Vespa-Ciao.NL
:: CDI kapot na 150 km? Geen vonk bij lage toeren.

Home Forums Techniek Problemen oplossen CDI kapot na 150 km? Geen vonk bij lage toeren.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Fritsie
    Topic starter

Hallo mensen. Mijn ciao heeft geen vonk bij laag toerental. Dit had ik ook bij mijn vorige CDI. Heb toen een nieuwe CDI geplaatst, een rode imitatie . Daarna wel altijd vonk. Nu niet meer, alleen bij hoger toerental.
      Zal mijn CDI alweer kapot zijn na 150km? Het gaat om een elektronische ontsteking, de draden hiervan heb ik al vervangen.

bram0vitz
      Bijdrager

Lijkt mij sterk dat die nu alweer kapot zou zijn toch?
        wellicht verstandig om even alles na te lopen of alles op de juiste plek zit.

• Maakt de cdi goede massa?
        • is je bougie kabel goed en maakt die goed contact met je cdi en bougiedop?
        • bougie in orde? geen idee hoe oud die is
        • wellicht kan je de waardes vinden die je spoelen moeten leveren op het forum kan je de spoelen doormeten?
        beetje prutsen hier en daar
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

Fritsie
        Topic starter

Hoi. Ja zal weer raar zijn als deze ook kapot is.
          De CDI massa had ik op de bout waar de CDI aan bevestigd is. Heb de massa ook nog aan de bout gehad waar het blok mee vast zit. Geen verschil.
          De bougie, dop en kabel zijn nieuw. Heb de kabel in de dop gedraaid en in de CDI, volgens mij kan dat niet anders.
          Tijdje terug wel de waardes gemeten van de ontsteking. Deze weken wel af van de standaard waardes. Zou het hier dan aan liggen misschien dst de CDI kapot gaat?

Gr. Fritsie

arvid13690
          Bijdrager

Cdi zal niet stuk zijn gezien je bij hogere toeren wel een vonk hebt. Klinkt meer als een probleem onder je vliegwiel, hoge toeren(meer omwentelingen vliegwiel) en daarmee ook een sterker magnetisch veld. Misschien heeft een van je ontstekings draden een slechte verbinding, dit kwam nog wel eens voor dacht ik.

Tis altied moar eem!

RAV77
            Bijdrager

die nieuwe bougie dop , heeft die een 5k ohm weerstand  als je hem door meet.
              soms ook aangegeven met een letter R op de dop

heb je zonder dan kan die je bougie slopen , omdat deze type bougies die er in kunnen zelf geen weerstand hebben .

Fritsie
              Topic starter

Hallo, bedankt allemaal voor de reacties.

Ik zal het vliegwiel er eens afhalen en dan wat checken en doormeten.  Misschien dat daar wat uitkomt.

De bougie is een 5K ohm volgens de verpakking, dat zal dan goed zijn.

Fritsie
                Topic starter

Net de ontsteking er afgehaald en de bedrading nagekeken . Dit lijkt allemaal goed. De boel doorgemeten;
                  Groen/wit 319 ohm
                  Rood/wit 51 ohm
                  Wit op het blok meet ik 1ohm.

Ik lees op het forum hier dat de waardes tussen Groen/wit 430 ohm moet zijn. Zal het dan toch aan mijn ontsteking liggen?

Het lijkt ook net als mijn krukas iets krom is. Je ziet het vliegwiel en de koppeling iets bewegen bij het ronddraaien van de krukas. Zou dit nog kwaad kunnen?

Gr. Fritsie

RAV77
                  Bijdrager

we kunnen niet zien wat je met iets bedoeld .
                    maar als het teveel is , kan het ook zijn dat de lager aan die kant heeft begeven , waardoor je teveel speling hebt , kan natuurlijk op dat moment ook zorgen dat de sensor op dat moment het niet goed kan aflezen van je ontsteking omdat die dan misschien net te ver is van je vliegwiel of aanloopt tegen je sensor.
                    misschien is die sensor ook door te meten om te controleren of die goed werkt , als dat mogelijk is.
                    kijk ook even of de spoel met afwijkende gemeten weerstand nergens beschadigd is waardoor je mogelijk een andere weerstand waarde meet , want dat laagje om die die spoelen is maar erg dun wat de draad beschermt tussen elke wikkeling en dat kan mogelijk zorgen voor de lagere gemeten weerstand , als beschadigde wikkelingen met elkaar contact maken . dat ook op dat moment zorgt dat je spoel minder spanning geeft dan hij normaal zou doen als de spoel helemaal in orde is.
                    en als het klopt dt die spoel tussen Groen/wit 430 ohm hoort te zijn en je meet maar 319 ohm , dan mis je bijna 1/4 van de totale spanning , van wat die normaal zou horen te leveren .
                    en lees dat je onlangs nieuwe draden eraan hebt gezet , heb je dan wel de juiste spoel in gebruik , dat kan ook nog aangezien spoelen verschillende waardes hebben , en er maar 1 voor de ontsteking is bedoelt

wat de waardes zijn tussen welke kleuren , geen idee en of die kleuren ook overeen komen met jou ontsteking , kan misschien verschil in zitten tussen bepaalde merken ervan . en of die waardes dan ook percies overeen komen . ik heb helaas geen losse ontsteking liggen om dat even na te kijken of dat enigzins overeenkomt.

maar zou dat eerste stuk wat ik schreef zie zo even na kijken

Crullie
                    Donateur

Ja als er te veel speling op de lagers zit dan heeft de pick-up moeite om juist en normaal te werken.
                      Zowiezo speling op de lagers brengt alles in de war zowel de ontsteking als ook de timingen van de cilinder.
                      Klopt ook precies met het feit dat het bij lage toeren niet vonkt door dus het slingeren van vliegwiel, bij hogere toeren word het vliegwiel door de vliedende krachten weer in het midden gedrukt en dus weer een vonk.
                      Weet niet hoeveel speling je hebt maar als je duidelijk beweging ziet zoals je aangeeft dan is het tijd voor een revisie.
                      Succes 😕

TICKLING BARN

Wim
                      Bijdrager

Zal het dan toch aan mijn ontsteking liggen?

Het lijkt ook net als mijn krukas iets krom is. Je ziet het vliegwiel en de koppeling iets bewegen bij het ronddraaien van de krukas.

Gr. Fritsie

Ja natuurlijk, als je steeds een CDI unit affikt.
                        Er is toch verder niets aangesloten op de CDI.
                        De ontsteking geeft te veel stroom.
                        Dan rookt hij je CDI op.

Dus vervang je ontsteking én CDI tegelijk voor een vers setje.
                        De draden dan allemaal mooi laten lopen en alles aansluiten
                        en monteren zoals Piaggio dat heeft gewild.
                        En zal het het weer 20 jaar zijn werk doen.

Slingering krukas meten doe je natuurlijk zonder
                        koppeling en vliegwiel.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Fritsie
                        Topic starter

Oke. Top, onsteking is dus de boosdoener. Kan ik hier mee verder. Ga binnenkort de krukas checken. Mooi dat jullie meedenken.

Gr. Fritsie

Wim
                          Bijdrager

Nou, ik heb geen glazen bol hoor.
                            Maar als je twee cdi units achter elkaar oprookt.

Gr. Wim.

Fritsie
                            Topic starter

Eindelijk weer wat tijd voor de ciao. Koppeling en vliegwiel er af. Ik kan de krukas niet opzij bewegen, de lagers lijken nog goed. Op het oog lijkt er een slinger in de krukas te zitten maar is dit ook te meten op een manier? Voordat ik het blokje helemaal uit elkaar haal. Denk wel dat ik een nieuwe ontsteking haal.

Gr. Jos

Fritsie
                              Topic starter

imageimage

Wim
                                Bijdrager

Slingering krukas meet je in een vaste opstelling met een micrometer.
                                  Micrometer meet duizendste mm, slingering Ciao kan met honderdste mm’s voldoen.
                                  Maar je hebt dus een micrometer nodig. Die wordt met een beugeltje aan een
                                  bevestigingsgat ergens aan het blok vast gemonteerd en meten maar.
                                  Google dit. Krukas slingering meten.
                                  Als je met het oog al slingering ziet hoef je niet meer te meten. Maar,
                                  als je blok niet overdreven trilde is er waarschijnlijk toch minder aan
                                  de hand dan je denkt. (Dat spreekt elkaar tegen, maar toch).
                                  Het begon dat je blok niet vonkte…en, oja, de krukas slingert ook.
                                  Dus ik zou eerst je blok maar laten rijden, als je dan plots trilling voelt
                                  en daarvoor nooit, ligt dat niet aan de krukas, tenzij door onkunde…..etc.

Gr. Wim.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.