Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Brommer start niet.
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 6 maanden geleden door Daan777.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
4 september 2018 om 09:55 #778246
Setup:
Cilinder:43mm Evo
Carburatuer:13/13
Sproeier: 64
luchtfilter: standaard met gaatjes
Uitlaat: citypower
Contaktpunt opening: 0,45Hij begon in eens heftig te stotteren, dus ik heb de gehele ontsteking vernieuwt.
Ik heb nu een prachtige vonk maar hij start niet.Ontsteking staat op tijd, de spie is niet gebroken.
Pakkingen vernieuwt.Carburateur schoon gemaakt alle kanaaltjes door geblazen geen resultaat.
Benzine loopt uitstekend door.
Andere carburateur er op, geen resultaat.Het rare is dat hij gisteren ineens startte en ik honderd meter kon rijden en daar na weer zo dood als een pier.
Ik weet het niet meer, en sta open voor alle tips.Ps: Mijn haar zit goed.
4 september 2018 om 10:31 #778251Heb je al eens een andere bougie geprobeerd? Ik weet dat deze vonkt, maar worth the try.
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel4 september 2018 om 10:44 #778253Ja, geprobeerd.

Niets….Live update:
Gelijk ook maar even een nieuwe bougie kabel en kapje er op gezet.

Niets.Live update:
Aangezien ik een druppeltje olie aan de carburateur zag hangen even de vlotter naald gecontroleerd helemaal gaaf. Ik denk dat het slangetje een beetje lekt. Ga ik even verhelpen.
Ps: Start nog niet.Live update:
Omdat ik er nu zo,n beetje van overtuigt ben dat de ontsteking goed is, wilde ik even een nieuwe 13/13 bestellen, maar helaas.. uitverkocht.
(mijn haar zit nog goed)Live update:
4 september 2018 om 11:55 #778262Is er geen draadje van je ontsteking tegen het vliegwiel gekomen en door gesleten, dat zou die 100meter verklaren.
4 september 2018 om 12:11 #778264Dat zou het wel verklaren Joor
Ik heb echter de bedrading zeer zorgvuldig aangelegd.
Rode draadje onder de puntjes door. laagspannings-kabel onder de condensator.
Condensator draad niet tussen het blok en de spoel klem Ezv. Ezv.Ik ga even de laagspannings kabel strak trekken. Wie weet…
Live update:
Nee geen resultaat.
Er hangt weer een druppeltje olie onder de carburateur dus er lekt iets.
Ik heb bij K-parts een nieuwe carburateur besteld. Hopelijk komt die morgen binnen.
Start hij dan nog niet dan gaat het blok er weer onder vandaan om uit te sluiten,dat er een draad kapot is.4 september 2018 om 12:43 #778266Ik heb bij K-parts een nieuwe carburateur besteld.
Zonde geld, wat je beschrijft is een ontstekingsprobleem. Je hebt al een andere carburateur getest. Het zou niet de eerste keer zijn dat een nieuwe bougie, contactpunt of condensator niet werkt. “Nieuw” geeft helaas geen garantie…
4 september 2018 om 12:54 #778267Kan zijn Fons, maar ik ben al een week bezig. En het blok is er al 2 keer uit geweest en zit al aan mijn 2e condensator. Het kan natuurlijk zijn dat ik net 2 slechte te pakken heb.
De carburateur die ik er nu onder heb zitten heb is al een oudje die ik 2 hands van iemand over genomen heb.Ik vind het ook zonde van het geld maar moet wel iets doen, want vanzelf gaat hij niet lopen. Vandaar ook dat ik het nu op het forum gezet heb, want ik heb al alles gedaan dat in mijn macht lag.
Live update:
Ik heb net K parts opgebeld om er nog 2 condensatoren bij te bestellen.Beste antwoord5 september 2018 om 22:30 #778330Ik zit keihard te denken maar het is lastig, heb je je decompressie gecontroleerd?
Ik denk ook wel aan een ontstekingsprobleem, je zou je ontsteking nog eens kunnen testen door wat mengsel door het bougiegat naar binnen te spuiten.
6 september 2018 om 12:33 #778343Ik heb inmiddels nieuwe condensatoren binnen gekregen en even met een apparaatje dat ik al een tijd geleden heb gemaakt om de ontsteking af te stellen, doorgemeten.
Als ik de klemmetje tegen elkaar houd dan gaat er een ledlampje branden en hoor je een zoemertje
Als ik de klemmetjes op de condensator houd, dan is er geen signaal.

Ik heb dit ook even op mijn brommer gedaan en de klemmetjes op de laag spanningsdraad en op het carter gezet en als de puntje open staan, geeft het apparaatje een signaal. Dat betekend dat de condensator geleid en dus stuk is.Ik ga vanavond maar eens aan de slag, met het vervangen van de condensator. In de wetenschap dat ik nu een goede heb.
6 september 2018 om 12:55 #778347Ik heb dit ook even op mijn brommer gedaan en de klemmetjes op de laag spanningsdraad en op het carter gezet en als de puntje open staan, geeft het apparaatje een signaal. Dat betekend dat de condensator geleid en dus stuk is. Ik ga vanavond maar eens aan de slag, met het vervangen van de condensator.
Klopt dit wel? Je bedoelt dus dat er een open verbinding is tussen de laagspanningsdraad en het carter (massa). Ik kan me vergissen, maar is de laagspanningsdraad niet altijd verbonden met massa via de ontstekingsspoel? Die spoel ligt tenslotte aan massa en de draad van de spoel zit samen met de laagspanningsdraad gemonteerd op het contactpunt.
6 september 2018 om 14:05 #778348Ja inderdaad, je hebt gelijk Fons.
Schit , dan ga ik toch eerst even de nieuwe carburateur er op zetten voor ik het blok open maak.
6 september 2018 om 18:03 #778352Nu met zekerheid uitgesloten dat het aan de carburateur ligt.
Toch wel raar dat het de ontsteking is, als ik de bougie kabel bij de kop houd, trek ik een blauwe vonk van een 1cm lang.
Maar goed, de heleboel maar, weer uit elkaar trekken. Ben benieuwt.7 september 2018 om 12:30 #778379Je hebt al veel met de ontsteking gedaan, maar wat ik nog mis in je verhaal is de bobine. Heeft deze nog goede aarde, geen breuk in het aarde kabeltje, roest, sluit het kabeltje uit het carter goed aan?
Tevens is er afgelopen dagen genoeg aan regen gevallen, is alles goed droog wat met de ontsteking te maken heeft?
Edit: Als je het blok toch weer los haalt, controleer gelijk even de waardes van je spoelen. En ook al heb je alle kabeltjes zeer zorgvuldig aangelegd, meet ze toch nog even door met de piepjes-test, ook of ze geen sluiting maken met je carter.
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.8 september 2018 om 11:21 #778438Ik heb de bobine 3 maal vervangen en alle puntjes na gelopen er is niets mis mee.
Ik ben niet in de regen geweest en alles is kurkdroog.Zo juist het blok open gemaakt.
Er zijn geen draden door gesleten.De ontstekings-spoel heeft een weerstand van 0,8 ohm net alle alle andere spoelen die ik hier heb liggen.
Als ik de condensator doormeet heeft hij een capaciteit van 268 nano Farad. En hij laad goed op.
De nieuwe die ik heb liggen heeft een capaciteit van 260 nano Farad.

Dat zijn goede waardes, Dus het is niet de condensator.
De puntjes geleiden niet als ze open staan,. Ik zou nog een hoog spannings-test kunnen doen om te zien of de isolatie doorslaat maar dat is een heel gedoe, volgens mij is er ook niets mis met de puntjes.Wat ik wel opmerkte dat er een beetje vuil tussen de nieuwe puntjes zat. Wat vreemd is want ik heb er maar 100 meter mee gereden.
En ik zag dat de keerring een beetje vettig was.
Bij controle van de kruktap merk ik dat er in de richting die de zuiger maakt aardig wat speling in het lager zit. Dwars op deze richting is er geen speling. Dit duit er op dat de lager passing van het carter uit gelubberd is.
en de keerring lekt.Dit zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn van het niet starten.
Namelijk elke keer als ik de boel uit elkaar haalde startte hij even en 1 keer reed hij zelfs honderd meter.
en vervolgens kwam er waarschijnlijk vuil tussen de puntjes.
Ik zie namelijk ook dat het carter aan de kant waar de puntjes zitten aardig vet is.Graag nog even jullie expert opinion.
Het is sowieso afscheid nemen van dit carter, dat word nog een emotionele gebeurtenis. Het is namelijk het eerst carter dat ik opvoerde en heb er inmiddels denk ik wel 50.000 km mee gereden mijn getjoende dr43evo cilinder heeft hier misschien wel miljarden zuigerslagen op gedraaid.Ook heeft dit blok al 3 krukassen versleten waar onder 1 Topracing (dat telt eigenlijk niet mee). De laatste keer, dat het uit elkaar ging had ik al een beetje twijfel over de lager passing maar het ging nog. snik…..
8 september 2018 om 13:54 #778445Een licht lekkende keerring en wat krukasspeling zijn samen geen reden om niet te starten. Ik gooi het nog steeds 100% op een ontstekingsprobleem.
Wat betreft de krukasspeling zijn er altijd 3 opties: speling in het lager, ingesleten passing op de krukas, uitgesleten passing in het carter.
Een versleten lager is natuurlijk gemakkelijk vervangen. Een versleten lagerpassing kun je vullen met het juiste middel (ik gebruik Loctite 638).
Ik zou het carter dus nog een kans gunnen, en de ontsteking toch nóg eens kritisch bekijken. Mijn handen beginnen ervan te jeuken, als je in de buurt woonde ging ik er zelf mee aan de slag… Dit zijn van die mysterieuze problemen die de hobby tegelijkertijd vervelend én leuk maken. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Het onderwerp ‘Brommer start niet.’ is gesloten voor nieuwe reacties.