Vespa-Ciao.NL
:: citta/ciao met kettingoverbrenging

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden citta/ciao met kettingoverbrenging

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 87)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

r32
    Bijdrager

Hoi,

bij ons op het werk heb je ook nieuwe voorgerekte ketting dacht van tzubakki of zoiets
      ( dit monteren we op machine’s waarbij een grote trekkacht op de ketting komt te staan (sluiter econopack)
      anders moet je te vaak de ketting spannen

gr R32

EvoCiao
      Bijdrager

he vandaag even op het werk gevraagd.
        hoe het zit.

als je een koppeling. wilt aanpassen dan gaat dat.hou er rekening mee dat je 2 soorten metalen.Samen wilt voegen met lassen.

en dat gaat je kromtrekken.je moet het dus zo i zo na draaien. en je hebt grote kans dat je tandwiel brosser word.
        en/of hoe lang die het houd. is ook maar de vraag.

ik heb gerekend en je kan als je wilt. een fiets ketting gebruiken. ( dan komt bij mij de vraag. kan je dan versnellingen er op zetten =O )

maar als ik jou zou zijn. dan zou ik indd voor een Puch tandwiel gaan ( denk aan je ruimte breedte verhouding frame.)
        of een fiets ketting ( ik raad je dan wel )

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17724 ( ketting spanner ) http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=46498 ( ketting half links heb ik op me dowhnhil)
        http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=51844 ( ketting volle schakel S ram super goeie kettingen)

hopelijk heb je er wat aan…

ArvidW
        Donateur

@Evo, Dit is de rede dat je ketting langer wordt:

Ik zou me overigens niet veilig voelen op een brommer met een fietsketting naast mijn been die met circa 22m/s langs komt vliegen. Het zal ongetwijfeld een tijdje goed gaan maar doe mij toch maar een tandriem.;)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
          Home made engine dyno

EvoCiao
          Bijdrager

Snap ik.

maar deze eerste linkwat ik aangaf. die zijn voor gerekt.
            vraag me niet hoeveel. 😛

maar ik doe zelf heel veel downhill race. en 4x en dat zijn 2 takte die extreem druk leveren op je ketting.

ik vertrouw het wel.

ik zou wel voor eigen veiligheid. een bescherm kap maken….

maar een tandriem is indd ook een super goeie alternative.
            maar heb je degelijke tandriemen die smal zijn zo dat je niet. je koppeling helemaal moet aanpassen. en bvb je varionaaf(lijkt me de beste startpunt inplaats van een poelie klok )

ciaohorst
            Bijdrager

EvoCiao :
              maar ik doe zelf heel veel downhill race. en 4x en dat zijn 2 takte die extreem druk leveren op je ketting.

Dit deel snap ik niet? Kan aan mij liggen..

EvoCiao
              Bijdrager

downhill ( is een takt van mountenbike, speciale custom fiets met met min 200 mm veerweg voor en achter,en breden banden enz )
                4x ( 4 cross, hardtail,veerweg voor +- 80 a 100 mm, 4 man op een baan. )

hierbij haal je snelheden van 60+ en zet je heel veel kracht op je ketting.

gewone huis,tuin,keuken kettingen springen je dan ook om de oren.

daarom dat ik het zei.

bobclees
                Topic starter

wat ik mij trouwens nog bedenk is.
                  bij een puch/tomos zit er gene vertanding in achterin, tandwiel regelrecht op wiel.
                  zou dit bij de ciao dan mogelijk zijn stel je voor….
                  vertanding van 1 op 1 snelheden van 100km/h worden in theorie kinderspel.

EvoCiao
                  Bijdrager

ja das waar in theorie.

maar praktijk niet want je zit met je luchtdruk,kracht van je blokje etc etc.

en ik den niet dat jij met een een tandwiel van 200 mm wilt rijden 😛 bijwijze van spreken 🙂

Jarco
                    Bijdrager

bobclees :
                      wat ik mij trouwens nog bedenk is.
                      bij een puch/tomos zit er gene vertanding in achterin, tandwiel regelrecht op wiel.
                      zou dit bij de ciao dan mogelijk zijn stel je voor….
                      vertanding van 1 op 1 snelheden van 100km/h worden in theorie kinderspel.

Was het maar zo simpel… 😉

RaymonBlaauw
                      Bijdrager

het zal mogelijk zijn om je eigen tandwiel te maken met zon lazertafel om een soort poulie tandwiel te maken en tevens moet de thomos ketting sterk genoeg zijn
                        het gaat ook goed op een thomos dan zal het ook op een citta moeten

2e probleem… het moet op de koppeling huis.. kan ook wel dan moet je het kaasrecht op de vlakke gedeelte van de koppeling moeten lassen dan zal ik wel simonini koppeling pakken kan je beter op lassen

ritze
                        Bijdrager

@bobclees ja dus? denk je dat die vertanding uit zijn ketting overbrenging pakt?
                          bij een tomos/puch zit de vertanding in het blok.
                          dus het maakt niet uit want als jij van een pulley een tandwiel maakt heb je de zelfde overbrenging alleen op een andere manier.

@jarco: eigenlijk toch wel 😛

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                          Link naar Mijn collectie / Projecten.

bart#24

als je ketting pakt haal je echt niet zomaar hogere snelheden, dit licht nog steeds aan je setup..
                            ook zal het niet makkelijk worden om je tandwiel-(pully) kaarsrecht tegenover de koppeling met tandwiel te fabriceren anders zal de ketting er binnen 5 meter afliggen,

denk dat dit een heel lastig project word omdat een puchblokje heel anders in elkaar zit dan een vespa en je ook met je bromklok zit

Lastpak
                            Bijdrager

om maar even lekker te discussiëren,

de opmerking dat een 1 op 1 vertanding zou zorgen voor hogere snelheden vond ik wel interessant.
                              de begrenzende factor in onze blokjes zijn niet perse het blok zelf, maar eerder de overbrenging.

laten we zeggen dat iemand het is gelukt een uitgaande as te fabriceren met recht daarop een tandwiel.
                              daarbij een koppelinghuis heeft voorzien van tanden, dan heb je theoretisch een 1 op 1 vertanding.

je blok zou hier dus snelheid winnen, alleen zou het optrekken dan niet dramatisch worden?
                              of kun je dit aanpassen met de tandwiel verhouding?(jawel toch?)

eigenlijk is dit dus niet onwijs moeilijk te realiseren? of houd ik niet rekening met bepaalde factoren?
                              (ik ga er wel vanuit dat degene die zoiets zou maken ervoor gezorgd heeft dat de tandwielen in een rechte lijn liggen, de ideale situatie dus)

bart#24

juist, wat lastpak hierboven zegt is ook, het is gewoon bijna onmogelijk,

tandwiel verhouding is te veranderen net als pouli’s dan heb je kleiner en groter.. net als bij pouli’s

alleen ik denk dat je er juist niet veel mee wint omdat het theoretish gezien net zoals pouli’s is..

ook is het tandwiel op de koppeling een slijtend deel en zal deze ook vervangen moeten worden

ik denk als je hard wil optrekken je net zo goed vario kan pakken en een goed en snel blokje

kortom een puch/tomos werkt in zijn geheel heel anders dan een vespa blok

word een hele discussie hiero=)

Lastpak
                                Bijdrager

ik begrijp dat de tandwiel verhouding aan te passen is.
                                  maar, een poelie heeft alsnog een achterklok met vertanding erin.
                                  wat ik voorstelde zal dus echt 1 op 1 zijn, met de mogelijkheid te kiezen tussen tandwielgroottes.

ik zei ook dat ik uit ging van de perfecte situatie hé, dus dat het gewoon werkt zonder slijtage.

de overbrenging is inderdaad compleet anders, maar misschien is het wel te realiseren.

ik dacht zelf aan een stuk metaal uitgefreesd op de maat van een achternaaf met de mogelijkheid voor een trommelrem.
                                  in die naaf zit dus de verlengde uitgaande as met daarop het tandwiel, in principe is de “naaf” een houder voor de lange uitgaande as waar het tandwiel op rust, met naaldlagers/kogellagers.

maar nogmaals, zijn er dingen die ik over het hoofd zie?(belhalve slijtage etc..)

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 87)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.