- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 maanden, 1 week geleden door DieOuwe.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
19 oktober 2025 om 20:46 #830363
Dag mannen,
Ik heb een vraagje voor de kenners, ik heb een Citta overgenomen voor mijn zoon, ding heeft 6 jaar stilgestaan dus projectje…
Na de tank te hebben ontroest en gecoat, cilinder vervangen voor een standaard 50cc, oude was redelijk op.
Tecno uitlaat en nwe cdi/bobine.
De rest is origineel met sproeier 45.Het is een Citta uit 2005 met electronische ontsteking en verder weet ik niks over deze nieuwere types. Enfin, dingetje start perfect maar daar is alles mee gezegd. Er zit nul power in, wil niet doortrekken naar z’n top. Met pijn en moeite komt tie op 30km/u
Ik vermoed zelf zeer sterk de Tecno uitlaat en dat de rest van de setup hier niet lekker mee werkt. Van wat ik lees is dit wel een populair uitlaatje dus was even benieuwd of hier meer rijden met een 50cc en Tecno uitlaat en wat jullie verdere setup is zoals filter, sproeier etc.
Ik weet dat het per blok verschilt, maar gaat mij om de basis.
Ben bijna 50 inmiddels en mijn laatste Citta was in 1994 en dat was een 80cc kanon met dubbele carburateur, Leo Vinci krul (dat waren DE pijpjes) en dit alles in een kokerbuis frame. 110km/u en heeft diverse kranten gehaald destijds en heeft naderhand jaren bij Jos Dijkman in de showroom gestaan (even een flashback over de Citta 😉- Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 1 week geleden door DieOuwe.
19 oktober 2025 om 23:15 #830368Hallo, zeer oude 😉 (ik mag dat zeggen)
Techno’s zijn cheap expansie uitlaatjes die meevoer op de populariteit van de echte expansiepijpen.
Uiteraard zijn ze gewoon rijdbaar, maar op een std. cilinder?? Pak je beter een citypower.
Maar met de techno moet de std cilinder gewoon kunnen rijden hoor.
Kijk in de database met welke sproeiers je kan gaan testen:Monteer een steeds grotere sproeier tot de brommer viertakt(stottert) op top,
en ga dan één stapje terug qua sproeier. Rijd dan de cilinder zorgvuldig in, minstens 500km.
Vermijd daarbij constant toptoerental en langdurig op één toerental rijden.
Daarna ga je aan de hand van de kleur van het porselein van de middenelektrode van de bougie(B6) na een lang stuk volgas de kleur van de bougie bekijken, die moet koffiemetmelkbruin zijn, te donker? kleinere sproeier monteren, te licht een stapje groter. etc etc. Proefrijden steeds met volledig gemonteerd luchtfilter én uitlaat.Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 1 week geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.21 oktober 2025 om 18:12 #830386Dag Wim, bedankt voor je antwoord.
Bovenstaande is mij wel bekend, ik doe al minimaal 20 jaar aan motoren revisies en dan hoofdzakelijk 700cc V-Twin Kawasaki blokken. En natuurlijk vroeger veel gesleuteld aan brommers e.d.
Ik ben alleen niet bekend met de huidige prularia…… Want dat is iets wat me echt opvalt, dat de kwaliteit van aftermarket spul ronduit slecht is.
Ik heb die Tecno ook puur gekocht vanwege prijs en looks maar de prestaties zijn om te huilen zeg. Ik had nog een geroeste Citypower liggen en daar rijd de Citta heel goed op, zowel met trekken als de top a 40km/u.Met de Teco trekt tie stuk trager en kom net aan de 30.
In mijn belevenis zou de sproeier (45) op beide pijpjes redelijk goed moeten lopen, niet dus.
Vandaar dat ik benieuwd was naar mensen die deze uitlaat wel lekker lopend hebben op een 50cc en wat ze verder gedaan hebben. Ik verwacht geen dikke prestaties hoor, maar toch wel iets vergelijkbaars met een Citypower op een 50cc. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.