Vespa-Ciao.NL
:: Cilinder bus ?

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Cilinder bus ?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ritze
    Topic starter

ik had laatst het idee om een cilinder te laten boren tot 47/48mm (indien toelaatbaar)
      en dan een cilinder bus te maken en die erin te persen op een of andere manier

het lijkt mij wel mogelijk maar je hebt wel goede machines nodig om zoiets te maken

iemand suggesties ?

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
      Link naar Mijn collectie / Projecten.

niemand
      Donateur

Dat is inderdaad mogelijk.
        Ik werk bij een revisiebedrijf en daar word vaak een blok waar geen overmaat zuigers voor te krijgen zijn, of de cilinderwand heel erg beschadigd is de cilinders verbust.

Bij een vespa cilindertje zou dit ook goed kunnen denk ik, maar het zal niet makkelijk zijn en redelijk duur worden.

2 takt motoren zijn sowieso moeilijk te verbussen door de aanwezige poorten.

wim v8
        Bijdrager

ritze :
          ik had laatst het idee om een cilinder te laten boren tot 47/48mm (indien toelaatbaar)
          en dan een cilinder bus te maken en die erin te persen op een of andere manier
          het lijkt mij wel mogelijk maar je hebt wel goede machines nodig om zoiets te maken
          iemand suggesties ?

Wat is het nut dan?

https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/cilinders-vespa-ciao/malossi-deps-cilinder-47mm-ciao.html

Gr. Wim.

zevenenergie
          Donateur

Ik heb nog geen vespa cilindertje gezien waar een bus in zit dus verbussen gaat niet.
            Een cilinder uitkotteren naar 50mm en dan een bus er in met een wanddikte van 2 mm zou de beste optie zijn maar moeilijk te realiseren.

De bewerkings volgorde zou moeten zijn:
            Nieuwe poort layout maken.
            Cilinder uitkotteren naar 50mm.
            Bestaande poorten aan passen aan de nieuwe situatie.
            Bus draaien van rond 50mmm (perspassing)wand dikte 3mm.
            spoel en uitlaatpoorten aanbrengen.
            Bus in de cilinder persen,
            Poorten na bewerken (flowen)
            De cilinder op de gewenste maat honen.

Je zou kunnen overwegen de uitlaatpoort in de bus aan te brengen, na het persen, dan kan de wanddikte wat dunner.
            Als je het leuk vind om eens te proberen zou ik zeggen ga voor de ervaring.
            Maar wat hoop je te bereiken? Een dikke cilinder heeft weinig ruimte voor spoelpoorten.
            Dus een optimale cilinder krijg je niet.

Volgens mij moet je doel niet zo, n cilinder zijn, het gaat om eeuwige roem.

Dus wel even naar de kapper.

Ik geloof dat 90cc het maximale is wat te koop is voor de ciao? ik heb het dan over zo,n simoniniblok.
            Waarom niet een 125cc blok maken?
            koop een vespa 125cc cilinder met zuiger,kop en krukas en verbouw het blok zodanig dat het past.
            Geen gedoe met vario gewoon poelie er op.

Zo,n blok past ook perfect bij jouw lifestyle , driften in de bocht, weely,s en beurnout donuts.

Het gaat dan niet alleen om wereld beroemt in nederland, nee je zet dan nederland definitive op de kaart. Die gekke Italianen met hun crossclub en die kuil gravende Duitsers van de piaggio mofa techniek laat je ook meteen een poepje ruiken.

ritze
            Topic starter

en ja er bestaat een 50cc alu cil met giet ijzer bus 😀

mij gaat het er meer om dat na verloop van tijd bepaalde cilinder volledig uit de handel gaan.
              het ik denk dat als je een bus laat draaien met een kraagje en die laat honen nooit meer gaat kosten dan 100 euro
              denk ik dan

poorten hakken doe ik zelf wel en heb ik geen bizarre tools voor nodig,
              je laat de kanalen in de cilinder zitten wat ook logies is:D dus daar hoef je niks aan te doen

uiteindelijk maak je een bus die te klein is om mooi aan te passen aan de cilinder en de 2e maak je zodanig dat die mooi in de cilinder geperst kan worden.

mijn malo ipermatic zou geboord kunnen worden tot max 47mm, dus met een bus die 1mm dik is kom je weer op 45 uit, dit zal wel wat krap zijn dus een dikkere cilinder zou beter zijn

ik weet dat nitro motoren op die zelfde manier zijn opgebouwd en dit is iets wat ik al vaker heb bedacht, qua kanalen is het inderdaad even kijken maar toch denk ik niet dat dit een groot probleem word, je kan ze namelijk wel 1mm dieper maken.

ik ga eens op zoek naar iemand die alle bewerkingen kan maken en wat dit grapje zou kosten…

en het gaat mij voornamelijk erom om iets te maken wat niemand gedaan heeft, gewoon omdat het kan.
              wellicht is het mogelijk om kitjes die overleden zijn te laten ontpoppen tot een nieuw kitje, waar je ook nog eens de bussen van kan wisselen, dus eewig rijden met je dikke cilinder die al 35 jaar oud is

@wim hele dure cilinder en niet echt dat je zegt whalhalla 😀 menig 43 DR komt in de buurt van die cilinder

niemand
              Donateur

Als je je cilinder verbust wil hebben kan dat bij ons prima, maar je moet wel tellen op 100euro ex per uur.
                En ik denk niet dat andere revisiebedrijven (dus bedrijven die daar ruime ervaring mee hebben) veel goedkoper zijn.

Cilinders kun je ook niet eeuwig verbussen, als je de bus er uitperst zul je altijd zien dat door werking van het materiaal de grondboring onrond kan zijn geworden.

Bij motoren met droge cilinderbussen zijn er zelfs overmaat bussen nodig soms.

zevenenergie
                Donateur

@Ritze
                  Als er een 50cc cilinder bestaat met alu bus, dan is het toch al eerder gedaan?

wim v8
                  Bijdrager

Ik heb iets van 15 jaar geleden al eens een kreidler superbreitwand cilinder laten opboren en opnieuw
                    nikasilen.
                    Deze superbreitwand was een vd Gaag getunede die was vastgelopen. Zonde om weg te gooien vanwege de dure tuning en de dure cilinder.
                    Dit was een alu cilinder zonder bus maar dus een chroom/nikasil wand. Die is er toen uitgeboord tot een bep. zuigermaat.
                    Nieuwe chroomwand. klaar. Kostte wel wat.

Gr. Wim.

Martino
                    Moderator

Waarom denkt hier niemand aan de 43mm Autisa’s?

En volgens mij is dit met het juiste gereedschap simpel en goedkoop zelf te realiseren. Was ooit zelf ook al eens begonnen om een cilinder met kapotte wand te kotteren met de Malossi Frees al denk ik dat een draaibank betere uitkomsten zal bieden. Dan je bus hierin persen en eventueel goed centreren in het cilinderdeck.

Het voordeel is inderdaad dat de cilinderbus makkelijk valt te bewerken. Ik denk alleen dat de boring die jij oppert niet haalbaar zal zijn voor in onze 3 taps cilinders. Ik zal niet groter dan 46mm gaan.

zevenenergie
                      Donateur

Ik heb wel eens een soort gelijke cilinder voor een Puch Maxi geprobeerd uit elkaar te halen. Daar bleek de mantel er niet in geperst te zitten.

Toen ik hem door gezaagd had, bleek dat de mantel onderdeel van de gietmal geweest was. Hij zat er in vast gegoten.
                        en het oppervlak was heel onregelmatig.

Die methode is natuurlijk lekker goedkoop, want dat schild weer draaien en kotteren.

@Wim Ik sprak onlangs een Kreidler tjoener die vast gelopen cilinders repareerde. Hij laste de groeven dicht. en lied de cilinder opnieuw nicacilen. dat koste net zo veel als twee gerestaureerde vespaciao,s.(900euro)

Maar ja, die Kreidler jongens zijn dan ook bereid om 1400 euro voor een nieuwe cilinder neer te tellen.

ritze
                        Topic starter

kijk now we are talking 😀

@niemand, verbussen betekend van begin tot finish kant en klaar?

@ andere mensen:

er zijn inderdaad veel dingen waar je over moet denken, zoals materiaal van de bus en dergelijke,
                          meer dan 46 is voor mij ook echt niet te bedoeling, 43 cilinders rijden ook prima,

nu denk ik dan op mijn beurt weer, als je een soort krimp passing maakt zoals bij carters, dan zou je de bus toch wel minstens 3 meer moeten kunnen vervangen voordat het gat te groot word en de bus niet meer goed past.

aan kotteren alleen heb je niet genoeg toch, oppvl ruwheid moet naar een bepaalde waarde om goede warmte geleiding en grip te hebben,

het lijkt mij ook heel easy om poorten te maken in cilinders, puur omdat je er goed bij kan en omdat je alleen sleuven hoef te maken (indien er ruimte voor is)

@zevenergie, niet geschoten is altijd mis he :bier
                          en de bus moet voorzien van openingen

voor afdichting zou je zelfs nog wat ruimte op de cilinder kunnen overlaten om een o-ring erin te leggen
                          kans op lekkage word ook een heel stuk minder

eventueel het na maken van bepaalde 43 cilinders,is misschien wel mogelijk vanaf een 50cc cil

dat was eigenlijk een beetje de doelstelling
                          nu is het de kunst om dit te maken zonder 500 euro uit te geven
                          en dat vervangen van de bus ook niet belachelijk duur is

dan hebben we nog het zuiger verhaal, slotjes lijkt mij de meeste zorg, dus keuze van een zuiger is vrij belangrijk
                          ze moeten wel nog steeds in productie zijn om op een later tijdstip nieuwe te kunnen kopen

zevenenergie
                          Donateur

Passingstelsel

Hoe gladder het oppervlak van de passing is des te beter.

Een krimp of pers passing geeft voldoende warmte overdracht.

Aan de boven kant van de bus moet een kraag komen zodat je als je de kop vastzet dat de bus geen kant meer op kan.

Voor de bus gietijzer gebruiken GG30.

De bussen worden uit gegoten buizen gedraaid. T,is te hopen dat je de geschikte maat buis kan vinden waar je de bus uit kan draaien. Het best even gaan vragen bij race onderdelen bedrijven of een echte tjoener.

Zorg dat je je shit goed op een rijtje hebt, want email,s en aanvragen van dromers gaan vaak gelijk de prullenbak in.

Dat van die zuigertjes kan je beter vergeten want na het terug persen van de bus moet de bus opnieuw gehoond woorden, je ontkomt echt niet aan overmaat zuigertjes.

Succes:thumb

Nog even aanvullen:
                            omdat hier al veel mensen mee bezig geweest zijn is het niet zo,n gek idee on een gevraagd advertentie op de marktplaats te zetten of op een kreidler forum.

ritze
                            Topic starter

@ zevenenergie , nice link man :thumb

ik heb nog eens wat tubes gekeken en het is inderdaad een flink karwij om een bus te maken, luister heel er nauw inderdaad.
                              ben een beetje ontmoedigd maar dat komt wel goed 😀

45 h7/ p6 enzo 😀

haha mocht het toch lukken om iemand te vinden die die bewerkingen vrij goedkoop dan doen (kleine kans)
                              kan ik je dan wat vragen stellen mocht het nodig zijn?

gr ritz

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.