Vespa-Ciao.NL
:: Brommer opvoeren van snor naar brom.

Home Forums Techniek Opvoeren Brommer opvoeren van snor naar brom.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

belikewater
    Topic starter

Ik heb een originele ciao snor uit 2005/2006 (elek. ontsteking). Het enige wat vernieuwd is, is de Tecno Citypower uitlaat. Hij gaat nu 36 km/h ipv 28 km/h.

Als ik hierbij een bromklok installeer, en de 12/7 carb vervang met een 12/10; krijg ik dan in principe ongeveer een “standaard brom”?

Of zijn er nog beperkingen op de snor carter/blok die een probleem veroorzaken? Ik wil als het even kan niks uitvijlen aan het blok. Mss luchtfilter vervangen?

Jarco
      Bijdrager

Ik heb een vraag voor je.
        Hoe hard wil je gaan rijden?

Aan de hand daarvan is het makkelijker te zeggen of je beter wel of niks kan veranderen aan je setup.

belikewater
        Topic starter

Volgend jaar wil ik lange afstanden rijden op de Ciao, door Noorwegen. Ik neem +20kg bagage mee en wil graag gemiddeld 35km/h of meer kunnen rijden, zonder al te veel trekkracht in te leveren. Huidige setup haalf 36, maar wel met hoge toeren en dat lijkt me niet goed voor het blok. Anderzijds levert domweg alléén een bromklok installeren misschien te lage toeren op, waardoor je warmlopers krijg als je veel bergop rijdt. Daarom overweeg ik een vario (vind er maar eens een.. pff)Topsnelheid onder de 55km/h ivm boetes/beslagname. Ik heb dus twee opties:

Bromblok (standaard) + bromklok + 12/10 carb

of

Snorblok (huidig) + citypower + vario + 12/7 of 12/10

ArvidW
          Donateur

Snor/bromblok + laagtoerige 70cc (Creco) + originele brom uitlaat + 12.10 carburateur.

Dan heb je een brommer die klinkt als origineel, evenveel verbruikt als origineel (1:45), veel meer trekkracht heeft, en alsnog maar net 45 rijd met weinig toeren.

Owja, en het is eens stuk goedkoper dan vario. En een vario kan kwa betrouwbaarheid niet tippen aan pully aandrijving. Eigenlijk alles origineel op de cilinder, sproeier, pully en v-snaar na.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
            Home made engine dyno

belikewater
            Topic starter

@ArvidW
              Tja.. dat zijn wel goede argumenten!

Maar kan mijn snorblokje wel een grotere cilinder hebben? Ik dacht dat ze hiertegen beveiligd waren? Het is de laatste serie ciao’s die ooit gemaakt zijn geloof ik.

tnerual
              Bijdrager

ArvidW :
                Snor/bromblok + laagtoerige 70cc (Creco) + originele brom uitlaat + 12.10 carburateur.

Dan heb je een brommer die klinkt als origineel, evenveel verbruikt als origineel (1:45), veel meer trekkracht heeft, en alsnog maar net 45 rijd met weinig toeren.

Owja, en het is eens stuk goedkoper dan vario. En een vario kan kwa betrouwbaarheid niet tippen aan pully aandrijving. Eigenlijk alles origineel op de cilinder, sproeier, pully en v-snaar na.

Met Bromvertanding uiteraard!

en het zou kunnen dat je blokje begrensd is om er een andere cilinder op te monteren, maar eens je het aan het monteren bent, wijst het zichzelf wel wat uit. Of laat het doen door iemand, duurt niet lang 😉

belikewater
                Topic starter

@ tnerual

Met bromklok ga ik sowieso al veel te hard, zonder de 70cc haal ik dan al de 45. Het gaat me niet om topsnelheden, het gaat me om een “aangenaam” gemiddelde, redelijke toeren, betrouwbaarheid en laag verbruik. Wat Arvid zei spreekt me wel aan! Maar ik denk niet dat dat in mijn blokje kan, zo;n 70cc.

Vincent Vario
                  Bijdrager

In je carters krijg je geen 70cc cilinder, die zijn begrensd aan het bouwjaar te zien.

Ik zou gewoon eerst een kleine poelie (60mm) proberen en kijken of je de snelheid en trekkracht nog goed genoeg vind.

Wil je met vario gaan rijden, ja dan heb je wel een sneller blok nodig om de 45 te halen.

tnerual
                    Bijdrager

belikewater :
                      @ tnerual

Met bromklok ga ik sowieso al veel te hard, zonder de 70cc haal ik dan al de 45. Het gaat me niet om topsnelheden, het gaat me om een “aangenaam” gemiddelde, redelijke toeren, betrouwbaarheid en laag verbruik. Wat Arvid zei spreekt me wel aan! Maar ik denk niet dat dat in mijn blokje kan, zo;n 70cc.

Dan zit je verkeerd. Bij een snelheid van 40-45 zal je aardig wat overtoeren maken met een snorklok! Ook ik dacht toendertijd net zoals jij, en had ook een zeer kleine poulie gemonteerd! Uiteraard verander je hierdoor niet de eindvertanding, waardoor je toch overtoeren zult hebben!

Ik las dat je een aangenaam gemiddelde wenst van 35-40 km/h.. Dan raad ik je wat anders aan; Namelijk een bromvertanding, vrij grote poulie om de trek te bevorderen, net ietsje strakkere trekveren, en toch wel een Creco 43mm, voor net dat beetje meer ”punch”

Uiteraard zal je topsnelheid dan wel wat hoger liggen dan gewenst, maar dat betekent ook dat je blokje wat ”reserve ” hebt op heuvels, bergjes, en moeilijkere stukjes weg! Want, als je een setup gaat maken die maar net aan je eisen voldoet bij volgas, denk ik dat je juist het blokje vrij zwaar zal belasten!

speedbuxy
                      Bijdrager

Ja continu volgas vreet vet aan z,on blokje dat wijst ieder toertje wel weer uit.
                        De langzamere blokjes moet continu volgas rijden waardoor ze meestal ook snel stuk lopen.
                        Ik had dus ook een brom genomen met reserve of kracht, want met een goeie teller heb je natuurlijk zelf in de hand hoe hard je gaat rijden en of je dus aangehouden word.

ArvidW
                        Donateur

@belikewater: Er zou best eens een begrenzing in je blok kunnen zitten. Oplossing is blok open halen, stukje wegfresen, nieuwe pakkingen en lagers erin, misschien inlaat uitvijlen. Er zijn altijd mensen hier op het forum die dat voor een acceptabele vergoeding voor je kunnen doen.

Maarja, zo wordt een varioset ineens wel interessanter (Creco = 40euro, carter bewerken en reviseren 30-40euro, verzendkosten bij elkaar 20euro, juiste sproeier vinden 5-10euro, andere pully en snaar 20euro). Kwa kosten ontloopt het elkaar niet zo veel.

@tnerual: Inderdaad, bromklok moet er nog wel bij. Al wil een 70cc creco met een originele snor uitlaat alsnog geen toeren draaien, hoe licht overbrenging dan ook is.

@Vincent, een originele brommer met kleinere pully komt in Noorwegen de bergen niet op :lol

@speedbuxy, inderdaad, liever een blok op halfgas dan op volgas.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                          Home made engine dyno

tnerual
                          Bijdrager

ArvidW :

@tnerual: Inderdaad, bromklok moet er nog wel bij. Al wil een 70cc creco met een originele snor uitlaat alsnog geen toeren draaien, hoe licht overbrenging dan ook is.

Akkoord, maar zodra je de 40/45 voorbijgaat met een Snorklok begint het allemaal aardig te trillen en is het ook niet meer aangenaam 😉

Speedbuxy; mooi verwoord, dit is eigenlijk wat ik bedoelde 😉

belikewater
                            Topic starter

bedankt voor de suggesties allemaal!

– Bromklok heb ik gevonden in de buurt, ga ik morgen halen. Je hoort vaak over speling, waar moet ik precies op letten?

– EDIT Creco 70cc gevonden (nieuw) via marktplaats voor 40 euro. Is dat een goede deal? Ik kan het op de site van q-parts niet vinden. En zit een nieuwe kop er altijd standaard bij? Sorry ik weet nog weinig van cilinders/interne werking.

– Joris een PM gestuurd, die kan mijn blokje bewerken zodat de 50cc past.

Martino
                              Moderator

Mooi dat je een bromklok hebt gevonden.

Er werd alleen gesproken over een 70cc Creco als advies. De 50cc Creco is namelijk anders. Niet alleen de boring, maar ook de poort lay-out. Je zal wanneer je een 50cc Creco koopt evengoed je huidige 50cc cilinder kunnen behouden. (Geen verschil)

Overigens is de 70cc Creco al een tijdje niet meer nieuw te koop bij Q-parts of JMPB.

belikewater
                                Topic starter

Martino :
                                  Mooi dat je een bromklok hebt gevonden.

Er werd alleen gesproken over een 70cc Creco als advies. De 50cc Creco is namelijk anders. Niet alleen de boring, maar ook de poort lay-out. Je zal wanneer je een 50cc Creco koopt evengoed je huidige 50cc cilinder kunnen behouden. (Geen verschil)

Overigens is de 70cc Creco al een tijdje niet meer nieuw te koop bij Q-parts of JMPB.

my bad.. ik bedoel natuurlijk 70cc! Maar ik weet niet of de cilinderkop erbij zit. Of past elke kop van een 43mm cilinder erin?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.