Vespa-Ciao.NL
:: Cilinder tunen

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Cilinder tunen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 54)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

citta70cc
    Topic starter

Ik heb een 65cc DR evo cilinder waarvan ik de spoelpoorten heb gepolijst. en wat randen heb afgewerkt , ook van de zuiger.
      Nu hoor ik jullie allemaal praten over (uitlaatpoort) tunen.
      Wat kan er dan nog aan gedaan worden om de prestaties te verbeteren?

Herr Flick
      Sleutelbeheerder

die kun je d8 ik ook wel groter maken maar je bedoelt niet misschien de carter ingang groter maken ? (uitveilen) zoals ze dat noemen ?

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
        Gele Racefrikandel

Raal
        Bijdrager

de uitlaatpoort kun je breder maken (voor trekkracht) en hoger maken (dus ophogen in de richting van de cilinderkop en dit is voor hogere snelheid)

citta70cc
          Topic starter

Hoeveel kun je er dan afhalen?

Raal
            Bijdrager

ligt eraan hoe ver je wilt gaan, in de breedte niet te veel want dan blijft de zuigerveer eraan hangen. voor de breedte kun je 1/1,5 mm vijlen/fresen en omhoog kan het maximaal 2 mm

Frenkie
              Bijdrager

Raal :
                ligt eraan hoe ver je wilt gaan, in de breedte niet te veel want dan blijft de zuigerveer eraan hangen. voor de breedte kun je 1/1,5 mm vijlen/fresen en omhoog kan het maximaal 2 mm

Klopt, en dan nog ff de poort schoonmaken en polijsten van binnen. De uitlaatpoort is trouwens de enige poort in je hele blok wat gepolijst moet worden. Spoelpoorten moet je niet polijsten. Altijd nog een beetje ruw laten. Want als het ruw is gaat er olie inzitten en dan is je benzineflow beter als dat je hem gepolijst zou hebben.
                Wat nog meer zoal aan je cilinder kan gebeuren is het scherp maken van eventuele spijltjes tussen je poorten. Of je kan de bovenkant van je cilinder een millimetertje afvlakken en dan een dubbele voetpakking gebruiken. Dit word ook veel gedaan bij het professioneel tunen van je cilindertje.

citta70cc
                Topic starter

Wat bedoel je met die spijltjes tussen de poorten?

Raal
                  Bijdrager

dat stukje wat de spoelpoort splitst, dat begint bij de cilinder voet. Dat stukje moet je scherp maken

Edjuh
                    Bijdrager

Ik wil nu mn autisa 43mm proberen te tunen, kijken of hij wat feller kan worden.
                      Ik moet wel zeggen dat de zuigerveren al een slotspeling hebben van 0,6mm, misschien had ik de nieuwe zuiger wat langer in moeten rijden? Toen ik ze net had waren de veren precies goed.

Goed, ten eerste de deckheight: Die wou ik dus checken, de zuiger(het midden) komt wel helemaal bovenin(lijkt er zelfs een beetje uit te komen), maar de zijkanten niet omdat die aflopen natuurlijk. Langs de zijkanten zie je dus 1,3 mm cilinderwand. Is dat dan de deckheight of heb ik die niet omdat het midden van de zuiger wel bovenin komt op b.d.p??

mulder[sst]

dat is de deckheight die kan je het beste meten met een voelermaatje
                        bovenin je zuiger tot kop is de squish.

Edjuh
                        Bijdrager

mulder[sst] :
                          dat is de deckheight die kan je het beste meten met een voelermaatje
                          bovenin je zuiger tot kop is de squish.

Thx, ik heb net poortmapje gemaakt, maar ik heb niet eens een lineaal in huis om te meten:|

ArvidW
                          Donateur

Heeft er iemand ervaring met standaard 50cc’s tunen.

Ik heb het een en ut andere opgemeten aan mijn cilinder en kwam op de volgende timingen uit:
                            Uitlaat = 132 graden
                            Inlaat = 103 graden

Bereken je hier de blowdown van, dan kom je uit op 14.5, wat ik vrij weinig vind.

Ervanuitgaand dat ik mijn uitlaatpoort 2mm omhoog frees, dan kom ik op een blowdown uit van ongeveer 20 uit…. Wat mij voor mijn setup redelijk lijkt?!?!?!?:con

Max inlaat, 13.13, citty power, malo-filter, 95 pully, bromklok 1:7.5

Uiteraard verbreed ik mijn uitlaatpoort ook 2 mm, wel nog ff kijken of dat met zuigerveertjes uitkomt.

Mocht ik mijn uitlaatpoort tè ver omhoog fresen, dan wordt mijn blowdown te groot, en is dat dan op te lossen door de spoelpoorten omhoog te fresen?:S of krijg je dan weer andere problemen?

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                            Home made engine dyno

Vespaflappie
                            Bijdrager

Dat ligt eraan he, hij mag niet voorbij het bdp gaan…anders pleurtie de benzine weer terug…

barry
                              Donateur

Ik vind 2mm tamelijk veel.Ik zelf zou beginnen met 1mm.Ik deed dit vroeger ook dikwijls,maar meer dan 1,5mm,altijd heetlopers,ook na vergroten van de sproeier.Je mag niet vergeten dat de uitlaat ook hete gassen terug de cilinder induwt.

ArvidW
                                Donateur

Okey, ga ik voor 1 – 1,5 mm omhoog, en 1 mm in de breedte, proberen de flow in de uitlaatpoort wat te verbeteren.

Maar ga ik dan echt wezelijk verschil merken? Of is dit nutteloos en zonde van mijn cilinder?

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                                  Home made engine dyno
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 54)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.