Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Ciao werkte een dag en nu niet meer
- Dit onderwerp bevat 35 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 maart 2023 om 14:18 #819216
Hier een paar video’s met wiel van de grond en hoe krukas loop (kijk naar de titels)
Dit was wel met een te grote sproeier 60 want ik was aan het testen met 60https://youtube.com/shorts/yzldCSoou4s?feature=share
https://youtube.com/shorts/4TMLPMLVfKI?feature=share
(toen ik heb dan weer lopend startte ging hij wel weer ik weet niet waarom het plots niet meer ging met de boormachine)Hopelijk zijn jullie hier iets mee.24 maart 2023 om 13:07 #819231Zijn er nog dingen die ik eerst kan proberen voor ik mn blok weer opengooi?
24 maart 2023 om 18:06 #819233Sproeier 60 is niet per definitie groot.. ligt er aan wat de rest van de setup is. Als alles verder standaard is dan zou ik als eerste maar even een wat kleinere sproeier proberen. https://vespa-ciao.nl/sproeier-database/ Hier staat vast wel een indicatie bij.
Is de carburateur brandschoon van binnen (ook het sproeierbuisje). sluit de carburateur goed lekvrij aan, is de krukaskering nog 100 punten?
Ik zou het blokje er even weer onder vandaan doppen en alles weer na lopen van af het begin, het kan soms een kleinigheidje zijn die je compleet over het hoofd ziet. Ik heb wel eens gehad dat een blokje de ene keer wel starte.. heel mooi liep en dan zo ineens uit viel en niet meer aan te krijgen.. blok er onder vandaan en op de werkbank in de testbok gezet, zonder verder ook maar ergens aan te zitten en ja hoor hij deed het weer.. blok weer onder de Citta en hij deed het heel even en viel weer uit. De volgende dag deed die het weer even om vervolgens plotseling weer uit te gaan… ik heb me de kop gebroken om te bedenken wat daar loos kon zijn. Dus toen alles maar doormeten en zo kwam ik er achter dat er een kabelbreuk bleek te zitten in de draad van de ontstekingspoel, net voor het oogje waar die aan de contactpunten aangesloten is.
Ook heb ik een keer dat stukje vilt wat aan de condensator zit een beetje te enthousiast in geolied waarna het blok ook maar heel even wou draaien.. alles aan de ontsteking kant zat onder een waas olie, de contactpunten dus ook en ja dan doet ie ook niet echt veel meer.
Dus ja er zijn zo veel mogelijkheden waarom een blokje kan ophouden met draaien.. het leuke is uitvinden wat de boosdoener is.24 maart 2023 om 18:34 #819234Dankuwel voor de info zal alles eens aflopen.
Vandaag deed hij het weer even en trekte echt zeer goed op maar dan viel hij weer stil.Heb gevonden dat hij rond sproeier 53 rijdt, dus zal daar waarschijnlijk bij blijven
Heb mn carburateur in de ultrasoon reiniger gedaan. Maar hoe kan je het busje kuisen?
Kun je die er überhaupt uithalen?
Want ik zie wel dat hij een beetje vuil is (geen grote brokken ofzo) maar kan het echt zijn dat hij daarom niet altijd rijdt?
En hoe weet je juist of hij daar goed aansluit?
Want bij mij gaat mn carb zo niet helemaal over dat ijzeren stukje (spruitstuk denk ik dat het noemt) of is dat de bedoeling?En ik had nog een vraag, bij jou was het probleem in de elektriciteit maar als je vonk hebt dan is de elektronica toch in orde?
24 maart 2023 om 20:57 #819235In de sproeier buis zitten twee hele kleine gaatjes die vrij makkelijk verstop kunnen raken dus als er in dat buisje nog vuil achter blijft dan heb je de kans dat die slecht gaat lopen. Dat buisje zou er in principe wel uit moeten kunnen want het is er ook in gezet maar hoe je die er uit haalt.. ik zou het niet weten. Ik begin er maar niet aan, het zal vast wel met een krimp verbinding vast zitten. Om dat gedeelte vanbinnen schoon te maken heb ik zo’n setje aangeschaft.

Daarna wat remreiniger er door spuiten en dan is het weer brandschoon.
Op zich hoort de carburateur wel helemaal over het spruitstuk heen te schuiven. Daar willen ze graag valse lucht zuigen. Ik heb toevallig nu ook 1 op de werkbank staan die niet naar de baas wou luisteren.. even aanslaan en weer uit.. even een stukje rijden met gestotter en weer uit. ook zo’n geval van prima dan moet je het zelf maar weten.. d’r onder uit en de kwaal opsporen. Maar voordat ik het blok er onder vandaan had nog gauw even met wat remreiniger getest door bij de aansluiting van de carburateur op het spruitstuk te spuiten en toen was meteen duidelijk dat die daar niet goed afsloot.
hopelijk loopt ie morgen, als die vloeibare pakking gedroogd is, beter.
Wat betreft vonk.. ja als die vonkt dan is de elektronica wel goed. Je hebt wel eens een bougie die die een soort van doorslaat.. dan vonkt die wel wat maar niet een echte constante goeie vonk maar dat ligt dan meer aan de bougie.
24 maart 2023 om 22:18 #819236Oh ik dacht dat je met busje dat gele rubberen ding bedoelde die over je spruitstuk gaat,
Dus dat kan niet echt een probleem zijn zeker?
Kan ik ook gewoon dat busje dat jij bedoelt uit kuisen met een compresseur?De bougie die ik nu gebruik is 1 die eigenlijk niet op een ciao hoort, omdat die dat ik eerst gebruikte (1 die nog perfect wit was) wel vonkte maar hij wou niet starten.
Dus probeerde ik maar een andere en toen starte hij maar reed nog niet echt. Maar ik merk wel dat hij wel heel veel vonkt nu, kan je teveel vonk hebben?En zal morgen anders eens een foto sturen van hoe ver mn carb er op zit
En je zei ook iets dat je remreiniger op je spruitstuk spuit is het dan valse lucht dus dat hij uitslaat of dat hij beter rijdt?24 maart 2023 om 23:17 #819237Het buisje wat ik bedoel is waar je de sproeier in draait. Als je de gasschuif opent dan zie je twee gaatjes in dat buisje.. Dat moet allemaal goed schoon zijn.. Ja daar kan je de compressor op zetten. Je kan er ook speciale spuitbussen met carburateur cleaner voor kopen.. het is maar net wat je zelf handig vind.
Dat kunststof busje is voor de afsluiting van de carburateur op het spruitstuk. Dus als je de carburateur niet helemaal tot het einde d’r op drukt heb je best wel kans dat die daar valse lucht aanzuigt. Bij mij lekte die daar terwijl de carburateur er wel helemaal op zat en er ook nog een nieuw kunststof busje in zat. Maar op de één of ander vage manier is het spruitstuk te dun waardoor het allemaal niet echt lekker afsloot. Toen ik daar remreiniger op spoot (waar het nu vol geschilderd is met blauwe vloeibare pakking) sloeg de motor af.
Te veel vonk heb ik nog nooit van gehoord, denk niet dat dat mogelijk is
25 maart 2023 om 08:50 #819239Oke,
Hoe zou ik dan kunnen weten als er niks van vuiligheid meer in dat sproeier busje zit?en kan ik gewoon de bougie die ik nu heb houden? Vindt het wel raar dat hij met de standaard bougie niet start. Zal anders eens 2 filmpjes maken met hoe de 2 bougies vonken en hoe ze (niet )lopen
En in de eerste 2 filmpjes toonde ik hoe mn krukas draaide wat ik dacht dat te stroef was, wat vindt jij er van?En had nog een vraag over waar je je sproeistuk met pakking hebt dicht gedaan, kan je je carburateur er dan wel nog van halen?
25 maart 2023 om 09:52 #819240Als je wat remreiniger van onderen in de sproeier buis spuit en je doet gasschuif met de hand open dan spuit de remreiniger wel door die twee kleine gaatjes naar buiten.. dat is wel een indicatie dat die aardig schoon is van binnen.
Je mag wel een filmpje maken maar ik durf niet te beloven dat ik daar ook echt wat aan kan zien dan. Maar goed niet geschoten is altijd mis. Ik zou al ik jou was gewoon even 2 juiste bougies halen die er in horen. Dan kan je uitsluiten of het daar aan ligt ja of nee.
Ik vind het wat moeilijk oordelen vanachter m’n beeldscherm of je krukas stroef draait.. ik dacht dat het meer van de compressie kwam. Als dat niet zo is dan zou ik daar in ieder geval de oorzaak van opzoeken. Wat me wel opviel is dat het schoteltje, wat voor de koppeling segmenten zit een beetje slingert. Ik hoop voor je dat de krukas niet krom is.
Ja zeker kan ik de carburateur er wel weer af halen echter dan moet ik wel alle oude vloeibare pakking rommel schoon maken en het daarna weer met vloeibare pakking bevestigen en laten drogen. Dus ik zal ‘m er niet even makkelijk af kunnen halen en er weer opzetten zoals normaal wel kon. Maar daar kan ik op zich wel mee leven. Als de carburateur één maal goed zit hoeft die er ook niet meteen weer vanaf. De sproeiers kan ik er wel in en uit krijgen zonder dat de carburateur en compleet vanaf moet.
25 maart 2023 om 11:22 #819241
Hier een foto van hoever hij er over schuift
De bougie die er eerst op zatIk denk niet dat mn krukas krom is maar dat een kogel van mn segmenten niet helemaal indrukt
Op camera zie je het niet heel goedMaar moest hij echt krom zijn hoe kan ik dit checkenEn hoe doe jij dat juist, je sproeier vervangen zonder carburateur ervan? Want bij mij kan ik niet echt goed aan de schroeven van mn vlotterbak25 maart 2023 om 14:19 #819243Zo te zien op de foto zit de carburateur wel oke hoor. Bij mij blijft er ook ongeveer een anderhalve millimeter over. Je moet d’r net zo ver opschuiven dat je het vlottebakje er nog net af kan krijgen. Je kan ‘m ook net wat te ver door drukken en dan komt de vlotterbak tussen het blok en de carburateur klem te zitten als je de vlotterbak wil demonteren.
Het is idd een beetje lastig om bij de vlotterbak boutjes te komen op t moment dat het blok onder de brommer hangt. Misschien dat er bij een Citta meer ruimte is dan bij een Ciao… Dat weet ik niet, ik heb nooit een Ciao gehad. Op gevoel kan ik die vlotterbak boutjes meestal wel los krijgen.. lukt dat niet dan leg ik de Citta dan zo plat mogelijk op z’n zijkant en dan kan je er prima bij komen.De kleur van de bougie op de foto duid op te veel lucht en te weinig benzine.
Wbt het slingeren .. ja nu zie ik het ook idd dat ligt meer aan het segment. Niet heel erg belangrijk voor de kwaal die je nu aan het aanpakken bent maar ik zou het toch niet zo laten.25 maart 2023 om 14:26 #819244Met die bougie heb ik wel nog nooit hem in gang gekregen dus dan kan je hem toch nog niet afezen?
25 maart 2023 om 14:32 #819245Nee idd dan heeft dat weinig nut.. ik dacht dat je die er zo uitgedraaid had.
25 maart 2023 om 16:43 #819249
dit is de bougie waarmee ik soms kan rijdenIk heb wel het gevoel dat als ik s’ochtends hem start dat hij meer vermogen heeft dan alsk ik al even aan het proberen ben.25 maart 2023 om 20:19 #819253Heb mn carburateur weer helemaal goed uitgekuist en de eerste en tweede keer als ik hem starte reedt hij maar toen niet meer,
Maar heb het gevoel dat als ik wat langer zou lopen dat hij zou starten (kan dit wel niet in mn tuin) maar kan dat geen schade brengen als je hem heel de tijd duwd zonder dat hij op zich zelf rijdt?
Maar zou je weten waarom hij de eerste keer start na even wachten en dan niet meer?
Als ik hem verzuip hoe kan ik dit weten? -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.