Vespa-Ciao.NL
:: carburateur/choke begrenzing

Home Forums Techniek Opvoeren carburateur/choke begrenzing

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TimoO_
    Topic starter

tja, het is niet echt opvoeren maar ik wist niet waar ik het anders moest zetten.

ik zat dus te denken voor een handige begrenzing, omdat m’n vader vaak zit te zeggen ja, en als ik merk dat ie opgevoerd is ga je met je brommer het huis uit enz. maar het laatste wat ik dus ga doen is standaart rijden dus daarom dit topic.

ik zat een beetje aan m’n carb te kloten, omdat ik óf een gasschuifbegrenzing wou óf een variobegrenzing. en wat ik dus op begeven moment merkte is dat wanneer je de choke tegen de carburateur aanduwt de gasschuif ongeveer 3mm voordat de carburateur helemaal geopend is stopt, omdat het pinnetje waardoor de choke normaal teruggeduwt wordt dan blijft staan en de gasschuif tegenhoudt.

dus ik moet op een of andere manier zorgen dat ik de choke in kan doen, maar dat wanneer de choke op zijn plaats staat wanneer je hem induwt, hij tegen de carb aan wordt gedrukt.

het probleem: je moet de choke wel nog in kunnen doen, dus wanneer je gewoon een recht plaatje erin zet kan je de choke niet meer indoen omdat hij tegengehouden wordt door een klein uitstekend staafje die ervoor zorgt dat de choke op z’n plaats blijft en niet terugspringt (moet blijven zitten dus).

ik zat dus eraan te denken om een plaatje te maken die “konisch” afloopt. dus eerst hoog, zodat hij over de ophoging komt, maar wanneer hij erovereen is ingedrukt wordt.

nadeel: het kan zijn dat de choke niet helemaal in wordt geduwt. omdat het chokeplaatje niet helemaal tegen de konische vorm aan wordt geduwt.
      dat kan verholpen worden door misschien de ophoging beweegbaar te maken. zodat wanneer de choke erovereen komt hij teruggeduwt wordt, en wanneer de choke erovereen is hij naar boven springt.

lijkt me vrij moeilijk om te maken. maarja ik heb genoeg carburateurs dus ik wil wel eens proberen, mits het een goed uitgewerkt idee is.

iemand nog ideeën?

AA-T
      Sleutelbeheerder

choke begrenzing bestaat al langer, maar niet op de manier hoe jij het nou hebt omschreven..
        meen dat dat hier ook al wel uitgelegd staat ergens, maar goed..

* je haalt de veer van je choke weg, zodat ie niet trugschiet bij gas geven
        * je boort een (klein) gaatje in dat “choke-plaatje”
        * gaat rijden en kijkt hoe hard je dan rijdt..
        * is ie teveel begrenst, maak je het gaatje groter..
        * loopt ie nog steeds te hard, is je gaatje te groot en moet je opnieuw beginnen 😉

op deze manier krijgt je brommer minder lucht en is ie dus als het ware ook begrenst..
        de echte werking van je choke gaat echter wel weg, maar met een goed afgestelde setup, heb je de choke ook niet nodig

TimoO_
        Topic starter

ja die ken ik inderdaad al. maar verzuipt ie hierdoor niet? en begrenst dat veel?

ik kan ook een soort van pen-kliksysteem maken. gaatje aan de zijkant boren daar een pen in duwen die ik op de een of andere maniervastzet. de pen is dan ingeklikt wanneer ik hem ontgrenst heb, dan klik ik hem in en blijft de gasschuif op een bepaalde hoogte staan, omdat de pen ervoor zit. eigelijk best simpel. laat ik hem gewoon doorlopen tot aan m’n kap en als ik politie zie ofzo trap ik er gewoon zachtjes tegenaan. als ik toch m’n voeten op m’n stepjes heb ik het een kwestie van m’n hak ertegenaan tikken.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.