Vespa-Ciao.NL
:: carter kotteren

Home Forums Techniek Opvoeren carter kotteren

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

kevin_oet_vilt
    Topic starter

en waar kan ik zo’n snelfrees vinden ?
      ik heb wel genoeg van zo’n diamantfreesjes bij mijn dremel mar voor de rest…

Jeroen
      Bijdrager

bij de meeste bouwmarkten hebben ze die en anders kun je ze daar wel bestellen. (hubo, gamma, praxis)

volgens mij kun je ze zelfs online bestellen: http://www.dremelonline.com ,
        maar ik weet niet zeker of dit ook voor particulieren is.

AA-T
        Sleutelbeheerder

vreemd..
          ik had hier een verhaal getypt maar die is blijkbaar verwijderd?
          wat ik kortom had getypt was:

je kunt ook een soort schuurgeval kopen waar allemaal kleine schuurpapiertjes opzitten
          deze schuurpapiertjes zitten ongeveer op dezelfde manier als het snelfreesje eruit ziet
          deze kan je in bijvoorbeeld 50mm kopen, de maat die je nodig hebt om er een 80cc in te kunnen zetten..

dit schuurgeval zet je in je boormachine/kolomboor
          en zo kun je je carter “uitkotteren”
          werkt een stuk precieser als een freesje

Jeroen
          Bijdrager
            1

AA-T
            Sleutelbeheerder

das wat ik bedoel ja 🙂

kevin_oet_vilt
              Topic starter

dus ik kan gwn de carters inspannen RECHT onder de kolomboor.
                dat schuurgeval in de kolomboor, in het cilindergat van het carter douwen en boor aanzeteen…
                tog ?

AA-T
                Sleutelbeheerder

heb je helemaal goed begrepen..
                  natuurlijk wel een beetje op en neer blijven bewegen

het schuurgeval slijt alleen wel vrij hard..
                  denk dat je er niet meer als 2 carters mee kan “kotteren”
                  maar ten opzichte van de malossi frees van 145 pleuries is dit een stuk goedkoper

Jeroen
                  Bijdrager

Ja gewoon recht inspannen ja en ik zou dan op het pakkingsvlak aftekene wat weg moet met een stift.
                    de klapschijf moet wel kleiner zijn als het cilindergat in de karter, want hij schuurt aan de zijkanten, dus je kunt niet een grotere hebben en die erop gaan duwen zegmaar.
                    dus eigenlijk moet je de karters een beetje gaan verschuiven en dan gelijkmatig rondom alles eraf schuren.

AA-T
                    Sleutelbeheerder

had het zelf met een 50mm klapschijf gedaan, (groter dus als het cilindergat, grootte voor een 80cc cilinder)
                      ondervond hier geen problemen van..
                      vind persoonlijk juist dat dat iets beter is, aangezien de klapschijf dan ook gecentreerd blijft en het gat 100% rond blijft

kevin_oet_vilt
                      Topic starter

en wat als ik nou eerst gewoon met de 80cc afteken wat wegmoet.
                        dan zet ik het carter onder een boor en dan zet ik deze boor erop.

moet tog ook gaan he ?
                        is een HSS boor voor metaal ?
                        ja he …

Jeroen
                        Bijdrager

@ aa-t: hm, oke maar je zult wel voorzichtig erin moeten gaan lijkt mij,
                          en dat gecentreerde wat je zegt is inderdaad wel beter ja.

AA-T
                          Sleutelbeheerder

ben bang dat die hss boor gigantisch gaat happen omdat ie een gat gaat vergroten..
                            je kan het altijd proberen, maar vind het persoonlijk niet aan te raden..

daarintegen, als het je juist wel goed bevalt, meld het even 😉

AC RACING
                            Moderator

ik raad het ook ten strengste af zo’n hss boor is gewoon gewoonweg te grof voor dit soort werkzaamheden. ook al zou je een kolomboor gebruiken denk ik niet dat je de carter mooi gecentreert krijgt. maar als je het wel probeert wens ik je succes.

stutje
                              Bijdrager

Die rode gatenboor gaat noooit werken.

Die schuurschijf die gaat zeker werken, heb ik ook ooit is een puch cartersetje mee gedaan.

sombrero
                                Bijdrager

het zo kunnen werken maar dan moet je de kolom boor op de langzaamste stand zetten en eerst in een dun blokje hout boren en dan recht boven op je carters zodat je hem hebt gecentreerd en dan goed smeren die boor. maja et zal inderdaad niet de beste manier zijn. het kan ook helemaal scheef gaan. maja dat is het ricico van zo een grof gereedschap eah 😀 maja veel su6 nog met kotteren of wat dan ook 😀

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.