Vespa-Ciao.NL
:: Brommer loopt niet stationair, start wel.

Home Forums Techniek Problemen oplossen Brommer loopt niet stationair, start wel.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Gertjan
    Topic starter

Hallo allemaal, eerst even een snelle voorstelronde, ben Gertjan, 25 en afkomstig uit Capelle aan den IJssel, alwaar ik rondrijd met mijn (voor mij) nieuwe Vespa Si (da’s dus niet helemaal een Ciao :)).

Nu heb ik volgend probleem, waar ik hopelijk wat nuttige tips voor kan ontvangen hier op het forum.

Sinds ik de brommer heb heb ik wat probleempjes met het stationair lopen, hij sloeg makkelijk af bij het stoplicht, wat natuurlijk wat lastig is. Hiervoor heb ik er andere trekveertjes ingezet (groene polini) waarna het probleem verdwenen was, echter trok de brommer toen zo langzaam dat ik uit het setje veertjes de zwarte heb gemonteerd (zouden de meest losse zijn toch?).

Ook gelijk een nieuwe snaar gemonteerd omdat de oude gescheurd was. Na deze aanpassingen wil de brommer echter ineens niet meer stationair lopen, ik heb alles nagekeken (carb, luchtfilter, etc.) en alles lijkt prima in orde. De brommer start wel, en op de choke begint hij gelijk te rijden, maar blijft dus niet stationair lopen als ik de choke erafhaal (volgas).

Iemand enig idee wat er mis kan zijn, de setup is volledig origineel;

Dell Orto SHA 12/12 carb
      36 sproeier

Misschien dat daar nog iets misgaat?

Kortom, ik kom er niet uit (en zoveel snap ik ook weer niet van brommers), wie weet raad?

Bo3T
      Bijdrager

moet denk ik een grotere sproeier in als die met choke beter rijd. want de choke zorgt ervoor dat die een deel van de lucht blokeert waardoor de benzine/lucht verhouding verandert (dus hij krijgt met choke meer benzine).

FonS
        Bijdrager

aan de sproeier te zien is het een snorfiets?

en ja, je sproeier moet absoluut groter. 36 is de standaard snor maat.

maar de std snor carb is 12/7. met een 12/12 krijgt hij dus (5mm) meer lucht, en moet je dat dus compenseren met een grotere sproeier.

ik zou eens een 42 proberen, dat zou in de goede richting moeten zijn.

succes (y)

Gertjan
          Topic starter

Is idd een snor, ik ga hier eens mee aan de slag, bedankt alvast :thumb

Gertjan
            Topic starter

Zo, druk gewerkt en nu weer tijd voor de brommer. Blijkt dat ik een foutje had gemaakt, mijn snor heeft wel gewoon een 12/7 carb en bijbehorende 36 sproeier. Het probleem lijkt dan dus ergens anders vandaan te komen, maar ik ben de weg kwijt geloof ik :'(

Thomasc
              Bijdrager

Het kan ook gewoon zijn dat je zuigerveren op zijn en dat je daar ff nieuwe in moet doen.
                Dat had ik laatst ook.

heuvel85
                Bijdrager

ik denk dat je de kopp mischien te vast hebt gedraait..soms kan dat heel nou steken bij een kopp en dan draai je alles op elkaar vast..(waarschijnlijk een oorzaak van een te korte geleiderbus in de kopp)
                  ik heb het zelf ook al een aantal x gehad..

of de spanning vande snaar veels te strak..dan wil het blok ook niet makkelijk lopen en trekt voor geen meter meer..

ik denk dat je het daar in moet zoeken..

JayL
                  Bijdrager

mijn ouwe 12/7 had ook een sproeier met maat 43… misschien dat je dat eerst kunt proberen… en eventueel ff kijken of jouw bougie goed vonkt , blauw dus

Gertjan
                    Topic starter

Bedankt weer, ga weer proberen, en nu maar hopen dat ik iets vind. Voordeel is wel dat ik het ding steeds beter begin te kennen en begrijpen 🙂

Gertjan
                      Topic starter

Zo, lang geen tijd gehad voor de brommer, maar vandaag al jullie tips tegelijk uitgevoerd. Snaar en sproeier nagekeken, zuigerveren zijn onlangs al vervangen dus dat is het probleem niet. Grotere sproeier geeft ook geen uitkomst.

Na de brommer weer in elkaar geschroefd te hebben doet ie nu helemaal niks meer, lijkt totaal geen compressie te hebben, alles weer nagelopen, snaar wat losser of vaster doet helemaal niks af aan het probleem.

Ik denk dat het een retourtje brommerzaak moet worden voor een professionele nakijkbeurt, maar wellicht zie ik alsnog iets over het hoofd.

Mike
                        Bijdrager

als ik jou was zou ik iemand, een vriend, of iemand van hier erbij pakken en samen eens ernaar kijken, het blokje opnieuw opbouwen en kijken wat je tegen komt, het kan in een middagje gebeurt zijn:)

das het leuke van vespa’s:)

Mike

ralph
                          Bijdrager

Gertjan :
                            Hallo allemaal, eerst even een snelle voorstelronde, ben Gertjan, 25 en afkomstig uit Capelle aan den IJssel, alwaar ik rondrijd met mijn (voor mij) nieuwe Vespa Si (da’s dus niet helemaal een Ciao :)).

Nu heb ik volgend probleem, waar ik hopelijk wat nuttige tips voor kan ontvangen hier op het forum.

Sinds ik de brommer heb heb ik wat probleempjes met het stationair lopen, hij sloeg makkelijk af bij het stoplicht, wat natuurlijk wat lastig is. Hiervoor heb ik er andere trekveertjes ingezet (groene polini) waarna het probleem verdwenen was, echter trok de brommer toen zo langzaam dat ik uit het setje veertjes de zwarte heb gemonteerd (zouden de meest losse zijn toch?).

Ook gelijk een nieuwe snaar gemonteerd omdat de oude gescheurd was. Na deze aanpassingen wil de brommer echter ineens niet meer stationair lopen, ik heb alles nagekeken (carb, luchtfilter, etc.) en alles lijkt prima in orde. De brommer start wel, en op de choke begint hij gelijk te rijden, maar blijft dus niet stationair lopen als ik de choke erafhaal (volgas).
                            er zit zown schroefje op de carburateur daar moet je wat aan draaie na een paar seconde hoor je hem ook hoger stationair lopen;)

Iemand enig idee wat er mis kan zijn, de setup is volledig origineel;

Dell Orto SHA 12/12 carb
                            36 sproeier

Misschien dat daar nog iets misgaat?

Kortom, ik kom er niet uit (en zoveel snap ik ook weer niet van brommers), wie weet raad?

hansieb
                            Moderator

Ralph als je iemand quote even onder het laaste quote met / ervoor jouwn verhaal beginnen dat leest wat makkelijker voor de topicstarter.

Hallo gertjan en welkom.

Heb je je bougiekleur al eens bekeken ? ik vind je sproeier wel wat aan de kleine kant voor een 12/12 carburateur. In mijn standaard cittatje had ik een 37 sproeier met een 10/7 carburateur. Ik denk dat je afstelling nu wat te arm is en daarom die em smoort. Dit verklaart ook het verhaal waarom die met choke wel goed loopt hier zorg je dat die veel minder lucht krijg en meer benzine.

Rijd dus eens een vol stuk gas en bekijk je bougiekleur door middel van je bougie eruit te draaien : zwarte kleur is sproeier te groot , koffie bruin is perfect , wit is sproeier te klein.

Trekveren lijkt me groen zelfs te strak , polini grijs deden het bij mijn 50cctje wel goed.

LeMoN
                              Bijdrager

voor een 10/7 carb op mijn citta had ik standaard een 34 sproeier, je zult er iets van een 44 in moeten doen ofzo.

Gertjan
                                Topic starter

Ben bang dat het probleem toch niet in de sproeier zit, eerder liep de brommer wel op deze set-up maar sloeg hij af op de te slappe trekveren (schokken en afslaan bij stationair). De problemen zijn gekomen na de nieuwe snaar (getand ipv glad) en de nieuwe trekveertjes in de koppeling.

Bougie is tot nu toe steeds mooi koffiebruin geweest, maar is nu niet te controleren omdat de brommer helemaal niet meer wil starten.

Maar goed, ik ga die sproeier hoe dan ook nog eens proberen, anders is dat natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.