Vespa-Ciao.NL
:: Ciao werkte een dag en nu niet meer

Home Forums Techniek Problemen oplossen Ciao werkte een dag en nu niet meer

• Dit onderwerp bevat 35 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren geleden door Wim.
6 berichten aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wim
    Bijdrager

Nee je kan hem niet zomaar kapot starten.. ik doe dat altijd met de boormachine (zoals jij zelf ook al deed in de filmpjes)
      Heb je nu ondertussen al gecheckt of die valse lucht krijgt ja of nee? Kan ook maar zo zijn dat je krukaskeerring lekt of er half uit ligt.. dan kan je starten tot je een ons weegt. Heb je het blok er al even onder vandaan gehaald om alles na te lopen?

Nee ik heb helaas niet een kant en klare verklaring waarom die eerst wel start en na even wachten niet. want daar is simpelweg niet één antwoord op. Wel weet ik dat het altijd een oorzaak of soms meerdere oorzaken heeft waar je vaak maar op één manier achter komt. Het kan van alles zijn.. Zit er soms een knik in de benzine slang dat het vlotterbakje niet snel genoeg vol raakt… Ik noem maar even iets hoor.
      Je moet gewoon bij het begin beginnen.. wat heeft de motor nodig: benzine/lucht mengsel, compressie en een vonkje. Ergens in het hele verhaal is er in ieder geval in één van die drie iets niet goed. Nou ja je hebt wel vonk.. althans ik neem even aan dat je inmiddels wel een goeie bougie hebt en dat die goed vonkt.. dus laten we die voor het gemak even uitsluiten. Wordt de bougie nat.. dan krijgt die wel benzine. Dan blijft er maar één ding over. Check de aansluiting van de carburateur, krukaskeerring, koppakking/voetpakking en ook het decompressie klepje want ook die kan lekken en dan gaat ie ook van ze langzalzeleven niet lopen.

Overigens ik had vanmiddag ook weer een nieuwe storing.. hij liep even en viel weer uit.. kreeg ‘m ook niet meer aan daarna. Wat bleek.. ondanks dat de bougie wel vonkte toch deed die het niet goed want er zat wat vuil tussen de electrode van de bougie en de metaal van de schroefdraad. Een klein stukje vloeibare pakking was daar naar binnen geschoven..(goh hoe kan nou hahaha) en dat was de boosdoener van een doorslaande bougie.. na dat ik dat weer schoon had gemaakt liep die weer als een zonnetje. moraal van dit verhaal.. vertrouw niet iedere vonkende bougie. Ik heb er zelf altijd een paar nieuwe thuis op voorraad liggen dan grijp je nooit mis zeg maar.

Jone
      Topic starter

Zal morgen eens alles overlopen,
        Maar hoe kan ik juist checken op valse lucht als hij niet stationair draaid?

Wim
        Bijdrager

Dat weet ik niet.. ben bang dat, dat wat lastig gaat worden.

Jone
          Topic starter

Heb wel ergens gezien dat je sprayfoam op de plekken waar je valse lucht zou hebben kan spuiten en als er valse lucht is dan zou het normaal er van gaan. Maar valse lucht is toch zuigen en niet blazen?

Ik ga eerst alles checken voor ik naar mn krukas keerring kijk wat misschien wel het probleem Omdat ik geen vliegwiel trekker heb die past

Het is niet dat dat schade kan aanbrengen moest mn keerring er niet goed inzitten toch?

1

Wim
            Bijdrager

Die trekker had je vorige week al kunnen hebben.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
              1

Wim
              Bijdrager

Dan wordt hoogtijd dat je even zo’n ding gaat aanschaffen:3150-vliegwieltrekker-citta-ciao-zwart
                https://www.jmpbonderdelen.nl/vliegwieltrekker-citta-ciao.html
                Een beetje vespa sleutelaar heeft op z’n minst dit stukje gereedschap in z’n gereedschapskist 😉

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar het lijkt mij niet echt handig om alles te gaan checken maar niet de keerring want dan weet je nog steeds niet zeker of het daar aan ligt of niet. Blok er onder vandaan en blok er weer onder en misschien moet die daarna er toch weer onder vandaan en er weer onder omdat misschien toch de keerring lek is.

Of er speciale spray bestaat om valse lucht te traceren.. geen idee maar hoe dan ook zal er wel iets in beweging moeten zijn voordat er valse lucht aangezogen wordt.

Maargoed..
                Genoeg vragen gesteld.. nu eerst de handen laten wapperen 😛 vanachter je beeldscherm gaat dat ding nooit lopen natuurlijk.. en zoals ik laatst de Amerikaanse youtuber “Puddin” hoorde zeggen: sitting on your ass wont finish your project :mrgreen:

6 berichten aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.