Vespa-Ciao.NL
:: Ciao wil niet vooruit kom maar komt wel op toeren

Home Forums Techniek Problemen oplossen Ciao wil niet vooruit kom maar komt wel op toeren

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jesse Hatzmann
    Topic starter

Hallo liefhebbers,

ik heb weer een probleem. Heb de afgelopen dagen een origineel Carter uitgevijld en naar mijn weten is alles goed gegaan. Ik twijfel alleen over het inlaatvlak.

heb hem vanochtend weer helemaal in elkaar gezet ( 65cc polini, 13/13 carb @72, amt004 kruk, malossi luchtfilter, gianelli fire, std carter cp en een malossi vario). Hij loopt nu weer. Hij kan op toeren komen. Alleen draait het achterwiel niet tot amper mee. Kan dit komen omdat het blok slecht druk op kan bouwen omdat de inlaat misschien toch niet goed is? Verder is zo’n beetje alles nieuw en zou ik niet weten wat er aan de hand is. Kunnen jullie mij helpen?

mvg Jesse

Dankjewel

Jesse Hatzmann
      Topic starter

IMG_7249

Dankjewel

Wim
        Bijdrager

Alweer :mrgreen: Waarom start je trouwens steeds een nieuw topic over de zelfde zooi.
          Nu kan degene niet even terugscrollen wat je hiervoor allemaal aan de brommer deed
          en veranderde waarmee je een beter juist antwoord kan geven.
          Ik ga het niet steeds terugzoeken.

Is de cilinder/zuiger set nieuw of al ingereden? (minstens 600km)

Je hebt sproeiers getest van 66 t/m 74 totdat de motor stottert ook wel viertakt genoemd, ga dan één
          sproeier maat terug, je hebt nu de grootste sproeier gevonden waarmee de brommer normaal rijdt,
          je kan nu de juiste sproeier zoeken aan de hand van bougie kleur van het porselein van de middenelektrode. Alleen indien de set is ingereden! Het porselein moet koffiemetmelkbruin worden na een behoorlijk lang stuk vol gas.

Zwart-zwart/bruin: ga één sproeiermaat terug. Grijs-grijs/bruin: ga één sproeiermaat hoger.

Test altijd met volledig gemonteerde uitlaat en luchtfilter.

Je mag geen lucht kunnen blazen door je inlaat tuitje op het moment dat de krukas de inlaat afdicht.
          En gebruik de zoekfunctie heel vaak, alles, net zoals dit verhaal, is al duizenden keren beantwoord.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Jesse Hatzmann
          Topic starter

Ohhh sorry daarvoor.

Cilinder set is nog nieuw. Testen kwa sproeier maten lukt nog niet echt aangezien hij amper vooruit komt.
            Nadat ik m’n krukas had gemonteerd heb ik getest of er lucht door het spruitstuk kwam. Dit kwam er een heel klein beetje doorheen maar was al stukken beter dan bij het imitatie Carter. Ik neem aan dat het normaal is dat er een heel klein beetje lucht doorkomt aangezien het metaal op metaal is? Er doorheen blazen lukte niet toen ik er een beetje olie bij had gedaan.

Dankjewel

Wim
            Bijdrager

“Amper vooruit komt”
              Is de sproeier nu al niet te groot, dat het ding nu al alleen maar stottert, viertakt?
              Ben je meteen met 72 begonnen?
              Of ook 66 – 70 geprobeerd?

“Amper vooruit komt”
              Ja, er zijn twee dingen, je motortje loopt goed, maar er is geen aandrijving door een misser in de koppeling, snaar en/of vario.

Of de aandrijvingskant, koppeling/vario/snaar, is oké maar je motor loopt voor geen meter.
              Vertel wat je opmerkt.

Vergeet niet dat een nieuwe cilinderset ook ingereden moet worden, geen hoge toerentallen en niet langdurig op één toerental rijden. En de eerste 50-100 km’s is er ook minder vermogen.

En gebruik de zoekfunctie heel vaak, alles, net zoals dit verhaal, is al duizenden keren beantwoord.

Gr. Wim.

Jesse Hatzmann
              Topic starter

Ik ben begonnen op een 80 en ja ik weet dat is veelste groot. Het resultaat is al iets verbeterd nadat ik naar een 72 ging. Hij reageerde iets sneller en kwam wat hoger in toeren. Maar is nogsteeds niet top

Het blokje loopt opzich nog niet heel erg gek. Wel heb ik hem laatst bij een brommerboer bij mij in het dorp gehad en hij heeft er toen een andere bougie in gezet, een B8ES ipv de B7HS waar ik eerst mee reed.

Heb deze net weer gewisseld en hij ging er eigenlijk alleen maar op achteruit. Hij wilde met de B7HS niet meer stationair lopen.

Heb net ook de v-snaar wat strakker gezet met ook alleen maar negatief resultaat.

Ga nu een kleiner sproeier proberen

Dankjewel

Jesse Hatzmann
                Topic starter

Heb net een sproeier 68 geprobeerd. Hier reageert hij al een stuk beter op maar gaat nog steeds niet vooruit. Als ik het achterwiel optil gebeurt er nogsteeds weinig. Ik zal een filmpje maken en deze proberen toe te voegen voor wat meer info

Dankjewel

Jesse Hatzmann
                  Topic starter

Wim
                    Bijdrager

Ja, die draait te rijk, lijkt het.
                      Hij viertakt. Komt niet op toeren. Dus of sproeier te groot, of luchtfilter dicht, of choke blijft hangen. Combi van meerdere, etc etc. 68 is al redelijk klein om zo rijk te draaien. Er kan ook iets fout gegaan zijn met monteren.
                      Er is dus een te rijk mengsel, te veel benzine voor de hoeveelheid lucht die binnenkomt.

Gr. Wim.

Wim
                      Bijdrager

Dat ie niet wil rijden lijkt mede te komen door de vario.
                        Die pakt waarschijnlijk op hoog toerental pas op zo lijkt het.
                        Dat kan je afstellen, lichtere veertjes in de koppeling ofzo, dan pakt ie eerder op, ben geen variotechneut.
                        Rij je setje maar in met gewone koppeling.
                        Let er daarbij op dat je een varionaaf vertanding hebt, die wil dan een kleine poelie, anders krijg je overtoeren dat is slecht met inrijden.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Wim.

niek1992
                        Bijdrager

Je kan prima inrijden met vario, maar gewoon rustig aan met het gas en gevarieerd (hehe) gasgeven. Maybe wat zwaardere rollers erin. Scooters of andere bromfietsen met vario gaan ook niet tijdens de inrijperiode opeens met een mono overbrenging rijden.

Wat is je mengverhouding? Wat gebeurd er als je hem start zonder luchtfilter en je geeft gas? Reageert ie dan beter?

Jesse Hatzmann
                          Topic starter

Heb vanmiddag nog een aantal keer getest. Af en toe dan kwam hij niet helemaal lekker op toeren zoals op het filmpje. Maar andere keren dan trok hij veel beter en had je niet dat 4-takt geluid. Vind het heel appart

ik meng 1:45-1:50, maar heb tijdens het monteren wel redelijk veel olie gebruikt. Misschien dat daar nog van over was.

heb nog niet getest zonder luchtfilter. Zal ik morgen even proberen.

Heel erg bedankt voor de hulp die er geboden wordt!!!

Dankjewel

Wim
                            Bijdrager

-Scooters of andere bromfietsen met vario gaan ook niet tijdens de inrijperiode opeens met   een mono overbrenging rijden.

-Wat gebeurd er als je hem start zonder luchtfilter en je geeft gas?
                              Reageert ie dan beter?

-dat klopt natuurlijk. Als deze brommer een originele std piaggio ciao vario had komt ie ook   gewoon weg. Dat is wat ik schreef:  “Die pakt waarschijnlijk op hoog toerental pas op zo lijkt   het”. De rolletjes zijn alleen voor het varieëren, dat gebeurt pas als het wiel op gang is. Deze   wil niet eens gaan draaien doordat de koppeling pas op een hoger toerental aangrijpt. Dat   wordt geregeld door de veren in de koppeling. Als er bijv. nu veren in zitten die de koppeling   pas bij 8000tpm laten aangrijpen kan je er niet mee inrijden. Stel m dan af met slappere   koppelingsveertjes in de vario. Vandaar mijn advies: Druk even je std koppelingsset met een   juiste poelie er op om rustig mee in te kunnen rijden. Ipv zo’n zenuwachtige vario die   hoogtoerig is. Een rustige vario(zoals std.) is natuurlijk ook goed, begint laagtoerig op te   pakken. De gemonteerde leek mij niet rustig.

-Dat kan je indd proberen. Zo omzeil je even een te grote sproeier.
                              Kans is ook groot dat je blokje gewoon even op gang moet komen, is wat vet van binnen en   veel overtollig brandstof in carter en cilinder.

Een B8 bougie is echt te koud, die slaat vet, wordt vies en brandt zichzelf niet schoon(blijft te   koud) een B6HS is beter om in te rijden met een rijk mengsel. Na inrijden, en het ding blijkt   tot of boven 70km/u te komen dan kan er wel een B7HS in.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Wim.

Jesse Hatzmann
                              Topic starter

Heb er nu nog een std achterkoppeling in met alleen een ander koppelingshuis. Lijkt mij dat deze gewoon zoals de originele zou moeten werken.

kan het ook liggen aan dat de carburateur niet goed werkt? Sprak net iemand met een Piaggio zip die ook niet vooruit kwam. Carburateur schoon gemaakt en hij ging ineens wel weer vooruit. Vind het een beetje vaag maar probeer zo breed mogelijk te denken.

heb er nu een 13/13 sha imitatie in. Deze werd mij aangeraden door de lokale brommerboer. Iemand hier ervaring mee? hij is van SP als ik me niet vergis.

of kan hij zo slecht lopen omdat er toch wel wat lucht door de inlaat komt als hij dicht moet zijn?

Dankjewel

Wim
                                Bijdrager

Nee, dicht is dicht.

Jij schreef:
                                  “Ik neem aan dat het normaal is dat er een heel klein beetje lucht doorkomt aangezien het metaal op metaal is? Er doorheen blazen lukte niet toen ik er een beetje olie bij had gedaan.”

Ik neem aan dat ie dicht is. Dat weet je zelf het best.

Je kan nog sprr 66 proberen of wat Niek zei, eerst even zonder luchtfilter testen.
                                  68 is al aan de kleine kant voor jouw setup, maar het komt wel eens voor.
                                  Viertakten is gewoon een te rijk mengsel. Het is simpel eigenlijk.

Je hebt voorlopig genoeg te doen aan je Ciao met alle aangegeven adviezen.
                                  We horen graag hoe dat gegaan is.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Wim.
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.