Vespa-Ciao.NL
:: Brom of snor blok

Home Forums Techniek Motorisch Brom of snor blok

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Sem
    Topic starter

Hoi allemaal weet iemand hoe je makkelijk her verschil tussen een brom blok en een snor blok ziet bij een gilera citta?
      Alvast bedankt
      Sem.

Gratje
      Bijdrager

Naar mijn weten is er maar 1 “snor blok” en dat is een carter met een stalen bus erin. Dit maakt de inlaatpoort 7mm.

Heel makkelijk te herkennen, zie: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/stalen-bus-van-inlaat-snor-carter-verwijderen/

Maar volgens mij hebben die nooit op citta’s gezeten.

Correct me if I’m wrong: Citta’s hebben standaard een 10 mm inlaatpoort. 12/10 carburateur en een “brom” klok in het achterwiel. Omdat ze gewoon kleine wielen hadden.

bram0vitz
        Bijdrager

Wellicht origineel niet maar na 20/30 jaar durf ik er niet altijd aan te geloven dat er wellicht geen blokken gewisseld zijn.
          Het algemene beeld van een citta in Nederland is toch altijd wel geweest, die loopt niet/ weer niet.

Naast je inlaat staan een aantal cijfers in je carter gegoten, wat staat er bij jou bij Sem?

beetje prutsen hier en daar
          Link naar Mijn collectie / Projecten.

Mischa
          Bijdrager

Er zijn ook wel snor blokken die origineel geen stalen bus in de inlaat hebben. Ik heb er een paar.

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…

Gratje
            Bijdrager

Er zijn ook wel snor blokken die origineel geen stalen bus in de inlaat hebben. Ik heb er een paar.
              Weer wat geleerd. Maar dat is ook 7mm inlaatpoort?
              Ontopic is denk ik wel het makkelijkste te zeggen.

Bromcarter = 10 mm inlaatpoort
              Snorcarter = 7 mm inlaatpoort.
              Er zit ook verschil tussen de krukassen maar dat weet je pas als ie uit elkaar ligt.
              De belgencarters even buiten beschouwing gelaten.
              en wederom: als ik het fout heb hoor ik het graag.

Mischa
              Bijdrager

@Gratje blokje van mijn 88er Ciao. 7mm inlaat origineel, zonder bus.

20250722_192350

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
                1

Patman
                Bijdrager

Volgens mij heeft er een Italiaan liggen slapen! of de stalen busjes waren op.  🙂 Zo te zien is hij wel voorbereid voor een busje wat ze er daarna inpersen.

Zo een busje verwijder je trouwens heel makkelijk door het vanuit het inlaat vlakje naar buiten te tikken. De truc is om een asje te maken waar met 2 verschillende diameters het voorste stukje net iets dunner als 7mm (zodat het in het busje past) en met een schouder naar een dikker gedeelte  bv 7.2 mm. Het aluminium aan de binnenkant vervorm je makkelijk , maar het stalen busje niet als gevolg je het naar buiten kan tikken.

Gratje
                  Bijdrager

@gratje blokje van mijn 88er Ciao. 7mm inlaat origineel, zonder bus. 20250722_192350
                    Kan je hem eens opmeten, Want in mijn ogen ziet het er te groot uit voor 7mm. Wat zijn de nummers op het carter? Gok dat @patman gelijk heeft.

@patman
                    https://vespa-ciao.nl/forums/topic/stalen-bus-van-inlaat-snor-carter-verwijderen/
                    zo kan het ook zonder iets kapot te maken.

We zijn het er wel allen over eens dat 7mm inlaatpoort een snor carter is en 10mm brom carter? Om het even on topic te houden

Patman
                    Bijdrager

@Gratje

Nee ik ben het er niets mee eens. Die met de lange stalen bus met een binnendiameter van 7mm zijn de ergste maar je had ook de Gilera carters met een grotere inlaat. Even gezocht door mijn stapel zie de ingeslagen tekst “Gilera”  het randje wat je hieronder ziet en dus de zaak begrenst is overigens ook van staal.

20250728_22152120250728_22160020250728_221713

Oja het busje verwijdern gaat goed met een drijver. Of asje je even maakt.

20250728_22030420250728_22040620250728_220700

Gratje
                      Bijdrager

@patman die “gilera” carter is naar mijn weten gewoon een standaard brom carter met een 10mm inlaatpoort.
                        Alleen het “belgencarter” had een 12mm inlaatpoort.
                        En snor carters waren 7 mm.
                        Of er een “restrictie” diep in het carter zit is niet relevant hierin.
                        Zal deze week wel eens al mijn nummers opzoeken. Ook meteen goed voor het naslagwerk van het forum.
                        990514 = 7mm inlaat met stalen bus.
                        990512 = 10mm inlaat

Hier ook al eens een topic over geweest:

What have I bought? (Ciao)

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door Gratje.

Martino
                        Moderator
                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.