Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › carb: flow verbeteren
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 11 maanden geleden door AA-T.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
27 april 2008 om 17:12 #203379
Goeiedag luitjes,
Ik heb een 16mm carburateur waarvan de stelschroeven links zitten.
Vanwege de plaatsing van de carburateur is dit erg onhandig, de carburateur zal er telkens af moeten om deze te kunnen afstellen.
Nu zat ik de carburateur eens te bekijken, en viel me op dat aan de rechterkant al gaten zitten op de plek waar de stelschroeven aan de andere kant ook zitten:

Dus de vraag, kan ik deze stelschroeven zonder problemen verplaatsen?
(Gaatjes doorboren en draad tappen).
Bij de stationair-schroef lijkt het mij geen probleem, de gas-schuif is symmetrisch dus zal gewoon omhoog gaan bij het inschroeven.
Bij de luchtschroef vind ik het er iets ingewikkelder uitzien van binnen, snap (na het demonteren ervan) nog steeds niet echt hoe die schroef nou precies werkt. Over het verplaatsen (en hoe) zou ik dus graag jullie advies aanhoren.Verder las ik een tijdje terug op een tuning-site het één en ander over het tunen van carburateurs:
inlaattraject verkorten, flow verbeteren richting de gasschuif e.d.
Nou vroeg ik mij af wat dit allemaal inhoud en hoe dit gedaan word (en eventueel zelf gedaan kan worden)?En dan nog een heel klein vraagje:
Ik was van plan een kelkje te laten draaien voor mn carburateur, kan ik op dat moment nog wel een luchtfilter monteren aangezien de kelk ook over het schroefdraad bij de luchtinlaat komt te vallen..?Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.27 april 2008 om 17:16 #203905Stationair is hoogst-waarschijnlijk wel over te zetten idd maar de luchtschroef niet.
deze zit namelijk met kanaaltjes naar het inlaat traject en nog wat eronder (kan t niet goed uitleggen)
dit is dus niet daar te tappen.MAAR,
Waarom maak je er zo’n probleem van ?
als je je luchtschroef op 1,5 slag zet dan hoef je alleen nog de stationair.
dit kun je prima even met de hand doen. verder hoef je er dan niet meer aan te zitten (eigen ervaring)in mijn ogen, niet echt nodig dus
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel27 april 2008 om 17:31 #203906Ik heb het gewoon het liefste aan de (voor mij) juiste kant, dat is dus ook de reden voor al deze moeite..
En opzich heb ik er nog best veel tijd voor om langzaam aan mn carburateur aan te passen.
als het alleen om de kanaaltjes gaat, lijkt mij dit geen probleem, ik heb namelijk een dubbel kanaal waarvan 1 word gebruikt (voor de luchtschroef) de rechter word dus nog niet gebruikt:
klopt het verder dat dit alle onderdelen zijn voor de luchtschroef:
luchtschroef zelf, veertje, metalen ringetje en een rubberen ringetje?Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.27 april 2008 om 17:43 #203907kwestie van proberen. Als het niet werkt merk je het vanzelf;)
27 april 2008 om 17:49 #203908AA-T, zet het maar uit je hoofd:P
Het gaatje waar het pinnetje aan het einde van de luchtschroef zit is conisch en zeer precies op maat gemaakt, dit krijg je zelf niet voorelkaar. Je kunt het proberen maar de kans is zeer groot dat je carb kwa luchtschroef niet meer afstelbaar is.
Helaas…
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno27 april 2008 om 18:43 #203909Jammer, dan moet ik er maar genoegen mee nemen wat flick zei, luchtschroef op 1,5 en stationair met de hand.
Maar dat brengt ons wel bij het volgende onderwerpMe, myself and I :
Verder las ik een tijdje terug op een tuning-site het één en ander over het tunen van carburateurs:
inlaattraject verkorten, flow verbeteren richting de gasschuif e.d.
Nou vroeg ik mij af wat dit allemaal inhoud en hoe dit gedaan word (en eventueel zelf gedaan kan worden)?En dan nog een heel klein vraagje:
Ik was van plan een kelkje te laten draaien voor mn carburateur, kan ik op dat moment nog wel een luchtfilter monteren aangezien de kelk ook over het schroefdraad bij de luchtinlaat komt te vallen..?Wat is er allemaal mogelijk met het aanpassen van de carburateur?
Ik heb het dan niet over het vergroten maar echt over de flow verbetering, gasreactie etc. etc.Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.