- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 maanden, 2 weken geleden door niek1992.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
8 december 2025 om 21:13 #831245
Dag heren,
we zijn een tijdje verder en de honger naar trekkracht werd groter.
ik heb me gewaagd aan de aankoop van een achterklok met vario voor mijn ciaowat zit er nu in: (ik zal na deze post ook men profielinfo aanpassen)
– standaard blokje 49cc – standaard uitlaat – standaard luchtintake
– 12/12 delorto met maat48 spruitkop (die dat standaard bijgeleverd wordt)
– achterklok met 1/13 naaf
– originele achtervario 90mm met std veer en trekveren.
– malossi mutivar voorvario met op dit moment 8,5gr rollen
– V-snaar Vespa Ciao 80mm 13×950 vario ventico
– originele uitlaatvoorgeen met poulie ging men brommer mooi 48km/u
op heden met vario 30km/u
als ik men achterwiel in de lucht hou dan varieren de voor en achter vario zeer mooi, als ik er op zit beweegt de voorvario niet. ik heb van 6 tot 8,5gr geprobeerd.ik het normaal zoveel snelheid te verliezen? ik achtte te lezen dat de 1/13ratio in de achterklok een goede ratio was voor een Bklasse.
enkele foto’s van de brommer

- Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door Mustachio.
9 december 2025 om 10:43 #831259Er zijn zelfs rolletjes tot wel 10 gram zag ik.
Hij(krukas) maakt wel toeren bij wegrijden, om de centrifugaalkracht hoog genoeg te maken?
zodat de rolletjes naar buiten kunnen. Geen gestotter etc etc. Blok loopt dus goed.
(Te) Slappe koppelingsveertjes waardoor de koppelingsschoentjes al bij een te laag toerental tegen de koppelingsschaal aanlopen en daardoor het (krukas) toerental afremmen kunnen dus ook zorgen voor een vario die niet wil variëren maar ook de gewichtjes(rolletjes).
Je moet daar een samenspel in vinden wat je veel denkwerk en testen kan bezorgen.
Testen, altijd gaan rijden. Dus met je gewicht, weerstand etc.
Ook een rol speelt de lengte van de snaar, die moet oké zijn.
En de drukveer achter. Die moet bij jou gewoon std. zijn.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.9 december 2025 om 11:01 #831260ik zal eens kijken om een sterkere trekveertjes in te steken , ik heb nog enkele polinis liggen :)een 13×960 vsnaar heb ik ook besteld om te testen.
het verschil in toerental tussen de standaard 6 gram en de nu 8,5gr is al een groot verschil, vermoedelijk zal 10 mss te veel zijn of is dit gebruikelijk?
en is het normaal gebruikelijk met deze setup de 45km/u te halen?en dank u Wim voor vaak paraat te staan info te geven!
9 december 2025 om 13:22 #831262als ik de veertjes zoals op de foto hieronder vervang door de groene polini’s dan start de brommer zelfs niet 🙂
9 december 2025 om 14:46 #831263originele trekveren teruggestoken, kom eens goed uitgevreven en 7gram rollen erin, rijdt nu toch terug een goede 40km/u , ik vermoed dat de riem net iets te kort is waardoor hij niet zijn volledig bereik kan draaien.
9 december 2025 om 16:51 #831264Als de snaar zo in de achterste schijven ligt zoals te zien is in je 1e post, dan ligt deze inderdaad te diep. Hij dient een beetje ‘op’ de schijven te liggen. 13×950 is voldoende voor 90mm schijven, 13×975 is voor 100mm. Heb je al eens geprobeerd om je blok wat naar achteren te plaatsen?
Als je dan een slippende snaar hebt, dan heb je last van de geleidebus die een fractie van een mm te lang is. Hierdoor gaat de snaar vrij snel slippen bij starten (lees: 150km).
Wat betreft de Polini veertjes die je geprobeerd hebt te vervangen; dat zijn de startveren die je vervangen hebt. De veertjes die jij moet vervangen zitten IN de koppeling.
Overigens denk ik niet dat slappe trekveren het probleem zouden kunnen zijn. Rolletjes nemen het vanaf 15km/u over. Daarvoor is het alleen maar de trekveren. Jij ervaart een probleem op topsnelheid, dus tenzij je veeels te strakke trekveren hebt, hoef je daar dus niet naar te kijken. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.