starter

Even een update. De brommer loopt nu prima loopt niet meer warm of erger. Heb ik toch met mn domme kop de verkeerde sproeier gehad. Heb dit nog nog gehad in de 15 jaar dat ik al pruts aan brommers. Zit meestal juist veelste groot haha.

Tom
                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.