Vespa-Ciao.NL
:: brommer gaat niet aan

Home Forums Algemeen Oude topics brommer gaat niet aan

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

AA-T
    Topic starter

Mn ciao-tje staat inmiddels al een tijdje stil, gisteren ben ik er maar weer aan gaan sleutelen, hij vonkte namelijk niet.. moest er een nieuw kabeltje opzetten die van mn carter naar de bobine ging..
      gelijk mn contactpunten dus even gecontrolleerd..
      daarna gecontrolleerd of ie goed vonkte.. dat deed ie zeker, kreeg zo’n vette opdonder dat ik niet eens de bougie kon vasthouden..
      benzine krijgt ie ook genoeg, probeerde m eerst aan te rennen zonder uitlaat en ik rook de benzinedamp..
      Hij vonkt dus goed, hij krijgt benzine, en hij heeft gigantische compressie (als ik de decompressiekabel niet gebruik slipt mn band alleen maar)
      aanrennen heb ik zowel met als zonder uitlaat geprobeerd..

heeft iemand nog enig idee wat het kan zijn of waar ik naar kan kijken? ik tast in het duister

.-{2F4OV}-.

Is dat normaal dat ie zo’n gigantische compressie heeft?

Jacky
        Bijdrager

Gaat dat over de brommer met de setup die je hier erbij hebt staan? En liep(vonkte)
          tie ook al niet toen jem wegzette?

AA-T
          Topic starter

het gaat idd om de setup die ik hier heb staan, en de compressie zit volgens mij wel goed aangezien het 80 cc is.. het hele verhaal zit zo:
            mn brommer had een keertje een vastloper gehad, dus toen was ik er zat van, en heb nieuwe onderdelen gekocht, dit resulteerde dus in de volgende setup:
            polini speedengine met olympia racekrukas + 80 cc, 13.13 dell’ en proma circuitje..

eerst was het heel wat werk om m lopende te krijgen, maar toen de decompressiekabel zat aangesloten ging ie al snel aan, ik heb er in totaal misschien 5 minuten op gereden waarbij ik in ieder geval 1 koppeling finaal naar de kloten heb getrokken, daar kwam een geluid uit zetten, daar werd je echt bang van..
            koppeling vervangen, weer een minuutje gereden, zelfde verhaal, al is de koppeling nou weer goed met wat nieuwe segmenten en toch maar weer de orginele trekveertjes..

de 5 minuten die ik er op heb gereden waren proefritjes, bij de laatste knalde mn demper deronder weg (schroefje afgebroken :s), heb ik de brommer uitgezet, waarna hij niet meer aanging, we verwachtte dus dat het de benzine was omdat ik al op reserve reed toen we m voor t eerst aanzette.. dus getankt, maar dat was het helaas dus niet..

vervolgens zijn we dus gaan controlleren of hij vonkte, deed ie niet, andere bougie/bougiedop, bougiekabel stukje afgeknipt (gisteren inmiddels zelfs vangen), dit was het probleem allemaal niet, dat lag na wat onderzoek al voor de bobine, het kleine kabeltje van de carter naar de bobine gaf ook al geen vonk..

dus heb ik gisteren mn blokje deronder weggeschroeft, dit kabeltje vervangen, contactpunten nog gecontrolleerd, deze stonden nog keurig op 0,45.. spietje heb ik ook moeten vervangen, deze was afgebroken (terwijl mn vliegwiel nog wel meedraaide :s).. vliegwiel der weer opgezet, blokje deronder geschroeft met al het bijbehoren (behalve de uitlaat)..

toen heb ik als eerste gecontrolleerd of ie vonkte, dat deed ie dus gigantisch, had mn duim op de bougie gelegd, maar kon mn bougie niet vasthouden zo hard dat ie een vonk gaf.. bougie er dus gelijk ingedraait en geprobeerd m aan te rennen (zonder uitlaat), hij ging alleen niet aan (ik kon de benzinedamp ruiken dus benzine kreeg hij ook) dus als laatste heb ik mn uitlaat er nog even onder gedraait, maar ook met uitlaat had mn brommer er geen zin in..

nouja, dat is eigenlijk het hele verhaal, daarna heb ik mn brommer helaas weer in de schuur gestald

.-{2F4OV}-.

Is dat normaal dat ie zo’n enorme vonken geeft?

Als ik het verhaal lees… lijkt het me toch iets met de ontsteking….

AA-T
              Topic starter

lijkt me sterk als de benzine niet ontbrand vanwege een te zware vonk 😛
                heb der wel de zwaarste bougie in zitten die ik kon krijgen bij de brommerboertjes..

Herr Flick
                Sleutelbeheerder

je hebt dus gekeken of de bougie vonkt of t draadje van je blok ?
                  anders clean je carburateur even, misschien sproeier verstopt ofoz

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                  Gele Racefrikandel

.-{2F4OV}-.

Probeer anders ff eerst een beetje benzine ervoor in te gooie…

Gewoon bougie eraf draaien, slangetje losmaken van carb en ff voor in de kop duwen. Kraantje ff open en dicht en de bougie en slang weer monteren.
                    (!! let wel op dan je zuiger naar voren staat anders loopt de benzine er meteen weer door de uitlaatmond eruit!!)

Probeer hem nu eens te starten…

KennyVespa
                    Bijdrager

vind het maar wazig dat een 80cc zoveel compressie heeft? :S maar probeer maar eens wat 2f4ov zij als hij dan nog niet start dan is er egt iets miss want als je vonkt moet hij zo wel starten

Edjuh
                      Bijdrager

KennyVespa :
                        vind het maar wazig dat een 80cc zoveel compressie heeft? :S

Dat is normaal, had ik ook met die cilinder, en de eigenaar daarvoor(flappie) ook:D

Maar aa-tje, is je spiebaan niet verrot waardoor de ontsteking ontregeld is?

AA-T
                        Topic starter

Herr FlicK :
                          je hebt dus gekeken of de bougie vonkt of t draadje van je blok ?
                          anders clean je carburateur even, misschien sproeier verstopt ofoz

beide zijn gecontrolleerd jah, carb. heb ik ook nog even onder een andere brommer gehad, en daar reed het allemaal als een zonnetje (carb. van die andere brommer was blijkbaar verstopt)

.-{2F4OV}-.:
                          Probeer anders ff eerst een beetje benzine ervoor in te gooie…

Gewoon bougie eraf draaien, slangetje losmaken van carb en ff voor in de kop duwen. Kraantje ff open en dicht en de bougie en slang weer monteren.
                          (!! let wel op dan je zuiger naar voren staat anders loopt de benzine er meteen weer door de uitlaatmond eruit!!)

Probeer hem nu eens te starten…

ga ik morgen proberen, brommer staat helaas niet bij mij thuis maar bij een maat in de schuur, dus moet ik maar even langs gaan..
                          vind t alleen vreemd aangezien ik wel de benzinedamp kon ruiken, zou zeggen dat ie dan wel genoeg benzine moet hebben om iig te kunnen starten, maarjah.. blijft het proberen waard..

Edjuh:
                          Maar aa-tje, is je spiebaan niet verrot waardoor de ontsteking ontregeld is?

mn spiebaan zag er nog goed uit, mn spietje en alles paste er nog mooi in zonder speling en als ik mn krukas met de hand ronddraaide beweegden mn contactpuntjes ook mooi op en neer, weet niet precies hoe ik het goed kan controleren, maar t leek me goed?

ik ga morgen ook nog maar weer even een andere bougie proberen, je weet maar nooit..
                          ik probeer der ook nog wel even benzine in te laten lopen..
                          jullie horen t allemaal wel waar t op uit komt, andere oplossingen zijn natuurlijk altijd nog welkom, voor de rest allemaal bedankt voor jullie reactie :thumb

.-{2F4OV}-.

Die benzinedamp hoeft niet perse uit de cilinder te komen…
                            Mja we horen het wel of ie dalijk wel of niet doet….

Suc6 durmee

Vincent Vario
                            Bijdrager

spoeier zal wel verstopt zijn, dat je benzine dampen ruikt hoeft nog niet te zeggen dat de sproeier niet verstopt kan zijn,

wat het ook kan zijn is dat je koppaking is doorgeslagen.

AA-T
                              Topic starter

kga der allemaal naar kijken 😀 word alleen een dagje later 🙁 komt vandaag niet egt uit..
                                kenk jou oude vario ook ff gaan proberen vincent 😛

Ties
                                Bijdrager

AA-T :
                                  kga der allemaal naar kijken 😀 word alleen een dagje later 🙁 komt vandaag niet egt uit..
                                  kenk jou oude vario ook ff gaan proberen vincent 😛

kijkend naar zijn signature…zou ik haast denken, dat die verkocht is!
                                  of hij moest er al 2 hebben?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.