Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Buitelandse brommer in NL rijden.
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 9 maanden geleden door BDW.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
21 juni 2011 om 15:42 #167346
Aan de hand van onze duitse vriend Piet30 met het volgende topic vroeg ik mij het volgende af voor ons Nederlanders.
Is het mogelijk een belgische brommer in te voeren en deze niet op kenteken te zetten, maar wel te verzekeren en vervolgens mee te rijden?
Ik heb een aantal links van de WVW hierbij gevoegd. Hoe leest een ieder ander dit?
http://wetboek.net/20110501/WVW/36.html?n=1
en dan met name de volgende
http://wetboek.net/WVW/37.html21 juni 2011 om 19:44 #175261ik lees het als zijnde,
met een buitenlands kenteken mag gereden wordenArt37.1.A
bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën bromfietsen, alsmede bromfietsen in het internationaal verkeer, afkomstig uit een land waar voor deze voertuigen geen kenteken is opgegeven
mits
Art37.B
het betrokken voertuig voldoet aan de eisen die in die overeenkomst dan wel bij algemene maatregel van bestuur ter uitvoering van die overeenkomst aan dat voertuig worden gesteld met betrekking tot de toelating tot het internationaal verkeer;volgens mij mag het dus, zolang hij aan de nederlandse eisen voldoet.
21 juni 2011 om 20:23 #175260Ik heb hier ooit de RDW over gemaild en dit was de reactie:
Een bromfiets kan een kenteken krijgen na een keuring bij een van de keuringsstations van de RDW als:
•,de bromfiets eerder is geregistreerd in een van de lidstaten van de Europese Unie of een EVA-land (Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)
•,de bromfiets in Nederland in gebruik was, voordat de kentekenplicht was ingevoerd en hij is gebouwd volgens een Nederlandse of Europese typegoedkeuring
•,aantoonbaar van een bouwjaar van 1973 of eerder is.De bromfiets moet in alle gevallen wel aan de Nederlandse definitie van een bromfiets voldoen. Dit wil onder andere zeggen dat de constructiesnelheid niet hoger mag zijn dan 45 km/uur. Dat het voertuig eerder geregistreerd was, kunt u alleen aantonen door het overleggen van een origineel kentekendocument uit het land van herkomst, waaruit blijkt dat het voertuig is toegelaten. Als een bromfiets volgens een typegoedkeuring is gebouw is het type goedkeuringsnummer op de bromfiets aangebracht.
Een bromfiets moet technisch minimaal aan de permanente eisen uit het voertuigreglement voldoen, voordat de RDW hiervoor een kenteken verstrekt. Hier volgen de belangrijkste aspecten:
•, De constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 (snorfiets) km per uur bedragen. De meting gebeurt op een snelheidsmeet bank
•,De geluidsproductie mag de waarde, die in de typegoedkeuring is vastgelegd, niet overschrijden. De uitlaat, de motor, de carburateur en het luchtfilter moeten origineel zijn en overeenkomen met de typegoedkeuring.
•,De remvertraging moet ten minste 4,0 m/sec2 bedragen. De remmen moeten in goede staat verkeren en op twee wielen werken. Met een rij- en remproef op de weg wordt de remvertraging beoordeeld.
•, Een bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.
•,Banden moeten in goede staat verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak van de banden moet profilering aanwezig zijn. De diepte van de groeven is niet bepaald.
Verlichting
•,1 of 2 achterlichten, kleur: rood
•,1 retroreflector aan de achterzijde, kleur: rood en niet driehoekig
•,1 of 2 dimlichten, wit of geel21 juni 2011 om 20:48 #175262Hey Jacky bedankt voor je overigens zeer compleet antwoord, maar misschien stelde ik niet duidelijk dat ik juist geen kenteken wil aanvragen voor een buitenlandse brommer. Maar juist verzekerd de weg op wil zonder kenteken en of dit ook is toegestaan.
Maw dat het hele kenteken verhaal dus niet nodig zal hoeven zijn voor buitenlandse brommers?
21 juni 2011 om 21:00 #175263hey maarten,
waarom stuur jij niet gewoon een mail naar rdw met je vraag? dan is het in 1x duidelijk.
gr. pepko22 juni 2011 om 00:33 #175264Ik denk niet dat dit kan, want het is bij de wet sowieso al verboden om zonder nl kenteken te rijden.
Ook kan je denk ik geen verzekering afsluiten, want je hebt geen kenteken nummer om op te geven.Ik weet van auto,s dat het bv alleen kan als jij 40 of 60% van het jaar wonend bent in dat land dan mag je hier bv met duitse platen rijden.
22 juni 2011 om 06:24 #175266Inderdaad. Je moet de wet volgen van het land waarin je rijdt..
Maar dan is er nog onduidelijkheid voor mij; Als ik als Belg in NL rijd, dan is dat uiteraard zonder kenteken.. Hoe zit dat dan?22 juni 2011 om 06:30 #175267zolang je in Belgie woont, en de brommer is daar verzekerd mag je hier gewoon rijden denk ik.
22 juni 2011 om 07:04 #175268@pepko.
volgens mij begrijp je het niet.
het gaat erom dat martino niet in belgie woont maar wilt weten of een belgische brommer met verzekering wel gewoon hier mag rijden onder een nederlands persoon.
22 juni 2011 om 07:26 #175269jawel, ik begrijp het, maar ik reageerde op tnerual.
verder ben ik met speedbuxy eens wat de vraag van martino betrefd.
22 juni 2011 om 11:51 #175270Ah sorry dan had ik het inderdaad verkeerd begrepen. Met een (ingevoerde)brommer zonder kenteken mag je gewoon niet op de openbare weg en ik denk dat die niet een te verzekeren valt in Nederland.
22 juni 2011 om 19:55 #175273miss een beetje loos, maar zitten er hier niet een aantal belgen?
die zullen daar toch meer van weten?
23 juni 2011 om 06:28 #175275@tnerual, das geen probleem,juist even een B achterop hangen om niet constant tegen gehouden te worden. Heb ik al ettelijke keren gedaan
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.