Home › Forums › Techniek › Elektrisch › CDI Gaat telkens stuk
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 9 maanden geleden door koenpunt.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
20 mei 2016 om 18:29 #158339
hallo mensen,
Ik heb een probleem met mijn ciao met elektronische ontsteking. Een tijdje terug kwam ik rijdend thuis zet mijn brommer in de schuur en de eerst volgende keer dat ik hem pakte deed hij het niet meer! Meteen als eerst gekeken of hij nog een vonk gaf en NEE dat deed hij niet meer. Toen heb ik de groene draag tegen massa gehouden en die vonkte wel dus daar lag het niet aan. Daarna heb ik mijn cdi uitgewisseld met die van een vriend van mij en toen deed hij het weer dus dacht zelf dat het de cdi was. Ik een 2de hands gehaald en rijden maar. Na 2 keer een lange rit gemaakt te hebben kom ik rijdend thuis zet hem weer in de schuur en een week later pak ik hem weer en deed hij het weer niet!!:( Ik weer die cdi van mijn maat geleend en ja hoor hij doet het weer.
Nu ben ik alleen bang dat als ik weer een ander haal dat ik weer het zelfde krijg. ondertussen de bedrading contacten en spie bekeken en ik kan niets raar of ongewoons vinden.Heeft iemand al eerder zoiets meegemaakt? ik dacht misschien maakt ie ergens sluiting maar ik kan dus niks vinden.
Alle hulp is welkom!!! kom er meestal zelf wel uit maar kan het nu even niet zo snel vinden.
Bvd.
20 mei 2016 om 20:25 #161158Heb je de CDI goed aan de massa van je brommer vastgemaakt? Sowieso moet dat altijd, want lekstromen kunnen best de oorzaak zijn van het defect raken van de CDI.
21 mei 2016 om 12:15 #161159Ik heb die brommer al zo’n 10 jaar en nog nooit problemen gehad met de cdi tot nu!
Lijkt me niet dat de cdi in eens geen goeie massa maakt.
Kan er iets stuk gaan in de ontsteking waardoor hij kan doorbranden?21 mei 2016 om 13:31 #161160Is je bougiedop en/of kabel gewoon niet kapot/beschadigt?
21 mei 2016 om 13:39 #161161Nee want met die andere cdi doet hij het wel en dan gebruik ik gewoon mijn eigen bougie kabel/dop en bougie.
21 mei 2016 om 16:22 #161162koenpunt :
Ik heb die brommer al zo’n 10 jaar en nog nooit problemen gehad met de cdi tot nu!
Lijkt me niet dat de cdi in eens geen goeie massa maakt.
Kan er iets stuk gaan in de ontsteking waardoor hij kan doorbranden?Als er corrosie optreedt kan dan wel degelijk na 10 jaar.
Maar het kan evengoed iets anders zijn.
21 mei 2016 om 16:43 #161163Als hij het nu weer niet doet kan je voor de grap de eerste weer eens pakken en kijken of die het doet.
Ik denk namelijk dat het niet aan je cdi ligt, (intuïtie).En anders kan je nog je nog proberen je bougie afstand kleiner te maken.
Ik denk dat het probleem voortkomt uit slecht contact bij de stekkertjes en slechte massa.Dus met een beetje staalwol of schuurpapier alle koperen delen even opschuren en in de zuur vrije vaseline zetten (kan wonderen doen)
22 mei 2016 om 10:26 #161151De oude cdi heb ik niet meer maar zal het proberen om alles even op te schuren. Denk alleen niet dat het daar aan ligt (intuitie). Heb mijn blok namelijk in de bankschroef staan en de cdi direct tegen het blok geschroefd en massa ook dus direct tegen het blok. En dan doet de cdi van mijn maat het wel meteen en die andere niet. Zat meer te denken dat het misschien uit de ontsteking komt maar daar is ook niks aan te zien en alle weerstanden komen ook overeen met wat ik lees op de site.
Niemand dit nog nooit eerder meegemaakt dus?
22 mei 2016 om 12:21 #161088Je hebt toch een vonk van de groene draad? en die cdi van je maat doet het wel.
Dan kan je ook deze kopen.Als hij het dan weer niet doet als het blok onder je brommer hangt, kan je bedrading vergaan zijn. de pick up niet helemaal top of het weekijzer van de spoelen maakt niet goed contact meer met je blok.
Als je er niet uitkomt wil ik het wel voor je uit pendelen. 😉
22 mei 2016 om 18:34 #161087Het gelul is juist dat hij het maar voor even doet (tenminste dat heb ik nu 2 keer gehad moet wel heel toevallig zijn dat het slechte cdi’s waren). Ik ga er nog 1 x een nieuwe cdi op zetten en anders moet ik mijn ontsteking maar gaan vervangen. dat van je weekijzerenkern kun je niet echt controleren. Wat is trouwens je pickup de ontsteking’s sensor? bedrading ziet er goed uit.
22 mei 2016 om 20:23 #161164De pick up is de signaalgever of sensor als je dat zo wilt noemen.
lees dit eens door.hier word een probleem besproken en opgelost wat op het jouwe lijkt.
http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=3518923 mei 2016 om 14:16 #161166Bij mij loopt hij helemaal heb dus geen vonk! zet ik er een nieuwe cdi op dan doet hij het weer alleen als ik hem dan de volgende keer wil pakken vonkt hij in eens niet meer.
Rommelen met kabels ed helpt niet alleen als ik weer een andere cdi pak vonkt hij meteen weer!!
Snap er zelf ook echt niks van. Net of hij ergens sluiting maakt maar dan zou je zeggen dat hij tijdens het rijden er al mee moet stoppen of raar moet lopen!23 mei 2016 om 17:42 #161167vreemd ,Ik denk nog steeds dat je bedrading is en/of je stekkertjes.
Anders zou ik het niet weten.23 mei 2016 om 19:19 #161168Kan het zijn dat er vocht in je bougiedop zit?
23 mei 2016 om 20:53 #161169Ik had precies hetzelfde met een AM6 blokje, bleek dat de ontstekingspoel niet meer goed was, je zou je spoel eens kunnen doormeten.
Oldtimer fanaat -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.