Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › citta/ciao met kettingoverbrenging
- Dit onderwerp bevat 86 reacties, 27 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 3 maanden geleden door speedbuxy.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
17 december 2011 om 11:34 #208056
Ik snap niet waarom het zo moeilijk te begrijpen is dat een overbrenging zonder vertraging of vertanding niet werkt:?
Er is namelijk geen 1 brom op deze aardkloof die een 1 op 1 vertanding heeft, simpel weg omdat geen 1 brom zoiets trekt.
(of je moet hem net zo licht vertanden als de 1e versnelling van een schakel brommer)En slip op een poeli aangedreven vespa met max 7 a 8pk is natuurlijk ook niet echt van te spreken.
Maargoed gezien het idee door jeroen al gerealiseerd is zou ik zeggen check het maar
(maar ik zeg nu al dat het zonder vertraging niks word)17 december 2011 om 12:02 #208057Werkt zeker niet 1 op 1 maar als iemand er zijn energie in wil stoppen, prima. Levert misschien nog leuk filmmateriaal op.
De verdere voordelen van de ketting t.o.v. de v-riem zul je op deze vermogens echt niet merken (zo zie ik het)
Er word serieus gedacht dat je je overbrenging zomaar even 7X of meer kan verzwaren en dat je dan ooit nog uit de slip van je koppeling komt, met onze brak vermogen blokjes…
Voor de geïnteresseerden/testers: Probeer eerst eens hoe je Ciao met 16/17 inch velgen het doet met een belgen koppeling, 55mm poelie en 1:6,74 vertanding…
I came, I saw, and I forgot what I was doing...17 december 2011 om 12:17 #208058😕
1/1 vertanden gaat inderdaad niet, maar dat heb je ook niet met het hierboven getoonde setje.
ik zou dan wel een snorklok pakken omdat die vertanding zwaarder is dan met pulley, dus uiteindelijk komt het op het zelfde neer 😛 toch?alleen mini bike heeft geen reduceer vertanding, en dus direct de krukas via een ketting naar het wiel. mja dat is ook (8-40) vertand 😛
die vertanding zou dus iets meer als de helft zo zwaar moeten zijn dus kan je niet anders dan een snor klok.
lijkt een beetje op simo clutch bell
uuhm, 13/22 = 1/0.59 voor de ketting
20/80 = 1/0.25 voor pulley
20/65 = 1/0.30 voor pulley(als een koppeling inderdaad 20mm is)
edit: ik post op jouw “probeersel“ 😛
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.17 december 2011 om 12:45 #208059Speedbuxy en Tonni, met mijn setje is toch helemaal geen spraken van 1:1 …vervangt puur de poulies voor tandwielen, de vertragende achternaaf blijft onderdeel van de overbrenging…
Of zijn jullie reacties algemeen bedoeld? nu lijken ze gericht op mijn probeersel.
17 december 2011 om 13:01 #208060Algemeen bedoeld, jouw opzet is gewoon de snaar vervangen voor een ketting. Dat werkt uiteraard gewoon, heeft alleen in mijn ogen verder ook geen voordeel.
Is daarentegen wel leuk om eens te proberen.I came, I saw, and I forgot what I was doing...17 december 2011 om 13:53 #208061Kijkende naar de foto, zie ik dat het een tandwiel is van een fiets welke is gebruikt en wel een van de tandwielen van een schakkel cassette.
Wat ik niet begrijp is waarom nog niemand op het idee is gekomen om ze allemaal te gebruiken, en er een derailleur bij te monteren dan heb je gewoon versnellingen. Zoals ik al heb uitgelegd door het feit dat de ketting hier voor de vertraging zit heeft deze een hogere omloopsnelheid en dus lage belasting, een fiets ketting is dus sterk genoeg!
Gasten, maak hier je “poelie” van, zelfs de rotatierichting klopt (i.v.m. vrijloop).
17 december 2011 om 15:16 #208062Ja kijk als er gewoon een vertanding of vertraging word gebruikt is er niks aan de hand en werkt het wel gewoon.
Maar dan nog heb je in ons geval wel meer nadelen dan voordelen aan een ketting.@twinboxer
Met zo,n achteras moet je eigenlijks ook een vooras hebben waar het ketting zicht op verzet anders heb je grote kans dat je ketting voor eraf loopt.
Want weet nog wel uit m,n mountain bike periode dat als je hem voor niet verzette het ketting er dan wel af wou lopen of erover heen schoot vanwege weinig grip/spanning op het ketting.17 december 2011 om 15:42 #208063lol,
ik heb hier al een tijd over na gedacht, maar kwam tot de conclusie dat je eigenlijk niet meer dan 3 a 4 tandwielen kan gebruiken.
dit is omdat ander de ketting te scheef gaat lopen.dan heb je nog het probleem met de derailleur dat als je het gas los laat dat de motor de derailleur naar voren trekt.
probeer maar eens van een fiets het achterste tandwiel tegen te houden als je achteruit trapt, dan loopt de ketting in de soep.ik zou dan ook eerder het schakel mechanisme wat een fiets voren heeft zitten.
dit is een soort schuifje wat de ketting naar een ander blad geleid.
je hebt dan wel een hele sterke spanner nodig om het vermogen op te vangen, zodat je altijd een strakke ketting hebt..edit: en je moet ook nog zorgen dat er geen kracht op de ketting staat tijdens tandwiel wisselen.
en dat kan alleen maar met een vrijloop voor elkaar krijgen lijkt me.of je moet de vrijloop in die tandwiel set pakken, maar dan rem je niet meer op de motor af en lijkt me heel stom rijden…
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.17 december 2011 om 16:09 #208064Met zo,n achteras moet je eigenlijks ook een vooras hebben waar het ketting zicht op verzet anders heb je grote kans dat je ketting voor eraf loopt.
Ja, ben ik het wel mee eens, maar meteen 27 versnellingen te hebben is misschien sowieso niet zo handig, als je nou slechts 3 tandwielen gebruikt, uitgelijnd op de middelste. bv. 28, 15, 11, naastelkaar zet op een 1: 11 vario as, en één 15 tands op de koppeling/krukas. Dan heb je dus 3 versnelllingen van 1:20.5, 1:11, 1:8 ideaal voor bv. snelle setup.
dan heb je nog het probleem met de derailleur dat als je het gas los laat dat de motor de derailleur naar voren trekt.
probeer maar eens van een fiets het achterste tandwiel tegen te houden als je achteruit trapt, dan loopt de ketting in de soep.Vrijloop zit al in een tandwielcassette. Je kunt hem dus niet meer aandrukken, en remt niet op motor, maar derailleur en ketting blijven zitten. (derailleur moet nu natuurlijk wel aan de boven kant, inv met draairichting Vespa)
17 december 2011 om 16:41 #208065Zijstraatje m.b.t. de versnellingen: op CF is jaren geleden al eens iemand geweest die gewoon zo’n 3-speed schakel trommel tussen de aandrijving had gefixt. Ik weet niet meer precies hoe het zat maar het werkte wel.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...17 december 2011 om 16:41 #208066twinboxer :
Ja, ben ik het wel mee eens, maar meteen 27 versnellingen te hebben is misschien sowieso niet zo handig, als je nou slechts 3 tandwielen gebruikt, uitgelijnd op de middelste. bv. 28, 15, 11, naastelkaar zet op een 1: 11 vario as, en één 15 tands op de koppeling/krukas. Dan heb je dus 3 versnelllingen van 1:20.5, 1:11, 1:8 ideaal voor bv. snelle setup.Er is idd van alles mogelijk maar is wel veel werk waar je daarna weinig voor terug krijgt dan behalve een ”grappig” iets.
Beter steek je die tijd in bv zoiets als wat jij hebt gerealiseerd
17 december 2011 om 18:10 #207935Er is idd van alles mogelijk maar is wel veel werk waar je daarna weinig voor terug krijgt dan behalve een ”grappig” iets.
Mee eens.
Beter steek je die tijd in bv zoiets als wat jij hebt gerealiseerd
Nog meer mee eens:bier
P.S 1:1 kan overigens wel, je hebt er gewoon een 1 inch wiel voor nodig!;)
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.