Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Brommer start slecht en valt uit. (gilera citta)
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 4 maanden geleden door wim v8.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
7 november 2015 om 20:36 #211894
Beste citta mensen,
Ik rij al een tijdje op een citta en heb de laatste tijd wat problemen bij het opstarten. Ik heb er niet veel verstand van maar ik heb gelezen dat het misschien iets is met de carburateur is.
Zodra ik mijn citta start(gaat altijd binnen 1 meter) valt hij weer uit na 2 seconden. als ik het gas aan hou blijft hij langer aan maar gaat uiteindelijk weer uit.Na 3 keer starten met gas in houden blijft ie aan en kan ik weg rijden. na een meter of 20 gereden valt hij niet meer uit.
Het kan ook met de benzine toevoer zijn, maar ik heb er niet veel verstand van dus ik vraag het hier maar. ik heb trouwens ook al een tijd niets schoon gemaakt aan de binnenkant denk al een half jaar kan er dan iets stuk zijn gegaan wat ik moet repareren?
7 november 2015 om 20:59 #242039kijken of ie wel bezine krijgt en anders cabruteur schoon maken
7 november 2015 om 21:02 #242040Hallo Rowan en welkom op dit forum!
Als ik het goed begrijp start hij dus gewoon lastig als de motor koud is maar rijdt daarna goed?
Het kan te maken hebben met het feit dat het weer wat kouder wordt buiten, als het echt koud is heb je vaak de chokehendel nodig bij het starten, gebruik je die? De choke zorgt ervoor dat de motor meer benzine krijgt, dat heeft een koude motor nodig om makkelijk te starten.
Maar aangezien het de laatste dagen alles behalve koud is denk ik dat het probleem ergens anders zit. Het zou kunnen dat je motor ergens valse lucht trekt omdat ergens een pakking is gaan lekken.
Het zou ook inderdaad kunnen dat je carburateur ergens vuil is geworden, maar dan zal hij ook niet lekker meer rijden. Aangezien jij aangeeft dat het probleem alleen bij een koude motor voorkomt en de Citta daarna goed rijdt zou ik het daar niet zoeken.
Je zou om te beginnen de pakkingen van de cilinder kunnen vervangen, vervang ook meteen de zuigerveren en je hebt grote kans dat je brommer dan alweer een stuk feller zal worden. Zowel met een koude als warme motor. Hoe dit moet kun je allemaal vinden bij de how-to’s.
Ik heb overigens je topictitel aangepast zodat uit de titel meteen het probleem duidelijk wordt, dit om het overzichtelijk te houden. Probeer als je een lang verhaal schrijft af en toe even op Enter te drukken dat leest wat lekkerder!
7 november 2015 om 21:32 #242041Hey wilk,
Bedankt voor het aanpassen. Mijn citta start heel goed maar valt uit na een paar seconden. ik heb zelf geen idee hoe ik die choke hendel moet gebruiken en waar het zit. ik geloof dat de choke het kleine dingetje onder je zadel zit net aan de achterkant. hoe werkt deze?
ik ga binnenkort een grote beurt aan mijn citta doen, ik heb veel gespaard en zal de pakkingen en de zuigerveren vervangen zoals je had aangeraden. overigens doe ik ook wat aan het uiterlijk natuurlijk.
7 november 2015 om 21:57 #242042Op deze foto kun je de chokehendel zien zitten, het is als het goed een grote rode knop vlakbij je trappers of voetsteps. Die knoppen willen er nog wel eens afvallen, dus je hebt best kans dat bij jou alleen het ijzer er nog zit.

Op de foto hieronder kun je goed zien hoe het werkt, de chokehendel duwt een soort schuif voor de luchtinlaat, waardoor de luchinlaat voor een deel afgesloten wordt en de motor vervolgens meer benzine aanzuigt.

Als je toch een grote beurt doet, vervang dan gelijk e keerring en stel de contactpunten opnieuw. Zie how-to
7 november 2015 om 22:27 #242043even voor controle is dit het goede?

Ik hoop dat de foto’s zichtbaar zijn. Welk vormaat zuigerveren heb ik nodig?
8 november 2015 om 09:36 #242044Dat kun je zo niet zien. Die dingen zien er allemaal zo uit. Ga er maar van uit dat t goed is, bij jmpb staat t wel goed omschreven. Ik mis alleen wel de voetpakking voor de cilinder. Als ik t goed begrijp aan de foto’s wil je de carter/cilinder druk opleuken. Dan heb je ook een voetpakking nodig. En twee zuigerveren ipv één zuigerveer, ik denk 38,2, ipv eentje, maar dat zal wel een setje van 2 zijn. Ik zie nu dat ze per stuk gaan idd. Maar je kan ook direct een hele zuiger bestellen 38,2 met veren en al. Kost wel bijna 30,-
Ik zie je komt uit beverwijk, Toon Beentjes in Heemskerk heeft mischien ook nog wel zuiger, veren, pakkingen.Gr. Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.