Vespa-Ciao.NL
:: Ciao beter afstellen.

Home Forums Techniek Afstellen Ciao beter afstellen.

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Tony
    Topic starter

Dat weet ik heel zeker.
      Ik woon 2 straten van de Duitse grens af, en daar is gewoon 95/98/102 competition te tanken.
      Ik tank altijd bij de Total, of Shell. Geen onbemande rare tankstations.

Daar staat duidelijk e5 95
      e10 95
      98 etc etc.

mean-machine
      Bijdrager

Ach zo………………..
        Ja, in de Heimat is het idd iets anders. (ik ging even uit van NL-benzines)

Ik woon zelf iets verder van de grens, maar nog wel zo dichtbij dat ik vaak in D tank.
        Voor de brommerd neem ik dan jerrycan(s) met Aral 102 mee om thuis te vullen.
        In Dld ‘sehr billig’ en ook mijn motorfietsen lopen er beter op.
        Bij mijn 1985 FZ voorkom ik gom in de carbs  door indrogen.

Tony
        Topic starter

Daar ben ik weer.
          Ik zit nog steeds te twijfelen, wat de echte oplossing is voor iets meer trekkracht.
          De brommer loopt op zich keurig, en de bougie is mooi gekleurd.
          Volgens het spoeier database is mijne aan de hoge kant (nu een 60).
          Ik heb laatst een flink stuk gereden (41km) en toen weer afgetankt. Er ging maar liefst 1 liter brandstof in. Zuinig vind ik hem wel. Top!
          Ik heb eens een 58er er in gezet, daar daad deze veel mee sputteren. Dat was hem niet.

Onlangs heb ik via via een polini country er onder gehad, met geknepen stuk. (Welliswaar minder geknepen dan de Cito)
          daarmee ging die gelijk van 47/50km op de teller naar 55/60km op de teller. Zo hard is die nog nooit gegaan met mij haha, daarin tegen om die snelheid te halen trok hij echt voor geen meter. (of dat beelde ik me in)

de Cito weer er onder, trok gelijk weer beter op en door, en de snelheid weer omlaag.

nu weet ik nog niet precies welke uitlaat passend zal zijn voor mijn wensen en setup.

bedankt voor het mee denke!

SuperSi
          Bijdrager

De echte oplossing voor meer trekkracht?
            65cc of een vario set monteren.
            Of allebei natuurlijk 🙂

Robster
            Bijdrager

De premium brandstof van Total, Exellium bevat 5% ethanol, de 95 bij Total zelfs 10%…beide niet echt lekker voor onze Vespa’s…
              Helaas wordt de ethanol vrije Firezone Competition 102 niet meer verkocht, dus op dit moment zijn in Nederland ALLEEN de goed verkrijgbare Shell V-Power (97 octaan) en BP Ultimate ( 98 octaan) ethanol vrij, de laatste tank ik dus, en meng het thuis met synthetische Castrol 2 T olie.
              Ik stuur regelmatig een mail naar BP Customer Service, en vraag naar de samenstelling van Ultimate, krijg altijd keurig en uitgebreid antwoord.
              Mocht BP in de toekomst z’n Ultimate wel van ethanol gaan voorzien, dan is dit nog een uitweg:
              https://www.ecomaxx.nl/productlijnen/bikes/
              Ik zou dan voor de schone 4T variant gaan, en zelf olie bijmengen in de juiste verhouding…

Tony
              Topic starter

Met 65cc neem ik aan dat hij ook gelijk gebaard gaat lopen. Toch?

SuperSi
                Bijdrager

gebaard?

Gratje
                  Bijdrager

Ik denk dat het “harder” moet zijn.

Tony
                    Topic starter

Klopt harder. Typfoutje.

ik wil niet dat ik problemen krijg kwa snelheid.

Wim
                      Bijdrager

Jouw wensen kunnen niet, als je em opvoert gaat hij én sneller optrekken én de top wordt hoger.
                        Jij wil alleen sneller optrekken, dat kan gewoon niet.
                        Het kan eigenlijk wel, bijv. een dr43, 13/13, leuk uitlaatje, en 95 poelie, middelste veertjes.
                        Trekt als een malle, de top is redelijk laag, maar alleen met 15000tpm ofzo.
                        Dus dat kan niet. Dat gaat stuk!

Dan gewoon dus maar aan de vario, dat is echt het enige!
                        Dus flink opvoeren.
                        Zo heftig dat je alleen nog kan optrekken met een wheely.
                        Jij wil snel optrekken.
                        Begrens de top dan met een ring in de vario.
                        Toerental van de vario is altijd constant, het toerental kan je zelf kiezen met de aanschaf er van.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Tony
                        Topic starter

Goedenavond heren.

het blokje van hierboven genoemd loopt voor zo ver prima, en zuinig.
                          loopt altijd.

ik heb samen met een vriend een brommer gebouwd, mijn grote trots.

daar zit een polini speedengine 80cc polini
                          16mm tomos, alleen een luchtfilter gaasje.
                          malossi vario, originele koppeling, met malossi schaal. En een leovince straight handmade (nieuw model)
                          trekt als een malle, loopt helaas ook wat te hard.
                          ik wil dus overgaan tot het plaatsen van een varioring om de topsnelheid wat omlaag te halen, of loopt dan gelijk de hele brommer niet meer?

hebben jullie eventueel een suggestie voor een mooie uitlaatpijp?
                          kwa looks van de brommer past er ook een simonini calibrata goed bij.

mvg

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.