Vespa-Ciao.NL
:: Ciao start niet

Home Forums Techniek Problemen oplossen Ciao start niet

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

wiebe kuipers
    Topic starter

beste mensen

ik weet echt niet meer wat ik nu nog kan doen om mijn vespa ciao aan het lopen te krijgen, de volgende dingen zijn al gebeurd:
      – verschillende bougies geprobeerd
      – nieuwe bougiekabel
      – nieuwe carburateur
      – nieuwe bobine
      – nieuwe condensator

ik heb wel een vastloper gehad, aan de cilinder te zien, maar ik neem aan dat dat eigenlijk geen probleem moet zijn. zijn er nog dingen die ik kan proberen?

Lennaert
      Sleutelbeheerder

Als jij een ‘echte’ vastloper heb gehad dan is dat natuurlijk wel een probleem.
        Een vastloper krijg je niet zomaar dus is er nog meer mis met het blok (afstelling bijvoorbeeld).

Eerst dus even wat foto’s plaatsen van de staat v/d cilinder en de zuiger van daaruit gaan we je verder helpen.

wiebe kuipers
        Topic starter

Ik heb naar de cilinder laten kijken door iemand die er aardig wat verstand van heeft en die zei dat t een kleintje was en dat hij er wel nog mee zou moeten kunnen rijden.

eidos
          Donateur

Foto’s zeggen meer dan woorden. 9 van de 10 keer is het namelijk echt einde verhaal na een vastloper. Vaak ben je dan de compressie kwijt en zal enkel een nieuwe zuiger niet voldoen. Als jij een vonk hebt, En hij krijgt benzine. Dan zal je probleem toch echt bij de cilinder liggen. Veel leden hier kunnen jou zo vertellen aan de hand van foto’s of je de cilinder nog kunt gebruiken.

Lennaert
            Sleutelbeheerder

Die persoon met verstand er van kan je alleen niet verder helpen?

Maak maar gewoon even foto’s voor de zekerheid want ik ken genoeg ‘kenners’ die het totaal verkeerd hebben.

wiebe kuipers
              Topic starter

Nee maar hij gaat nieteens meer aan. Ik heb denk ik nieteens een vonk. Ik heb m net helemaal in elkaar en ik heb geen tijd meer vandaag. Ik zal morgen verder kijken

Lennaert
                Sleutelbeheerder

wiebe kuipers :
                  de volgende dingen zijn al gebeurd:
                  – verschillende bougies geprobeerd
                  – nieuwe bougiekabel
                  – nieuwe carburateur
                  – nieuwe bobine
                  – nieuwe condensator

Als je dit echt allemaal vervangen hebt en de spie is nog prima dan kan het alleen de volgende dingen zijn:

A. De ontstekingsspoel is kapot.
                  B. De bedrading vanuit het blok (laagspanningskabel) is kapot.
                  C. Massa probleem.

Vonk vanuit het blok tot de bobine kan je simpel testen door de volgende methode:

Stap 1. Haal de kabel vanuit het blok los van de bobine.
                  Stap 2. Houd het uiteinde van de kabel tegen iets van blank metaal (bijvoorbeeld je blok/cilinderkop).
                  Stap 3. Beweeg de krukas (draaien van de koppelingschoentjes links/rechts en wek hiermee spanning op.
                  Stap 4. Kijk naar het uiteinde tijdens het bewegen van de krukas(vliegwiel) en neem vonkjes of geen vonk waar.

Indien er tot hier vonkjes komen dan ligt het probleem na dit dus Bobine>bougiekabel>bougie/dop.
                  Mocht er hier geen vonkje komen dan zit het probleem dus ervoor en binnen het blok (Spoel/condensator/CP/etc).

Maar ik zal alsnog de cilinder door meerdere ‘kenners’ laten bekijken om een goed oordeel te krijgen.

wiebe kuipers
                  Topic starter

Top, prima tip. Morgen verder kloten dus en die cilinder maar eens fotograferen. Bedankt

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.