Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Citta koppeling blijft slippen bij stilstand
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 jaren, 3 maanden geleden door Hansie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 december 2014 om 16:03 #211752
goedendag allen,
Ik heb even een vraag.
De citta van mijn zoon rijd prima, echter blijft zn koppeling slippen.
Stel : hij zit op de citta en knijpt bv zijn rem in en geeft gas, dan gaat ie in zn toeren , met wegrijden hetzelfde, eerst toeren en dan rijd de citta rustig weg.
Ik heb inmiddels 3 koppelingen geprobeerd en de laatste is een nagenoeg nieuwe uit de brommerzaak, incl. Nw segmenten etc. Erin.
De v snaar slipt niet, wie kan mij vertellen wat ik moet doen.Er zitten standaard grijze veertjes in.
Citta loopt ongeveer 38 km p.uur en heeft alleen een snelle uitlaat.
Zeer bedankt voor de evt. Tips
Hans
13 december 2014 om 16:25 #241075dan vermoed ik toch dat je toch niet genoeg spanning op de riem hebt staan
het kan als je de moer vast draait dat de segmentjes beetje scheef kunnen zitten
riem niet vettig of de poelies?13 december 2014 om 20:19 #241020johan 007 :
dan vermoed ik toch dat je toch niet genoeg spanning op de riem hebt staan
het kan als je de moer vast draait dat de segmentjes beetje scheef kunnen zitten
riem niet vettig of de poelies?Riem is droog, tevens de poelies, volgens mij is de spanning goed, of de segmentjes goed zitten, kan ik niet goed beoordelen, omdat dat “schaaltjes” ervoor zit.
Evengoed bedankt voor de tip…..
Iemand anders nog ??
13 december 2014 om 20:23 #241057Ik begrijp eigenlijk je verhaal niet helemaal. Je schrijft dat de v-snaar niet slipt, wat is het probleem dan?
13 december 2014 om 21:49 #241129De vsnaar zelf zal inderdaad niet slippen als je stilstaat. De buitenkant van de koppeling zal wel draaien, dus toch iets strakker zetten. Hoe kleiner de poe;ie achter, hoe strakker de snaar moet ( minder oppervlak ) daarom slippen ze met een grote poelie ook bijna nooit, ook al staat ie slap.
14 december 2014 om 09:21 #241130Wilk1985 :
Ik begrijp eigenlijk je verhaal niet helemaal. Je schrijft dat de v-snaar niet slipt, wat is het probleem dan?Ik vind het moeilijk uit te leggen (sorry) als mijn zoon op zn citta zit en hij geeft gas dat komt ie amper vooruit, de vsnaar staat stil maar de “buitenste ring/schaal” van de koppeling draait als een gek, maakt veel toeren etc……als hij de citta een beetje vooruit duwt dat rijd ie langzaam weg met veel toeren, en om een gegeven momnet rijd ie.
14 december 2014 om 09:45 #241131Dit soort dingen zijn inderdaad een beetje lastig uit te leggen zonder beelden erbij ja.
Als de buitenste schaal draait, zal die de v-snaar aandrijven en anders spreken we van een slippende v-snaar. Dus v-snaar wat strakker zetten..
Met welke poelie rijdt hij dan?
14 december 2014 om 11:35 #241132Wilk1985 :
Dit soort dingen zijn inderdaad een beetje lastig uit te leggen zonder beelden erbij ja.Als de buitenste schaal draait, zal die de v-snaar aandrijven en anders spreken we van een slippende v-snaar. Dus v-snaar wat strakker zetten..
Met welke poelie rijdt hij dan?
Ok het word mij duidelijk, volgens mij heeft hij dan een slippende v snaar, deze heb ik nieuw bij de winkel gehaald, echter (misschien een stomme vraag hoor) hoe krijg ik de snaar strakker ? De poelie achter en de koppeling voor dat zijn toch vaste delen, je kan toch niet bij bv een fiets iets strakker
zetten ?Nb in “mijn” tijd had je alleen kreidlers en zundapp dus het is voor mij alweer 25 jaar geleden dat ik heb gesleuteld, en zeker aan vespas etc. Vandaar de vraagjes…
Ik ben wellinswaar automonteur maar moet toch weer even denken hoe of wat….14 december 2014 om 11:47 #241133Die zet je strakker door het motorblokje naar voren te zetten.
Draai de 3 bouten van het blokje een beetje los, en de bevestiging van de uitlaat aan de achterzijde.
Schuif nu het blokje naar voren, ik steek altijd een grote schroevendraaier achter het luchtfilter,maar let op dat je niets beschadigd!Vaak is een centimeter al voldoende, voel even aan de v-snaar, te strak is ook niet goed, moet met weinig kracht ongeveer 1 centimeter in te drukken zijn.
Hou het geheel nog even op spanning en draai een van de bouten aan, nu schuift het blokje niet meer terug en kun je de rest aandraaien.Stel nu dat je blok helemaal naar voren staat en de snaar slipt nog dan moet je een kortere snaar halen.
Meet de diameter van de poelie op en zoek de bijbehorende v-snaar op JMPB.nlhttp://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/mechanisch/poeli-39-s-snaren.html
Succes
Nog een vraagje uit nieuwsgierigheid: Hoe kan je dit eigenlijk niet weten? Je hebt 2 Ciao’s, een Citta en je bent automonteur
14 december 2014 om 12:07 #241135coda :
Die zet je strakker door het motorblokje naar voren te zetten.
Draai de 3 bouten van het blokje een beetje los, en de bevestiging van de uitlaat aan de achterzijde.
Schuif nu het blokje naar voren, ik steek altijd een grote schroevendraaier achter het luchtfilter,maar let op dat je niets beschadigd!Vaak is een centimeter al voldoende, voel even aan de v-snaar, te strak is ook niet goed, moet met weinig kracht ongeveer 1 centimeter in te drukken zijn.
Hou het geheel nog even op spanning en draai een van de bouten aan, nu schuift het blokje niet meer terug en kun je de rest aandraaien.Stel nu dat je blok helemaal naar voren staat en de snaar slipt nog dan moet je een kortere snaar halen.
Meet de diameter van de poelie op en zoek de bijbehorende v-snaar op JMPB.nlhttp://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/mechanisch/poeli-39-s-
Nog een vraagje uit nieuwsgierigheid: Hoe kan je dit eigenlijk niet weten? Je hebt 2 Ciao’s, een Citta en je bent automonteur
Ben ik helemaal met je eens, echter mijn ciao’s werken probleemloos, starten en lopen, nooit problemen, echter de citta heeft zo nu en dan weleens iets, de materie bij auto’s is iets anders echter komt het op hetzelfde neer, alleen de onderdelen, en materie is groter en steviger, waardoor ik soms wat argwaan heb met de citta.
Aan de ciao’s sleutel ik nagenoeg niet, dat werkt altijd.
Ben het dus eens met je dat het enigzinds een neetje vreemd is dat een automonteur niet aan een citta kan sleutelen……..Want ik heb nog 1 probleem met de citta, dat is dat de voorvork aan 1 kant lekt aan de bovemkant, maar dat komt de volgende keer wel weer.
Wil wel allen nedanken voor de tips, ben wederom weer een stuk wijzer !!!!
Heb inmiddels het blokje naar voren gezet, en probleem is opgelost, helemaal super…..
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.