Home › Forums › Techniek › Overige techniek › Citta Lijst voor NM (aanhaalmoment)
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar geleden door Crullie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
25 september 2023 om 21:04 #821842
Citta Lijst voor NM (aanhaalmoment)
NM is voor een momentsleutel…- Weet iemand of hier een lijst van is ?

25 september 2023 om 21:22 #821844Ook benieuwd 🙂 altijd handige info
25 september 2023 om 23:22 #821845Ik doe het met de hand. Werkt prima zolang je wat vet en sluitringen gebruikt.
Na 40 jaar sleutelen weet ik ongeveer hoe vast vast is.Ik draai het liever wat minder vast en gebruik een borgmiddel dan dat ik dingen kapot draai.
En dat werkt voor mij goed, ik heb genoeg mensen gezien die een goedkope moment sleutel pakte en het volgens de handboeken vast draaide en vervolgens met een afgebroken bout of een aluminium gat zonder schroefdraad geconfronteerd werden.Ook voel je met de hand beter of de kop wel vlak op de cilinder zit. Je kan namelijk met een momentsleutel een kop prima, scheef op een cilinder zetten.
Er zijn wel uitzonderingen, zo zou ik nooit aan het blok van een auto of motor sleutelen zonder een moment sleutel te pakken.Daarbij geld, het moet 200.000 km mee gaan vooruit gaan zonder dat er iets aan mankeert. En bij draden met een fijne spoed is het echt gissen hoe vast het moet zitten.Heb je echt geen idee hoe vast een m6, m8 of m10 moertje of boutje gezet moet worden, dan kan je altijd de standaarden erbij pakken:
https://www.technicon.nl/uploads/downloads/Aanhaalmomenten_voor_schroefverbindingen.pdf
8.8 is de kwalitijd die het meest gebruikt wordt.
Als er een 8 staat op een moer betekent dat kwaltijd 8.8
Draadeinden in de gamma zijn vaak geen 8,8 maar 4,8 dus minder sterk, maar zijn in de vakhandel wel in 8.8 verkrijgbaar. En ook in hogere sterkte bestelbaar.
Let dus op als je een draadeind voor je brommer gebruikt.26 september 2023 om 19:38 #821877ik heb een zeer uitgebreide werkplaatshandboek in 3 talen.
voor ciao mix, si mix en bravo.
het zijn 3 delen van ong. 2,5 mb
als je mij je email pm’t dan mail ik het je.
het stond hier ooit ook online maar nu niet meer
mvg
Joor26 september 2023 om 19:59 #821879je hebt pm.
26 maart 2025 om 13:16 #828396Was hier wel een lijst, Maar wat is de reden dat je geregeld je wiel los halen ?, mnisschien dat daar de oorzaak ligt van het los trillen.
Ik draai gewoon met de hand aan en nog nooit problemen gehad, het is maar een Vespa dus hoeft niet zo vast als de standard aanhaal momenten !
Subframe of wiel krom/scheef, dat blijf je problemen houden ook al is alles verder in orde.TICKLING BARN - Weet iemand of hier een lijst van is ?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.