- Dit onderwerp bevat 311 reacties, 42 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 9 maanden geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 mei 2014 om 21:53 #437341
Wilk1985,
Ik vind het ook wel een grappig uitlaatje, maar ik zit nog te twijfelen of ik ermee blijf rijden.
Nee ik heb gewoon een rond gat erin gemaakt, geen enorm gat, is nergens voor nodig.
Ja ik heb een koelkapje erop gedrukt!
Oke,nja ik dacht dat die radiateur niet zo enorm warm moest worden, hoop dat iemand dit mij kan vertellen?
Ik zal morgen is koelvloeistof halen.JoeriH,
Nee ik vind dit niet erg hoor, zoek maar is op dit woord:Thermosifonkoeling.
Verder zou ik graag willen weten waar die vonk bij me blok vandaan komt, waarom het niet gelijk goed wilt lopen, en afstel tips/infomatie?
23 mei 2014 om 22:24 #463383Misschien alles eens goed ontluchten?
Dus de brommer aanzetten en goed warm laten worden, dit terwijl je de bijvuldop van de radiator er niet op hebt.23 mei 2014 om 22:33 #458799Criminalmindz,
Dus je bedoelt koelvloeistof in de radiateur doen een stuk rijde, bijvuldop eraf halen?
Ik zelf denk dat dan de vloeistof eruit gaat?, of moet er juist niks in de radiateur dan?Ook heb ik volgens mij de slangen niet goed aangesloten, want op de zoekfunctie van de site kwam ik op lastpak zijn perso uit en die had een eurcilindro setje.
Ik zag daar dat hij de onderste aansluiting van de radiateur op de bovenste heeft gezet, en de bovenste aansluiting van de radiateur op de onderste aansluiting op die LC kop!24 mei 2014 om 10:06 #493530Nee je moet wel de radiateur rechtop houden.
Alle lucht die dan in het systeem zit gaat door de warmte mee omhoog en omdat je dop eraf is kan die lucht eruit.24 mei 2014 om 13:50 #491093Criminalmindz,
Ik denk dat gewoon de radiateur veels te warm word en dat het daar aan ligt:?.
Ik heb vandaag als eerste de radiateur en slangen leeg laten lopen van het water.
Daarna heb ik alle klemmen nog strakker vastgedraaid, om er zeker van te zijn dat het niet uit de aansluitings punten bij de radiateur loopt te lekken.
Daarna heb ik de slangen omgedraaid, omdat ze naar mij idee verkeerd zaten,
Daarna heb ik de slangen weer gemonteerd en het alles voorzien van koelvloeistof

Na een kilometer om 1 a 2 begon het weer te lekken, in eerste instantie dacht ik dat ik het tevol had gedaan en dat het overschot eruit “lekte”.
Maar dit bleek niet het geval..het kwam weer uit het bijvulmoertje vandaan, de radiateur word gewoon veels te warm..dit blijkt ook wel aan de vloeibare pakking die ook de maximum temperatuur overschreed(Zie foto).

Als je goed kijkt zie je ook het “stroompje” op de radiateur waar de vloeistof uitkomt.
Ook had ik na het stukje rijden de bougie eruit gehaald en die was grijs..:?

Ik zat zelf te denken dat de bougie zo warm is geworden omdat het LC systeem nog niet goed werkt, dat die daardoor die grijze kleur heeft gekregen:?
Verder loopt het blokje mooi, en start wel goed!
Ook heb ik volgens mij de slangen nu goed aangesloten, want de bovenste slang is goed warm, en de onderste slang is lauwwarm.
Het zit nu zo:
*bovenste aansluitingspunt v.d. radiateur zit op de onderste aansluitingspunt v.d. cilinder
*Onderste aansluitingspunt v.d. radiateur zit op de bovenste aansluiting v.d. cilinder.Wat ga ik morgen doen:
*achterkant v.d. voorspatbord eraf flexen, maar ik vroeg mij af, maakt dat echt zoveel verschil, dat de radiateur gelijk enorm in warmte zakt?
Alle tips zijn welkom!
24 mei 2014 om 14:01 #465704Je kan die radiateur ook niet echt een radiateur noemen.
(ik persoonlijk vind het voor een kopje zelfs al matig)
Ik raad je dan ook aan een scooter radiateur ofzo te kopen want met deze radiateur gaat de koeling nooit echt goed lukken denk ik.
Aansluiting is goed zo.24 mei 2014 om 15:07 #491339Ik denk dat je cilinder wel een 70 sproeier lust.
24 mei 2014 om 15:15 #491340Waarom zo rigoureus te werk gaan met flexen en weet ik het allemaal.. Demonteer gewoon netjes je voorspatbord. Straks heb je hele hele spatbord verkloot en koelt het nog steeds voor geen meter.
Ik zou wel eens een filmpje willen zien waarop de horen is hoe het blokje rijdt en stationair loopt.
24 mei 2014 om 15:59 #491341Sproeier mag echt wel 68-70 worden! Het zou zonde zijn als de boel warmloopt door een een veel te kleine sproeier.
24 mei 2014 om 18:41 #453921Speedbuxy,
Tsjaa, maarja dan zit je wel met het probleem dat waarschijnlijk een scooter radiateur veel dikker en grotere is, en of dat wel wilt passen?
Guido,Hansieb,
Ik heb gelijk de sproeier na 70 veranderd!
Zou natuurlijk erg zonde wezen ,als ’t kapot ging.Florian,
Ja ik heb ook het achterspatbord er niet afgeflext(gelukkig achteraf).
Filmpje zal ik wel is maken als die niet meer lekt, en beter afgesteld is.Ik heb jullie adviezen gelijk uitgevoerd, spatbord eraf, en sproeier 70 gemonteerd.
De radiateur weer volgegoten met koelvloeistof, en een stuk gereden, maar tevergeefs. Het komt weer uit de invulmoer komen/lekken..24 mei 2014 om 19:12 #430917Bij een koelsysteem hoort wel een overdruk klep.
bij een auto zit er altijd een potje op waar een gedeelte lucht in zit, daardoor kan de vloeistof uitzetten
als het warm wordt. Als de druk dan te hoog is opent het overdrukklepje in de dop en ontsnapt er een beetje
lucht. Dus ik denk dat je inplaats van de vul bout een aansluiting voor een slang er in moet draaien en dan met een stukje
slang een potje terhoogte van je stuur moet maken ….16 juni 2014 om 18:58 #494917Na een paar weekjes niet heel veel meer gedaan te hebben op Vespa gebied, begon ik toch maar me Vespa alvast klaar te maken voor de 12e Provincie tour.
set-up waarmee ik rij:
*Piaggio grootcarter(Carter wand gepolijst/Uitgeveild)
*Piaggio kleincarter(onbewerkt)
*Import brom krukas
*42MM Simonini cilinder(afgedraaid) type:A
*42MM Pinasco zuiger type:A
*Pinasco 42mm Cilinderkop
*Standaard vliegwiel(licht afgedraaid)
*Proma Cannon(28MM)
*Malossi filter
*13-13 Dellortho @68
*Brom klok
*Poulie:Wisselend
*Standaard koppeling(Standaard trekveertjes).Ook had ik last van valse lucht, ik heb daarom ook bij de Praxis een tube hittebestendige vloeibare pakking van het merk Bison gehaald.
Dit werd hier op het forum aangeraden voor ook op de cilinderkop te gebruiken,
Dus blokje eronder vandaan gehaald, nieuwe pakking geknipt, koppakking met de vloeibare pakking gemonteerd, en laat het nu 24 uur uitharden.

Ook ben ik nu bezig met het opknappen van de Proma cannon(ex van Javad).
Ik heb de demper al gepolijst en zwart gespoten, hier alvast een foto van hoe het ongeveer eruit komt te zien(nog lang niet klaar met de uitlaat).
Ook is de uitlaat omgelast naar 28MM.

Voor de rest heb ik de tip van Florian gekregen om de cilinder AC te maken, ik heb dit dus gedaan(koelkapje erop gemaakt).
Ik heb al ongeveer 50-70 kilometer met het blokje gereden ,en nog geen een keer een warmloper o.i.d.Al met al moet ik nog veel doen, juiste maat poulie vinden, afstellen, wat spuitwerk en de uitlaat verder afmaken.
26 juni 2014 om 18:46 #495016Ik vond dat de ciao wel wat sportiever mocht, dus toverde ik de spuitbussen weer boven water,

Kap passend gemaakt voor de proma cannon,

Zo staat die er nu bij,

Ik was de laatste tijd wel een beetje klaar met sleutelen, maar toevallig zag ik op markplaats een Polini radiateur staan, ik wou eigenlijk de originele maar ik dacht laat ik is voor de grap een laag bedragje bieden, hij ging ermee akkoord dus voor een prikkie een Polini radiateur,
Het heeft wel her en der zijn gebreken, namelijk beide ophangpunt afgeknapt, 1 is er gemaakt met een beugeltje, en de andere kan ik nog wel klemmend krijgen d.m.v. een ringetje.

Ook moest ik de radiateur aanpassen omdat ik geen reservoir had,

Ik heb er nu zelf een goed gevoel bij dat dit wilt lukken, daarnaast de radiateur schoongemaakt en in de hittebestendige blanke lak gezet.
26 juni 2014 om 18:55 #494918Dat is wel een bekent probleem he, dat die ophang punten afbreken? Ik zie eigenlijk meer radiatoren voorbij komen met afgebroken ophang punten dan zonder…
Iig toch wel een mooie aanwinst.
26 juli 2014 om 16:22 #495112Met stom geluk bezit ik sinds een paar weken een 41mm Polini LC setje, ik heb deze op marktplaats weten te bemachtigen, doordat ik midden in de nacht niet kon slapen, en uit verveling maar is op marktplaats ging kijken:lol.
Ik heb aardig wat projectjes gedaan, maar door kennis, machinaal gebrek ben ik heel vroegtijdig de projectjes weten te beëindigen, en dat resulteerde weer in dat het de deur uit ging.
Achteraf heb ik hier wel spijt van, maar goed je leert er ook van!:conIk ben sinds kort ook afgestudeerd, en ga na de zomervakantie vast werk zoeken, omdat een autorijbewijs enorm belangrijk is om dan te bezitten kan ik het niet permitteren dat ik deze door een fikse snelheid overtreding kwijt rijk.Daarom wil ik ook een blokje maken die betrouwbaar is, Maximaal 40-45 gaat en ook wel iets unieks heeft!
Ik ga dit blokje laten reviseren en inelkaar laten bouwen door Florian hier op ’t forum, zodat ik weet dat ’t goed gedaan word!
Maar eerst ga ik wat onderdelen verkopen, om weer wat geld uit te kunnen geven voor dit “Eind” blokje.Ik had in gedachte,
*(onbewerkte) Mix carters
*Piaggio kick krukas(brom)
*Origineel electrisch vliegwiel
*41mm Polini LC
*41mm Polini LC kopje
*12/7 carburateur
*Standaard luchtfilter
*Poelie overbrenging, @80.
Mijn vraag aan jullie is om mij van veel informatie/foto’s te voorzien met betrekking tot 41mm LC kitje.
Zoals hoe ik het reservoir (vast) in de koplamp krijg?

Daarnaast heb ik dankzei jullie tips met de dremel het afgebrokkelde stukje netjes weten te kunnen afwerken,

Daarnaast heb ik de cilinderkop schoongemaakt, en gepolijst, de cilinder kaal geschuurd en ingespoten met antraciet hittebestendige lak(600 graden), radiateur ontdaan van een oude sticker die erop zat en de radiateur ingespoten met hittebestendige blanke lak.
Verder heb ik ook nog wel wat kick onderdelen liggen, 4 kick-krukassen,2 kick rondsels, een veer, kickas en een tandwiel.

Alleen is 1 kickrukassen helemaal perfect, alleen is daar de lagerpassing van de ontstekings kant versleten..
Een andere kickkrukas is ietjes van het schroefdraad eraf, en de overige 2 zijn prima, maar alleen de lagers er nog op dus hopelijk is daar ook niet de lagerpassingen van op!
Helaas kan ik zelf de lagers er niet af krijgen, en bij de lokale brommerboer moest ik €12,00 neerleggen voor 2 lagers eraf te latten trekken..(Geen van de kickonderdelen worden verkocht)
Iemand die een manier weet hoe ik de lagers er zelf af krijg:? -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.