- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 13 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 18 jaren geleden door PiNeAppLePro.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
18 november 2007 om 01:43 #212413
hallo.
ik heb een vraagje.
ik heb nog een kapotte Lange vario as liggen en nu had ik de gedachte om :
zelf een soort van Malossi vertanding te maken.
dmv: een bromklok/snorklok te pakken.
de lange as op maat doorzagen hoe die normaal uit de vario-naaf steekt.
schroefdraad in de varionaaf tappen,
en de lange as op de schroefdraad draaien waar je normaal de moer opdraait als je de pouli erop hebt geschoven.zou dit kunne werken??
18 november 2007 om 01:46 #212786Jup vastlassen en het werkt prima kijk maar naar tonni zijn homemade brom vertandingen.
18 november 2007 om 01:47 #212787Het lijkt me niet onmogelijk. Als je gewoon draad tapt zal hij in ieder geval niet losdraaien omdat je krukas en dus je koppeling ook met de klok mee draaien.
Ik zeg ga er veur!
18 november 2007 om 01:48 #212788dus ik kan hem gewoon op de schroefdraad van de poulieklok doen ?
beetje bijslijpen waar normaal de poulieoverheen gaat, vastlassen en het werkt ?ik vind nergens iets over de bromvertanding van tonni…
ohjah en kan iemand misschien ff helemaal precies afmeten hoever de afstand is van de bovenkant as tot deksel.
want anders word hij dadelijk te kort en is het verprutst….18 november 2007 om 01:54 #212789Draait ie dan nier gewoon los als je optrekt of juist afremt?
Je moet je dus wel vastlassen.18 november 2007 om 01:56 #212790neej kan niet losdraaiden want het blok draait met de klok mee.
en als je hem vastschroeft draai je hem ook met de klok mee.
naar RECHTS dus.
dat zal niet het probleem zijn..18 november 2007 om 10:48 #212791Je houd met een paar dingen geen rekening.
Het perfect recht zijn van de as, als je t dus zo doet als jij beschrijft zul je een slinger er waarschijnlijk in hebben.
Ook heeft een poelienaaf een breder gebeuren, waardoor de vario veel meer naar buiten steekt, en je achtervario heel erg scheef zal zijn ten opzichte van de voorvario.46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel18 november 2007 om 11:08 #212792@ ArvidW: ja ik moet zelf nog even kijken of ik hem op een snorklok zet of op een bromklok.
ik las hem wel neit vast zodat ik altijd nog kan wisselen tussen brom en snorklok als k bijvoorbeeld een zware setup maak.die lagers boeien me eigenlijk niet egt zoveel.
@ Herr FLick: als k hem laat doorzagen en draad laat tappen kan dat tot op de 100mm kaarsrecht bij mijn opa in het bedrijf.
dat is geen probleem.
en dat breder gebeuren moet ik bijfrezen…maar het enigste wat ik nu nodig heb is de MAAT van hoelang de as is als die uitsteekt.
dus van deksel tot bovenkant Lange-as..18 november 2007 om 11:11 #212793ik zou gewoon het asje van de bromklok eruit halen en dat breder gedeelte af laten draaien. dan op een draaibank de schroefdraad realiseren, rechter kan het niet.
18 november 2007 om 11:15 #212794en nu zeg je wel dat hij zichzelf vastdraait omdat je blok met de klok meedraait
en dan
jij rijd op een bocht af, laat je gas los en begint af te remmen op de motor en je as draait los omdat nu de kracht van de andere kant afkomt18 november 2007 om 11:53 #212795Klopt, de as moet je echt vastlassen !
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno23 december 2007 om 00:28 #212826hallo ik heb dit ok gedaan maar laten doen dit kan je niet zelf want ander gaat die as scheef staan als je aan het lassen ben deze moet je dan laten balanseren recht trekken dus maar dit werkt niet want ik heb dit ok en vandag is mij die afgebroken ik reed ongeveer 70 en toen brak die af ik heb geluk gehad dat hij mij niet om de oren is gevlogen hij vloog gelukig langs mij af maar dit moet ik nu anders laten makken dat het sterker is hoe weet ik nog niet maar dat komt nog dus doe dit niet is niet aan te raden !!!
23 december 2007 om 00:40 #212827oke chiel je verhaal is wel duidelijk maar zou je alsjeblieft een beetje om je schrijftaal willen denken? je verhaal is vrij slecht leesbaar!
Mike23 december 2007 om 02:32 #212828Als je nou dat draad tapt EN vervolgens de boel last, is dat niet een prima constructie?
23 december 2007 om 09:08 #212829Jup, heeft Tonni ook gedaan 🙂
Hierbij tekeningentjes van mijn Wallaroo – Citta varioas, gele is bromas, groene is snoras, rode is Wallaroo as.

Brom en Snor as hebben trouwens zelfde afmetingen, lagers zitten evenver van elkaar af. Tonni heeft ooit gezegt dat zijn lagers snel sleten omdat bij vario-as ze verder uit elkaar zitten, ik twijfel hieraan aangezien Brom, Snor as zelfde afmetingen hebben en een Varioas ook in een snorklok past (ander deksel)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.