Vespa-Ciao.NL
:: Brommer aanpassen om op ethanol te rijden.

Home Forums Techniek Opvoeren Brommer aanpassen om op ethanol te rijden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Justino
    Topic starter

Hallo,

Wij zijn van plan om een oud brommertje op ethanol of een andere bio-brandstof te laten lopen. voor het profielwerkstuk.
      Even een paar vraagjes, Ethanol zelf mengt niet met 2taktolie, bestaat er een stof waarmee ik het wel kan laten mengen?
      zonee, is het dan mogelijk om een aparte olietank te fabriceren dat deze de olie en ethanol in de carb mengt? net als bij een scooter?
      en moet er nog iets in de cilinder aangepast worden?

Mvg

noellke
      Bijdrager

heeft ethanol niet een heel ander ontbrandingstemp.?

Crullie
        Donateur

Als het hier om een vespa blokje gaat dan is het inderdaad wel handig om een Ciao mix motorblok te nemen daar zit namelijk ook al een pompje op voor de mengsmering net als bij de scooters.
          Wel een gedurft profielwerkstuk als je het mij vraagt, maar zal wel moeten lukken volgens mij.

Succes :thumb

TICKLING BARN

Justino
          Topic starter

dus een Ciao mix heeft ook een aparte olietank of is dat niet het geval?

JayL
            Bijdrager

jup 😉

Tom ciao

Waar zit die eigelijk? In het bagagerekje?

Maar als ethanol zo niet mengt met 2takt olie, dan mengt die toch ook net met een pompje? :con

Onkruidzaaier
                Bijdrager

Het olietankje bij een mix zit in de bagagedrager ja.
                  De oliepomp zit aan de krukas en druppelt de olie bij de inlaat door het benzinemengsel.
                  Het mengt hier niet echt met de benzine maar vliegt een beetje mee zodat het wel smeert maar grotendeels niet mee verbrand.
                  Vaak zie je dan ook dat een mix-blok van binnen veel schoner is dan een normaal blok.
                  Ik weet niet precies hoe het met compressie en hogere ontbrandingtemp. zit. volgens mij zit hier nog best een verschil in..

Crullie
                  Donateur

Inderdaad een Ciao mix heeft een apart olie tankje onder de pakjes drager zitten met pijl niveau en filter ter plaatse.
                    Pompje zit aan de rechterkant aan het blok en word door de krukas aangedreven. 2 slangetjes ééntje van het tankje naar de pomp en nog één van de pomp naar het inlaatspruitstuk.

Ga je ons hier op het forum ook vertellen of het je gaat lukken want denk dat er wel een paar willen weten of het mogelijk is want op milieu vriendelijker brandstoffen rijden is toch wat in de toekomst een keer moet gebeuren.

TICKLING BARN

Onkruidzaaier
                    Bijdrager

en dan komen we misschien eindelijk van het imago milieu vervuilers af 😉
                      Met onze twee-taktjes..
                      Ik ben wel benieuwd of het gaat werken!

Wat je trouwens in duitsland kan tanken.. bio-brandstof.. is benzine met ethanol erdoor gemengd.

Check ff deze link..
                      http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Rijden-op-ethanol-2006-01.htm

Boeiend profielwerkstuk!

TimoO_
                      Donateur

nou problemen met de tank zal je in ieder geval niet krijgen, omdat die van een vespa toch van metaal is. misschien wel effe kijke naar je benzineslangetje. ik hoop ook dat je geen problemen krijgt met je vlotterbakje? dat deze gaat oplossen oid.

verder zal ik dus zoiezo zorgen voor een geboorde en gevijlde inlaat om hem toch nog een beetje power te geven (en een snorkrukas misschien). ik hoop ook niet dat je teveel problemen krijgt met de smering (vooral in het grote carterhelft lager). zowiezo mix nemen en goede olie :thumb

Justino
                        Topic starter

Inderdaad even de slangetjes voor de benzine (ofja ethanol) vervangen, schijnt agressief spul te zijn.
                          Maar dus even een ciao mix op de kop zien te tikken, zonder kenteken dan 😛 Of een goedkoop scootertje met aparte oliepomp. en uiteraard goedkeuring nodig van de docent.

Mikies
                          Bijdrager

geweldig project 😀 hoop dat het een succes wordt (Y):)

TimoO_
                            Donateur

ik zou maar eens goed gaan nadenken over het vlotterbakje, als dat gaat oplossen krijg je dus mooi geen benzine meer. en een oud benzinekraantje regelen (misschien heb ik er nog wel zo een) omdat deze dat staafje waar het filtertje inzit van metaal hebben (de meeste zijn van plastic). of gewoon dat staafje eraf slopen.

pimmiecross
                              Bijdrager

onder een 13/13 zit toch een metalen vlotterbakje??

tvmierlo
                                Donateur

ik ben hier zelf ook vaak mee bezig geweest om mogelijkheden te zoeken. Als 2-taktolie moet je wonderolie gebruiken, ook wel bekend onder : ricinusolie. Deze mengt als enige soort 2-takt olie met ethanol. De sproeier moet 40% groter zijn dan normaal en alle rubberen delen moeten vervangen worden door synthetisch materiaal.

edit: ik heb er dus zelf ook aangedacht om me vespa aan te passen, maar pure ethanol kan niet bestaan in combinatie met lucht( er is altijd 3% water, dit wordt opgenomen uit de lucht). Als ik zelf ethanol zou maken zou het 2,20 per liter kosten als ik de suiker in de winkel koop. Bovendien wordt het verbruik 40% hoger, maar het vermogen stijgt dacht ik ook met ongeveer 30% en het koppel stijgt dacht ik nog meer. Ethanol of e85 is jammergenoeg nog niet bij de benzinepomp te koop en spiritus bestaat in mijn ogen uit te veel water en andere aditieven.

Maar als er ethanol bij de pomp te koop is en wat goedkoper dan benzine, dan ga ik zeker op ethanol rijden.

er is een paar jaar geleden iemand geweest die zijn puch op 50/50 benzine/ethanol heeft laten rijden dmv 2 carburateurs en 2 benzinetanken. De ene is benzine met 1 op 25 olie en de andere ethanol.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.