Vespa-Ciao.NL
:: Ciao tank met schoonmaakazijn ontroesten vraag

Home Forums Techniek Framedelen Ciao tank met schoonmaakazijn ontroesten vraag

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

rickciaoo
    Topic starter

Hoi ik heb mijn roestige ciao tank gevuld met schoonmaakazijn. Ik zie duidelijk roest loskomen. Nu is mijn vraag:

Schoonmaakazijn is 7% azijn en de rest water. Zorgt het water tijdens het ontroesten ook voor meer roest of zorgt de azijn ervoor dat enkel bestaande roest weggaat? Dus niet dat het water een roestreactie veroorzaakt die roest bijvormt.

Ik wist niet hoe dat ging.

Mvg

Wim
      Bijdrager

Nee hoor, als het klaar is en je tankje is weer mooi metaalkleur van binnen, pas dan begint ie direct te roesten. Is vliegroest, stelt niets voor.

Wat ik doe is vóór het zuur eerst ontvetten met een halve liter thinner,  zuurmiddelen zijn op waterbasis en komen slecht/niet bij de roest door de laag vet in de tank nog van de mengsmeringbenzine.

Na het zuur direct aantal keren spoelen met warm water. Daarna wil je snel van het restant water af.
        Dat doe ik met spiritus, gooi een halve liter spiritus in de tank, schudden, leeggooien. Dan de andere halve liter spiritus er in, weer goed schudden, leeggooien, nu ben je door de spiritus ook van het laatste restantje water af. Spiritus droogt vrij snel maar er mag wat weinig achterblijven, ga je niet coaten dan een nieuw kraantje er op draaien, kraantje afsluiten. 50 ml tweetaktolie in de tank doen, dop er op, goed ronddraaien zodat de olie overal komt, en het is nu direct tegen roesten behandeld.
        Als je nou wilt gaan rijden hoeft er alleen benzine bij, schudden, en je hebt meteen mengsmering.
        Wil je ook coaten, koop dan een blikje Tanksealer
        één component. Na het spiritusverhaal gooi ik dan nog de andere halve liter Thinner in de tank, flink schudden, Thinner er uit gooien. En dan doe je het Sealer-verhaal zoals op t blik staat.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Jelle
        Moderator

Welke 1k sealer gebruik je dan?

Wim
          Bijdrager

Screenshot_20231108-123957_Samsung Internet

Deze.
            Kwam er ooit achter dat deze als enige ook geschikt is voor kunstof tankjes
            Voor mijn Bravo1 dus 1973.
            Blijft ook enigszins flexibel, daardoor is het sowieso geschikt voor kunststof.

Omdat een Ciao frame best tordeerd lijkt deze 1K mij ook beter, vooral als een Ciao tankje al lek is op de bekende punten onderaan bij de lassen, daar waar een te harde coating juist het meeste last van zou kunnen hebben.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.