Vespa-Ciao.NL
:: CIAO loopt net niet stationair.

Home Forums Techniek Problemen oplossen CIAO loopt net niet stationair.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Rexodus
    Topic starter

Hallo lezer,

Ik heb sinds 1985 aardig wat vespa’s versleten maar dit euvel is me nieuw.

Mijn door en door warme Ciao Piaggio (’91 dacht ik)  wou niet meer optrekken na een wachtperiode van ongeveer 1 minuut voor het stoplicht. Nu loopt het eigenlijk niet meer maar als ik mee step, krijgt het af en toe wel nog een klapje mee, net genoeg om nét niet stationair te blijven draaien. Vol gas of geen gas maakt weinig tot geen verschil.

Dingen die ik ondernomen heb:

* Sproeier schoon gemaakt
      * Gekeken of de vlotternaald niet blijft hangen.
      * 2 gaatjes in buisje in venturi schoongemaakt. Ik zie dus door die gaatjes een afgebroken draadje van de staalborstel bewegen wat ik op de plaats van de sproeier steek.
      * Filters gereinigd.
      * Splinter nieuwe bougie.

Ik heb geen ketting/trappers. Vonk checken is dus bijna onmogelijk. Maar dat is wel het enige dat ik niet onder handen heb gehad: die elektronische ontsteking…

Voordat ik 40 Euro uit ga geven, iemand een idee wat het nog meer kan zijn? Ik geloof er namelijk niet echt in dat het dat is. Ontsteking kapot en het doet niets meer doorgaans. Niet wel nog half af en toe. Maar ik moet toegeven dat ik nog uit de tijd van contactpuntjes en C’s stam en dus geen ervaring heb met die dingen.

Zou het dan toch zijn, waar moet ik een ontsteking kopen die het blijft doen?

Bij voorbaat dank!

FonS
      Bijdrager

Een zwak punt van de elektronische ontsteking is de bedrading. Ik heb ze in alle mogelijke staten gezien: doorgesleten, gebroken, gesmolten… Meestal zie je er niets van, omdat de draden (rood, wit en groen) in een huls zitten. Het veroorzaakt de gekste symptomen: stotteren, spontaan uitvallen, soms wel starten/soms niet etc.
        Je probleem kan verschillende oorzaken hebben, maar een oude ontsteking opnieuw bedraden is naar mijn mening nooit een slecht idee. Nieuw kopen kan altijd nog (heb geen ervaring met de imitatie ontsteking die momenteel verkrijgbaar is).
        Heb je een andere CDI voorhanden? Wellicht heeft die de geest gegeven. Zo niet heb ik evt wel eentje te leen (woon in de buurt).

Rexodus
        Topic starter

Hey FonS.

Bedankt voor je reactie!

Goed, dat klinkt als een aanknopingspunt. Ik heb zo’n ding nooit vers bedraad. Is dat vliegwiel eraf, allemaal kabelschoentjeswerk en klaar? Of moet daar het hele blok voor uit elkaar? Ik kan nu niet kijken want dat ding heeft me in Roermond laten staan (liefst zo ver mogelijk van huis, zoals gewoonlijk). Daar staat ie nu nog. Maar dat zou gemakkelijk zijn. Krimptang mee, een stapel schoentjes en een paar meter kabel en ik zou weer ‘on the road’ zijn…

Wat is een CDI? En als laatste vraag, ben je toevallig lid van die club die ik af en toe zie rijden hier? Soms komen hier massa’s van die oude brommers en scooters langs (Nolenslaan). De een nog beter onderhouden als de ander! Volgens mij verzamelen die zich op de markt.

Goed, ik hoor het wel.

Grtz, Rex

FonS
          Bijdrager

Een CDI zie je hier. Het is een combinatie CDI/bobine, maar om verwarring te voorkomen wordt er meestal gesproken over een CDI bij elektronische ontsteking en bobine bij contactpunt ontsteking.
            Weet je trouwens zeker dat je elektronische ontsteking hebt? Gezien de leeftijd van de Ciao zou hij contactpunten moeten hebben, maar hij kan natuurlijk ooit voorzien zijn van een andere motor.
            De ontsteking opnieuw bedraden is soldeerwerk. Blok er onder uit, vliegwiel eraf, ontsteking eruit, alle draden vervangen en de boel weer monteren. Daar moet je dus ruim de tijd voor nemen, en liever thuis op de werkbank dan ergens langs de weg. Kun je de brommer ophalen, of in elk geval de motor zodat je deze thuis in orde kunt maken?
            Als je het vliegwiel er vanaf hebt, kun je ook meteen zien of de keerring eruit gelopen is. Dat wil ook nog wel eens voorkomen…
            Als laatste, nee ik ben geen lid van een brommerclub.

SuperSi
            Bijdrager

Vonk kan je checken door je bougie uit je blok te halen, in je dop te doen en dan je bougie tegen de cilinderkop houden. HOUD DE BOUGIEDOP VAST, NIET DE BOUGIE ZELF.
              Dan pak je een boormachine en zet je die op de moer van je koppeling, rechtsom draaien en dan zou hij moeten vonken

Rexodus
              Topic starter

Ik heb zojuist gebeld met de gene waar mijn device staat. Die zegt dat ie een wit trafo-achtig blokje ziet op de plaats waar volgens mij de bobine zit. Er komt een dikke kabel uit. Dat lijkt me de hoogspanning. Daarmee lijkt het verhaal bevestigd dat het om een contactpuntjes versie gaat, mits die electronische ontsteking geen bobine nodig heeft dan. Ik kan eens komende keer dat ik daar ben, kijken of daar alles klopt. Die C is dan voor de zekerheid snel vervangen en kost nagenoeg niets lijkt me. Bobines heb ik nog ergens. 2 of 3 stuks. Die zal ik meenemen. Indien nodig kan ik de kraam dan gelijk opnieuw bedraden.

Bedankt voor de tips 🙂

FonS
                Bijdrager

Bobines zijn blauw of zwart. CDI’s zijn rood, wit, lichtblauw of zwart. Wit betekent dus elektronische ontsteking.
                  Aangezien je de carburateur al schoongemaakt hebt, zou ik het vliegwiel even eraf trekken en de spie en keerring controleren. Zijn die oké, dan is de ontsteking aan de beurt.

Rexodus
                  Topic starter

Duidelijk. Vorige eigenaar was dus toch goed geïnformeerd 😉

Is die keerring van buiten uit te vervangen? Of moet het blok daarvoor uit elkaar?

AA-T
                    Sleutelbeheerder

Blok hoeft daarvoor niet uit elkaar (ontsteking er wel even af).

FonS
                      Bijdrager

Krukaskeerring is van buiten af te vervangen. Vaak ligt de oude keerring er al helemaal uit, dus dan pak je hem makkelijk weg. Soms lekken ze, dan moet je de oude er voorzichtig uit pulken. De nieuwe keerring mooi gelijkmatig erin drukken / tikken, zie ook deze how-to (ver aan het eind).

Rexodus
                        Topic starter

Ik laat jullie weten hoe het verder gaat. Kan tijdje duren… (Ik zit zonder vervoer 😆 )

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.