Vespa-Ciao.NL
:: ciao met vario opvoeren

Home Forums Techniek Opvoeren ciao met vario opvoeren

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Dylan
    Topic starter

dag iedereen,

ik heb momenteel een ciao met vario hij loopt op moment 40km/u
      maar ik zou wat meer trekkracht en snelheid willen bv 50km/u of meer maar toch zeker 50km/u

wat zou ik nu het beste nog kunnen doen?

snor ciao

setup:
      inlaat 13mm
      carb 13/13
      sito plus
      bromfilter
      sproeier 52
      std vario

zou ik gelijk kijken voor een 65cc?
      of andere uitlaat nog ofzo?
      vind het niet erg moest die wat geluid maken 😛

wat raden jullie aan?

en welke cilinder of uitlaat of dergelijke?

thx!

Wim
      Bijdrager

Je wilt 50-55km/u begrijp ik.
        Je hebt je blokje nu al volledig benut qua capaciteit.
        Het enige dat nu een belemmering vormt om vermogen te
        creëren is je cilinder. Dus ja, monteer een 65 cc cilinder.
        De uitlaat, laat die in de eerste instantie maar even zitten
        bij de 65 cilinder. Bestel bij de cilinder wel een polinifiltertje mee
        en sproeiers 60 – 62 – 64 – 66
        Je hebt nu de Sito Plus, die voldoet voorlopig wel,
        de lange of de korte demper resp. 248 218 maakt weinig verschil.
        Deze uitlaat is wel mooi stil tov een expansie, een expansie is
        wel heel erg veel meer luid, eigenlijk tot het vervelende aan toe.
        En de Sito plus is al een upgrade qua uitlaat, een zg citypower eigenlijk.
        De original power van Gianelli is ook goed bij een 65cc maar
        piekt wel pas bij hogere toeren. Dat is een minpunt.
        Eigenlijk net als een expansie uitlaat. De Gianelli maakt tevens het
        meeste geluid van alle “citypower” uitlaten maar niet zoveel als een
        expansiepijp.

Houdt rekening dat je vario misschien aangepast moet worden met
        zwaardere veren (trekveertjes en drukveer) en mischien lichtere rolletjes.
        Eerst zo maar eens proberen.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Dylan
        Topic starter

dag wim,

bedankt voor de snelle en duidelijke reactie 🙂
          een 65cc dr is dit prijs kwaliteit goed?

en met de vario kan ik van de originele vario de gewichten veranderen of moet ik hier ook een andere vario voor aankopen?
          en hoeveel gram? tussen de 7en 9 gram?

en druk veer en trekveertjes welke gebruiken ze hier meestal voor als richting?
          gele drukveer en groen trekveertjes?

mvg dylan

Wim
          Bijdrager

Van vario weet ik niet veel. Althans wel hoe het werkt enz maar niet de vaste veranderingen die gedaan moeten worden.
            Wel zeker is wat ik eerder al zei.
            Ik zou het eerst zo proberen en anders de zoekfunctie gebruiken, het is allemaal al 1000 keer geschreven. En kijk in de vaste rubrieken of daar wat staat.
            De DR43 is een goede cilinder.
            Je moet hem wel zeer goed inrijden.
            Dus vandaar dat ik zei over je vario laat dat nog even, misschien is het een mooie setup om de cilinder mee in te rijden.
            Dat moet zo’n 800km. :mrgreen:

Gr. Wim.

1

zevenenergie
            Donateur

Ik vind de Dr 43mm ook een van de beste cilinders die je kan kopen voor je geld, maar ik denk dat je over de 50 komt.

Er is ook nog een andere optie… je uitlaatpoort iets omhoog vijlen.
              Zo,n 2 mm zal je al tegen de 50 km brengen en indien nog te weinig snelheid, nog wat meer maar begin met 2 mm.
              En om de trekkracht wat te verhogen kan je je kop afvlakken om de compressie te verhogen.

Het ouderwetse vijlen is wel wat werk, maar je hoeft alleen nieuwe pakkingen te kopen. (En je bent dan een echte tjoener.) Kan je van dat geld gave dingen,doen zoals te hard rijden en je beuring betalen. 😉

Goonie
              Bijdrager

Std vario vervangen voor een Polini of Malossi scheelde mij met een std brom setup een km of 3-4 in de top zonder verder iets te doen. De originele vario heeft een ring erin waardoor hij minder ver kan varieren. Je kunt ook niet zomaar met rollen spelen want de std zijn andere maat. Dus de org vario aan de kant leggen (niet wegdoen, ze worden schaarser) en even een andere monteren en dan merk je al verschil.
                Als jou frame origineel met vario geleverd is heb je misschien wel een andere riem nodig. Ik neem aan van niet (je ziet dan aan de linker kant bij de bovenste blok bout een plaatje in het frame geklonken waardoor je het blok niet kunt schuiven) maar just in case.

Wim
                Bijdrager

Std vario vervangen voor een Polini of Malossi scheelde mij met een std brom setup een km of 3-4 in de top zonder verder iets te doen.

De topicstarter wil +50 – max.55 km/u gaan rijden.
                  De brommer rijdt nu 40. Zo komt hij op 43km/u. 😥

Gr. Wim.

Eric_Mark_X
                  Bijdrager

Om nog maar een idee te opperen(mocht je geen zin hebben in je blok uit elkaar trekken): langere vertanding in de vario klok en een malossi/polini voorvario erop.

Jouw setup moet met een pulley 80 en een bromklok dik in staat zijn 50 te rijden. Dat moet met een aangepaste variosetup ook wel echt lukken.

Stap 1 is om een andere voorvario erop te zetten. hier win je verstelmogelijkheid en een paar kmh top mee. Standaard zal die snorvario een eindvertanding van 13:1 of 12:1 hebben. Er zijn vertandingskits voor 11:1 en 9,5:1 te vinden. Qua acceleratie zul je iets inleveren, maar je top wordt hoger.

Mogelijk heb je hier iets aan.

Gr. Eric.

"There is a simple joy to be found in things that simply work really well" ~ James May
                    Link naar Mijn collectie / Projecten.

Dylan
                    Topic starter

iedereen bedankt voor de reacties!

vandaag is mijn dr43 toegekomen en zal deze week gemonteerd worden moest het voor mij nog niet genoeg zijn weet ik dat ik op deze andere punten nog verder kan gaan 🙂

nogmaals bedankt iedereen!

Wim
                      Bijdrager

Sproeiers meebesteld of aanwezig? Belangrijk want anders loopt hij vast hoor.
                        De juiste sproeier moet er in!

Cilinder netjes inrijden.
                        Hoge toerentallen en langdurig op één toerental vermijden.
                        1:40 mengen met tweetaktolie van een bekend merk is voldoende vet.

Gr. Wim.

Dylan
                        Topic starter

Hey Wim

ik heb gelijk een setje van 50-72 mee besteld
                          en het mengsel zal ik ook wat dikker maken gelijk je zei 😉

Dylan
                          Topic starter

Vandaag de dr 43 toegekomen kom ik tojdens het monteren erachter dat ik een begrensd carter heb moet ik hem groter gaan schuren gelukkig al een filmpje van biermobiel gevonden hoe het moet 😆

nu de motor toch weer volledig open ligt zijn er dingen die jullie zeggen doe die nu gelijk meer nu hij toch open ligt? (Wil niet extreem getuned blokje hebben e) moet gewoon lekker wat extra pit hebben en de snelheid van min 50km/u 🙂

Wim
                            Bijdrager

Wat een toestand, balen zeg.
                              Je hebt toch niet ook zo’n 9mm inlaatje?
                              Omdat je al een 13/13 gemonteerd had.
                              Die moet groter dan. Stalen busje eruit.
                              Staat allemaal al op de site bij tuning ofzo.

Gr. Wim.

Dylan
                              Topic starter

Wat een toestand, balen zeg. Je hebt toch niet ook zo’n 9mm inlaatje? Omdat je al een 13/13 gemonteerd had. Die moet groter dan. Stalen busje eruit. Staat allemaal al op de site bij tuning ofzo. Gr. Wim.

hey Wim

de toestand vind ik niet erg sleutels graag en leer graag nieuwe dingen dus weer iets nieuws om te doen e 😉

mijn inlaat is al 13mm ma gat hem ook een beetje uitvijlen denk ik niet teveel gewoon een beetje alle beetjes helpen denk ik e 😆

staat idd al veel op de site heb ik al veel gevonden en gelezen :mrgreen:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.