Vespa-Ciao.NL
:: Cilinder tunen

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Cilinder tunen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 54)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

barry
    Donateur

Je gaat zeker verschil merken natuurlijk,maar verwacht nu niet de prestaties van een kant & klare fabriekskit.

ArvidW
      Donateur

Kan iemand iets vertellen over snelheidstoename met een getunede 50cc cilinder.

Ik rijdt nu 44 en als ik 45 rijdt gaat mijn ciao uitlaat tegenresoneren, val ik terug naar 42km per uur. Dit tegenresoneren gebeurt alleen als ik heuveltje afga, flink wind mee heb, enz enz.

Nou ben ik bang dat na tunen van mijn cilinder ik constant dat ga krijgen, iemand enig idee. En Nee, een kleinere pully is geen optie, dan ga ik helemaal veel ste hard (afspraak met ouders)

Is het dus verstandig om hem te tunen?:)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

pleasure
        Bijdrager

ArvidW :

Ik rijdt nu 44 en als ik 45 rijdt gaat mijn ciao uitlaat tegenresoneren, val ik terug naar 42km per uur. Dit tegenresoneren gebeurt alleen als ik heuveltje afga, flink wind mee heb, enz enz.

Nou ben ik bang dat na tunen van mijn cilinder ik constant dat ga krijgen, iemand enig idee. En Nee, een kleinere pully is geen optie, dan ga ik helemaal veel ste hard (afspraak met ouders)

Als je de blowdown verhoogt dan maak je meer toeren en zal je harder gaan… Dit gaat wel tenkoste van je trekkracht.

woe
          Bijdrager

als je niet harder wilt, en toch hard trekken.
            dan zal ik toch maar een vario aanschaffen

Vespaflappie
            Bijdrager

ArvidW :

Met dat “resoneren”neem ik aan dat je bedoelt dat je uitlaat niet meer geschafft krijgt??
              Dan heeft het tunen weinig zin, beter koop je een citypowertje….
              Je moet echt uitkijken, uitlaat zorgt ook voor warmte /uitlaat afvoer, als je cilinder veel meer wil als je uitlaat aankan krijgt je warmlopers bij de vleet….Dat zou jammer zijn…

ArvidW
              Donateur

Ik heb besloten om een cilinder te gaan tunen die ik in samenwerking met een 65 pully, en citty power ga laten lopen.

Dit is gewoon om te kijken hoe hardt je nou met een 50cc standaard + cittypower kan (simpelste setup mogenlijk) De rest van de tijd wil ik dus ook gewoon met mijn ongetunde 50cc rond rijden. (wouten genoeg hier in eindhoven)

Ik ben vandaag weer wat verder gegaan met klooien aan mijn oude 50cc standaard:

Origineel gat in de zuiger:

Getuned gat in de zuiger:

Zuiger met normaal gat bij cilinder met normaal gat in cilinderhemd:

Zuiger met getuned gat bij cilinder met getuned gat in cilinderhemd:

Dit is een Try-out, gat in cilinderhemd is te groot geworden, in zuiger dus ook. Nu heb ik wel gezien hoe het moet, zo kan ik de volgende keer het wel goed doen. Spoelpoort ga ik ook nog eventjes uitdremelen.

Nog verdere suggesties voor het tunen?

Home made engine dyno

barry
                Donateur

Ga je nu echt een vastgelopen piston tunen?????????man man man toch.Koop dan een 50cc snel.:boos

ArvidW
                  Donateur

Barry:

Ik dacht dat jij zoiemand was die het wel zou snappen, maar helaas doe je dat niet. 🙁

Wat is er leuk aan een cilinder kopen? “Owjaa, ik heb mijn ciao getuned”…. ik heb een cilinder gekocht…… Dat is toch geen tuning? dat is onderdelen kopen en monteren, geen kunst aan, dat kan bijna iedereen.

Wat ik dus wil doen is echt tunen, fresen, en als ik daar lol in heb, wat boeit jou dat nou. Ik vraag hier gewoon om hulp bij dit gebeuren. Mischien zijn er mensen die dit eerder hebben gedaan….

Mag ik jou ook nog ff op je eigen onderschrift wijzen: “Een dag niet gesleuteld, is een dag niet geleefd” Ben ik het helemaal mee eens, vandaar dat ik ook iets ga proberen wat wat langer duurt dan 2 uurtjes.

En ik tune deze bijna vastgelopen cilinder omdat dit een oefening is voor het origneel, nu heb ik dingen ontdekt die ik bij het origineel zeker niet ga doen. Ik ben echt niet zo gek dat ik met een bijna vastgelopen cilinder ga rondrijden

Home made engine dyno

barry
                    Donateur

bespaar je al die uren fresen,meten,enz……….Ik heb dit al 18jaar geleden meer dan genoeg gedaan.Toen waren de materialen nog een stuk beter,dan dat ze nu zijn!!!!!Nu is het echt te bros geworden.Ik breek je niet af,maar ik probeer je van frustratie’s af te helpen,als al je uren werk na enkele minuten op de vuilbak kunnen.Wel vind ik het héél tof dat je het wil doen,want zo’n jongens als jij kom je niet vlug meer tegen.
                      Véél succes met je project & ik hoop van harte dat het lukt.

Barry

Edjuh
                      Bijdrager

Ik heb een vraagje:

Ik heb gelezen dat de breedte van je uitlaatpoort minder dan 70% van je boring moet zijn, anders kunnen je veren gaan ‘happen’.

Nou heb ik dus een ouwe deps 47mm waarvan ik de uitlaatpoort wil verbreden, en de breedte van de poort is in totaal 38mm. MAAR, daar zit wel een ‘stokje’ tussen natuurlijk, volgens mij is die 8mm(best groot als je het hoort, ik kan ook niet zeggen dat ik heel netjes te werk ga met meten).

70 procent van 47=32,9
                        38-8mm=30, dus zo gezien zit het er netjes onder dankzij het stokje.

Hoever kan ik nou aan beiden kanten frezen? Iemand tips? Of moet ik me gewoon aan die regel houden en onder de 70 blijven?

De vorm zal uiteraard ook uitmaken, je ziet de vlinderpoortjes ook altijd dunner worden.

Deze cilinder dus:

Mathijs16
                        Bijdrager

Wie weet er wat je kan vergroten en weg halen als je je cilinder opvoert. Ik heb van mijn standaard 50 cc een poortmap gemaakt. Deze zet ik ook nog wel even op het forum. Zodat iemand mijn poortmap af kan maken en bijwerken zodat ik weet wat ik weg kan halen enzo.

Edjuh
                          Bijdrager

Lees >dit< maar eens.

erwinko
                            Bijdrager

edje, volgens mij kan je ze gewoon allebei nog een paar mm breder maken.

dat vlinder “stokje” zorgt ervoor dat de zuigerveer ingedrukt blijft en dus niet gaat happen
                              je hebt nu dus in princiepe gewoon 2 poorten van 15mm breed.

dus in mijn ogen is het goed mogelijk 🙂

misschien ff op scooter-freaks, brommerforum, scooter-forum whatever vragen..
                              daar zitten wat meer tuners 🙂

ArvidW
                              Donateur

Die vlinderpoort kun je gemakkenlijk 2mm breder maken, dat “stokje” wat erin zit is enorm groot en je zuigerveer zal daar (zoals Erwinko al zei) op steunen.

Maak de poort vooral breder aan de bovenkant, onderkant zit je te dicht op de spoelers.

Omhoog fresen kan, maar ik zou dat zeer ingenomen doen. De blowdown van deze cilinder is voor vespa al redenlijk hoog en ik zou hem niet gek veel hoger meer maken.

Het stokje kun je flink wat dunner maken, maar ik zou toch wel 3mm aan stokje overhouden omdat anders alles wel heel hard gaat slijten op die plek.

Zelf zou ik de flow van cilinderwand naar uitlaatflens vooral verbeteren, daar is nog veel mogenlijk. Als je tapeind zichtbaar is is dat niet heel erg, je moet er alleen voor zorgen dat bovenaan bij je cilinderkop een ring / moer de boel goed afsluit.

Lees anders eens het tuningsboek van A. Gratan Bell eens door, daar staat echt veel interressants in (wel 220pagina’s dik, maar na die 220 pagina’s weet je iig een hoop :))

Home made engine dyno

erwinko
                                Bijdrager

ja kan je stokje toch nooit 3mm maken als er een 6mm dik tapeind in zit 😕

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 54)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.