Vespa-Ciao.NL
:: Ciao1968 Perso ;-) update 07-07-2015

Home Forums Perso’s Projecten Ciao1968 Perso ;-) update 07-07-2015

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ciao1968
    Topic starter

Tijd voor een Perso dacht ik zo, na 8 jaar op dit forum te zitten mag dat wel eens :P.

Ik verzamel en sleutel aan de oude Ciaotjes van 1968 tot ± 1979, waarbij de voorkeur ligt op de modellen met de ronde zijkappen tot 1972. Mijn eerste Ciao kreeg ik toen ik een jaar of 8 was, om op te rijden op een afgesloten deel van een industrieterrein.

Dit was een oud model Ciao van 1968/69 met starre voorvork en 19″ wielen in het donkergroen. Toen ik 16 werd heb ik eerst op een puch maxi gereden tot dat deze werd gestolen en toen een Vespa Ciao gekocht, later kocht ik een originele Gilera citta die tien jaar een boerenschuur had gestaan, en heb deze samen met mijn vader helemaal opgeknapt.

Een goede vriend van mij reed toen al oldtimer Ciao, hij had eerst een hele originele maar wel wat afgeleefde witte, die hij plat reed, en toen kocht hij een oranje die hij paars metallic spoot. Ik zocht toen ook al een oudje maar kon niet echt wat vinden, pas jaren later kocht ik mijn eerste, een bordeaux rode 74-er en die heb ik nog steeds.

Inmiddels zijn er heel wat bij gekomen en heb ik er nu een stuk of 7. De oudste twee zijn van 1968 met 19″ wielen, waarvan er een precies hetzelfde is als die ik als klein jochie had. Deze is in het donker groen met starre voorvork, daar heb ik heel lang naar gezocht, toeval wil dat diegene waarvan ik deze destijds heb gekocht hier ook op het forum zit.

Ik laat mijn brommers altijd zoveel mogelijk in originele staat, dat houd in dat ik ze niet overspuit en zoveel mogelijk de originele lak wil bewaren. Op de Italiaanse Ciao forums noemen ze dat ‘Conservata’ oftewel geconserveerd. Het originele gevoel en uitstraling krijg je nooit terug bij een restauratie. Als ie in nieuwstaat is dan is het er een als zovelen, maar in gebruikte staat is het er een die uniek is met zijn eigen verhaal. Als ik een nieuwe brommer zonder uitstraling wil, dan koop ik er wel een nieuwe Japanner bij de bromfietshandel :D.

Hierbij wat foto’s:

Groene 68-er

Grijze 68-er Stuur is niet origineel, en verhuist naar de lichtblauwe zodra ik een origineel stuur heb gevonden.

Witte 72-er

.

Rode 74-er

Blauwe 1974/5, is helaas overgeverfd/opgeknapt met nieuwe chopper zadel en cross stuurtje.

Rood 1972 wrakje Ciao Arcobaleno Super Confort, is niet zo best maar wordt opgeknapt zonder over te spuiten.

MarcoS
      Donateur

Aardig spulletje zo, leuk ook dat je die groene hebt bewaard :thumb

Wilk1985
        Moderator

Mooooooie collectie! Vooral die groene met starre vork is echt de kers op de taart. Zo’n Ciao daar vind je niet snel een tweede van. (Of helemaal niet)

Gaaf dat je de rode van 1972 ook opknapt, ik zie het als een teken dat de de tijd dat oude Ciao’s als oud ijzer verkocht werden echt voorbij is! Nu is het de beurt aan de liefhebbers 🙂

Succes met het opknappen en de zoektocht naar onderdelen, dat is zoals ik het heb ervaren de grootste uitdaging maar als je geduld hebt en ebay etc goed in de gaten houdt komt het gelukkig altijd wel goed!

Piet30
          Donateur

wow, cool :thumb

DinoH
            Donateur

Prachtige ciao’s, leuk weer zo’n oldtimerfan :thumb

Ciao1968
              Topic starter

Wilk1985 :
                Mooooooie collectie! Vooral die groene met starre vork is echt de kers op de taart. Zo’n Ciao daar vind je niet snel een tweede van. (Of helemaal niet)

Dank jullie wel :-)=);)! @Wilk1985, Ze zijn nog wel te vinden hoor, die starre voorvork uitvoeringen. Maar dan wel in het buitenland en meestal zijn dat al V-stuurtjes van na 1970, maar ze zijn wel een stuk lastiger te vinden dan de gewone uitvoering inderdaad.

.

Bas23
                Bijdrager

Leuke perso! En dito brommers:thumb

Ciao1968
                  Topic starter

Even een kleine update, niet zo heel veel te melden eigenlijk. Ben langzaamaan onderdelen voor de groene 68-er C91T en de rode 72-er SC bij elkaar aan het sprokkelen. Heb voor de 68-er een koplamp en een kabelhouder gekocht, en een mooier luchtfilter dan ik al had. Ook wat handvatten al zoek ik nog wat mooiere. Het gaat traag en niet gestaag maar het is niet anders, lijst met te vinden onderdelen is nog lang maar ik heb er geen haast mee.

Voor de SC heb ik oude rvs spatborden gekocht en heb ik binnen en buitenbanden gekocht en om de velgen gelegd. De velgen zijn dusdanig verroest en of slecht dat ik op zoek ga naar betere (in de voor velg zit ook een scheur), misschien dat lassen en opnieuw verchromen nog een optie is, mits niet te duur. Binnenkort alles er onder schroeven, dan lijkt het in elk geval weer wat en is ie ook makkelijker te verrollen. De juiste bagagedrager te vinden is lastiger dan gedacht. De SC bagagedrager die ik zoek is maar een jaar of 2/3 gemaakt en dus moeilijk te vinden.

Heb een tijd geleden nog een redelijk oude C7 van 1970 gekocht in een leuke rood/oranje kleur, behoorlijk origineel maar wel met wat werkt, deze loopt nog niet. Zodra het weer wat beter weer is gaat het blok er onder vandaan om alles na te kijken en schoon te maken en desnoods te reviseren, dan kan ik hem gelijk ook goed poetsen.

Wilk1985
                    Moderator

Lekker bezig!

De zoektocht naar originele onderdelen is een lange weg :). Maar wel de weg die het meeste voldoening geeft op het eidn.

Ik vind de C7 ook mooi, strak kleurtje!

DinoH
                      Donateur

Yes! Mooie Ciao :thumb

Nick050
                        Bijdrager

Dat is een mooie verzameling:thumb

Bas23
                          Bijdrager

goed bezig:thumb Die rode C7 is een mooie aanwinst! Verkijk je niet op verchromen.
                            Is best prijzig!

Ciao1968
                            Topic starter

Heb een kleine partij onderdelen gekocht, daar zat onder andere een wit/crème kleurige oldtimer Aprilia koplamp bij, alleen zit er bij deze geen aan en uit knop op aan de achterkant :?… verder is die helemaal hetzelfde. Iemand een idee waar die op heeft gezeten? Er zat ook een Aprilia koplamp bij met stalen bovenkant en ruimte voor een km-teller, vanaf wanneer zijn deze gemonteerd? Volgens mij begin jaren 70.

Zit er aan te denken om de schakelaarloze lamp op mijn grijze 68-er te zetten, daar heeft (denk ik) een koplamp in de voorzijde bagagerek gezeten (kan ook op het stuur hebben gezeten, maar die is een keer vervangen), maar de koplamp zat er niet meer in toen ik hem kocht. Ik moet dan wel een aan en uit schakelaar maken op het stuur. Geen idee of dit ooit zo is geleverd, je ze eigenlijk alleen met aan en uit knop op de lamp zelf, wat wel een beetje stomme constructie is omdat je altijd over je stuur moet hangen om je licht aan en uit te doen.

DinoH
                              Donateur

Die lampen met stalen bovenkant waren vanaf “71. Ik heb hier ook 2 verschillende “kleine koplampjes” liggen. Maar zonder schakelaar niet, maar het is wel een mooie optie als je je lamp aan kan zetten vanaf je stuur 🙂

Ciao1968
                                Topic starter

Paar dingen aan de Arcobaleno SC gedaan, velgen gepoetst (zijn nu iets minder lelijk :con achter velg is stuk), nieuwe binnen en buitenbanden gemonteerd, en de ook spatborden die ik een tijd terug had gekocht (provisorisch want het gaat toch weer los). Ook een koplamp er op gezet.

Moet nog een hoop bijgekocht worden en aan worden gedaan. Maar we doen het rustig aan & beetje bij beetje. Het lijkt nu al wel weer wat meer op een brommer :lol .

Twee dingen vielen nu op, op de foto lijkt hij rood maar in de felle zon neigt ie toch meer naar Oranje. Zadelbevestiging is slecht en verroest. Dat moet dus of ooit van een sloopframe komen of namaken.

Edit, nu ik de foto’s bekijk denk ik dat ik de voorband verkeerd om heb gemonteerd, er staat geen draairichting op maar het is wel te zien aan de water afvoer, het gaat er tzt toch weer af dus het geeft nu niet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.