Vespa-Ciao.NL
:: Ciao heeft geen vermogen bij lage snelheid.

Home Forums Techniek Problemen oplossen Ciao heeft geen vermogen bij lage snelheid.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Maatsko
    Topic starter

Mijn vespa reed nadat ik het motorblok na een schoonmaak/controle weer in elkaar had gezet erg lekker. Na een 60km tocht kwam ik er achter dat bij de voetpakking van de cilinder een klein beetje was gaan lekken. Ik heb toen mijn cillinder beter vastgedraaid en ik merkte dat de drie moeren boven op de cillinder niet heel vast zaten. Hierna heb ik een klein stukje gereden en alles was normaal.

Nu probeerde ik een paar dagen later weer de vespa te starten maar dat lukte niet. Toen heb ik de volgende dingen gedaan:

• Carburateur en luchtfilter schoongemaakt. Deze zagen er normaal uit.
      • Gecontroleerd of de boegie vonkte.
      • Hele motorblok weer uit elkaar gehaald en de aluminium voetpakking schoongemaakt

Hierna probeerde ik weer te starten maar dit lukte niet nogsteeds niet. Het leek alsof er wel iets gebeurde maar er was 0 vermogen en als ik stil stond ging alles meteen weer uit.

Omdat alles wel normaal klonk probeerde ik het een stukje bergaf en toen lukte het me om de Ciao te starten. Pas toen ik de dijk af ongeveer 20 km/h reed kreeg ik genoeg vermogen om ook echt te versnellen en kon ik tergend langzaam versnellen naar de topsnelheid. Toen ik eenmaal snelheid had reed alles weer zoals normaal en reed ik zoals altijd rond de 50km/h
      Ook als het blokje warm was en ik reed langzamer dan 20/30 km/h dan viel het vermogen weg en sloeg de Ciao meteen weer af. De choke veranderde niets aan dit probleem bij het starten of rijden.

Nadat ik nog een keer van de dijk de Ciao had gestart heb ik ongeveer anderhalve kilometer volgas  gereden. Hierna viel het mij op dat het uiteinde van de uitlaat aan het roken was toen ik even stil was gaan staan. De uitlaat, het carter en het blok waren loeiheet en naar mijn idee veel heter dan normaal is maar ik heb niets om dit ook echt te meten.

Nu is mijn vraag wat is er aan de hand en heeft iemand enig idee wat er mis is? Het gekke is dat na een paar dagen stil te hebben gestaan ineens iets totaal veranderd is. Ik kan morgen nog wel een filmpje maken voor wat meer uitleg. Alvast bedankt.

Groetjes
      Matthias

niek1992
      Bijdrager

Doe eens een deotest om eventuele valse lucht te ontdekken. Scherm je luchtfilter af zodat hier geen dampen bij kunnen komen met b.v. gevouwen A4. Wat is de kleur van je bougie? Liefst eerst even schoon maken, dan stuk rijden om vervolgens de bougie direct los te halen.

En zie dat ik nooit meer op je andere vraag heb gereageerd. Dat inmiddels gelukt?

Maatsko
        Topic starter

Ja dat vorige was gelukt. Maar ik kan de Ciao niet stationair laten lopen want ik krijg hm niet gestart. Alleen als ik sneller dan 20 km/h ga kan ik hm pas aan de praat krijgen.

niek1992
          Bijdrager

Heeft ie nog genoeg compressie? Je zegt dat je de cilinder er even af gehad hebt om de voetpakking te vervangen. Hoe waren de zuigerveren? Carburateur zit vastgedraaid? Jij hebt volgens mij een Mix blokje, heb je de slangtule afgedopt zitten (messing, vlakbij je inlaat)? Wel de juiste verhouding van mengsmering?

Maatsko
            Topic starter

De zuigerveren zagen er in mijn ogen goed uit. De cilinder zelf heeft wat kleine gebruiksporen maar geen diepe krassen. De nippel van de olie inlaat heb ik goed dicht gemaakt. En ik heb gewoon een 1:50 mengsmering.
              Wat is de beste manier om de compressie te testen? Heb gelezen dat je dan je duim op de uitlaatpoort moet zetten en kijken of je hm dicht kan houden, klopt dat?

niek1992
              Bijdrager
                Maatsko wrote:
                De zuigerveren zagen er in mijn ogen goed uit. De cilinder zelf heeft wat kleine gebruiksporen maar geen diepe krassen.

Op het oog zullen ze er misschien goed uit zien, maar zodra een zuigerveer te veel speling heeft dan lekt er compressie weg langs de zuigerveer en de zuigerwand. Door de zuigerveer los in de cilinderwand te plaatsen (voorkeur BDP) kan je meten hoeveel slotspeling de zuigerveer heeft. Speling dient 0.20mm te zijn.  Al denk ik niet dat dit de oorzaak is van je probleem. Check in ieder geval eerst even je compressie.

Maatsko wrote:
                Wat is de beste manier om de compressie te testen? Heb gelezen dat je dan je duim op de uitlaatpoort moet zetten en kijken of je hm dicht kan houden, klopt dat?

Hij zou compressie moeten maken wanneer je zuiger een arbeidsslag moet maken. Simpel gezegd, draai de krukas rond en voel hoeveel weerstand hij heeft. Welke kleur is je vonk? Geel of blauw?

1:50 mengsmering is voldoende, vanuitgaande dat je juist gemend hebt. Ik zou toch richting ontsteking zoeken. Aarde van CDI goed? Draad van CDI -> bougie ook knap gemonteerd, geen verrot draad waar je hem op de CDI schroeft?

Maatsko
                Topic starter

Ja ik voel duidelijk de weerstand als ik de krukas draai. Ik heb ook nog een normaal blok liggen en het rondraaien voelt hetzelfde als bij het mix blokje. De aarde van de CDI gaat naar de schroef waarmee deze aan het frame zit. Ik heb het stukje niet kaalgeschuurd maar dat was hiervoor ook geen probleem.
                  De kleur van de vonk is blauw. Wat voor bougie er in zit moet ik zo even controleren.

John
                  Bijdrager

Kan het een krukas keerring zijn?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.