Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Bravo start niet
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 2 maanden geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
28 augustus 2024 om 22:14 #826530
Dag beste forumleden ik heb een vraag over mijn bravo ik heb laatst een bravo gekregen van mijn buurman deze heeft zo een 30 jaar stilgestaan na wat sleutelen en een nieuwe carburateur was het me eindelijk gelukt hem aan de praat te krijgen en zelfs een stukje te rijden jammer genoeg toen ik de volgende dag nog eens wou proberen deed hij niks meer de carburateur was lek dus weer een nieuwe gehaald maar deze keer een 13/13 ipv een 12/10 heb van deze 13/13 ook de sproeier veranderd naar een 50 jammer genoeg doet hij helemaal niks maar hij krijgt wel een goeie sterke vonk de bougie is nat en hij heeft heel goeie compressie het enige wat hij soms doet als ik een beetje grafiet op mijn bougie doe zodat hij extra vonkt is een of twee keer ontsteken maar dan doet hij niks meer waar kan dit aanliggen ? Setup is orgi 50 cc toen ik hem startte had hij geen uitlaat en orginele luchtfilter 13/13 carb
28 augustus 2024 om 22:45 #826532Het zou normaal gezien ook niet de krukaskeering kunnen zijn want die heeft iemand die veel van deze motorblokjes kent nagekeken en zij dat deze goed was en alles was mooi droog onder het vliegwiel heb ook eens een aluminium kop pakking er tussen gezet wat eigenlijk niet moest want alles was mooi vlak maar helemaal niks en de zuiger en cilinder zien er ook goed uit
29 augustus 2024 om 06:17 #826533Als je carburateur lekt kan er benzine in je blok stromen. Dus misschien is die gewoon verzopen, probeer eens een tijdje te starten met de benzinekraan dicht.
29 augustus 2024 om 09:39 #826534Tis altijd benzine, compressie,vonk.
Zijn die drie goed, dan start hij.De eerste onzekerheid is die sproeier… 50 in een 13/13 op een standaard inlaat… dat is dus even experimenteren om de juiste sproeier te vinden.
Tank schoon?Heb je de cilinder eraf gehad? Want 30 jaar geleden is een lange tijd.
Als ik dergelijke oude blokjes open maak mankeert er altijd wel wat aan. Dichte uitlaat poort of vast gekoolde zuigerveren ect.Sluit het decompressie klepje?
Heb je een nieuwe condensator gemonteerd?
29 augustus 2024 om 09:59 #826535Ik haal zo’n blokje er altijd af. Volledig demonteren.
Alles schoonmaken en vervangen wat nodig is.
Dan brandstof systeem “echt” schoonmaken.
Alles=100%=één trapje starten. Rijden maar.
Eigenlijk heel simpel. 😉Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.29 augustus 2024 om 11:16 #826538Heb de benzine tank helemaal schoongemaakt er zit een nieuwe carb op nieuwe benzine nieuw brandstofkraantje kan ik voor de rest nog wat vervangen ?
29 augustus 2024 om 11:19 #826539Heb een nieuwe condensator geinstaleerd en ook de cilinder kop eraf gehad er was niks op aan te merken aan de cilinder of zuiger dus zou echt niet weten wat het kan zijn de decompressie schroef lekt ook niet
29 augustus 2024 om 11:37 #826540Zuiger was vanboven wel wat zwart en beetje aangekoekt door de verbrandingen maar kan dit kwaad of is dit gewoon normaal
29 augustus 2024 om 12:51 #826541Zwart is van een te rijk mengsel of te vette smering maar waarschijnlijk van de vorige eigenaar 30 jaar geleden, zie eerste post.
Contactpunten op 0,45 afstellen.
Je had de kop er af heb je de uitlaatpoort gezien, niet dichtgekoolt?
Je startte zonder uitlaat toen deed hij het, met uitlaat niet meer, is deze sons dichtgekoolt?
Monteer de 12/10 carb liever die er op hoort met de juiste sproeier, zie sproeierdatabase op dit forum.Gebruik ook vooral veel de zoekfunctie van dit forum. Brommers die niet starten dat is echt al een miljoen keer voorbij gekomen. Alles wat alle forumleden nu aandragen is ook net zoveel maal al geadviseerd.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.29 augustus 2024 om 14:12 #826542Zal strak de hele cilinder eens afpakken en dan kijken of de uitlaatpoort niets is dichtgekoold en jammergenoeg gaat de 12/10 er niet meer op want deze is stuk alvast bedankt voor het helpen
29 augustus 2024 om 21:04 #826546Heb de hele cilinder eraf gehad en de uitlaatpoort was niet dicht was zelfs best schoon heb de contactpunten naar 45 afgesteld en de compressie gemeten had 6 bar compressie nadat ik hem even had afgesteld toen deed die wel een paar keer onsteken maar daarna weer niks meer
29 augustus 2024 om 23:11 #826547Beste forumleden na nog heel wat sleutelen vervangen van de brandstof tank schoonmaken van de bougie wat afstellen en wat geduld en goed geluk is het eindelijk voormekaar hij blijft stationair lopen op choke maar gas geven lukt nog niet zo zal nog wat moeten spelen met de sproeiers en wachten op de expansie uitlaat en dan zal hij waarschijnlijk helemaal top werken bedankt allemaal voor jullie hulp
30 augustus 2024 om 09:19 #826548Als je met de expansie uitlaat ook maar de juiste set(range) sproeiers hebt meebestelt
om tot de juiste afstelling te komen. Zie weer de sproeier database. 😉
Nieuwe papier voetpakking gemonteerd? Geen! aluminium voetpakking.
Wel bij de kop een alu uiteraard.Een expansieuitlaat werkt wel slecht op een std cilinder.
Expansieuitlaten werken meestal pas bij een hoger toerental.
Std cilinders halen die toerentallen niet/tot zeer traag.
Plus dat een expansie juist ook nog wat van het totale vermogen van
van 1 pk bij juist die lage toerentallen afknabbeld.Mooier is dan ook een 43mm cilinder bij te bestellen en een polinifiltertje.
Plus weer een andere range sproeiers om tot de juiste afstelling te komen.
Juist ook omdat je al een 13/13 carb had aangeschaft.De 13/13 en de expansie zijn eigenlijk een beetje overkill op een std. cilinder
die af fabriek net aan 1pk leverd en daardoor krap aan een snelheid van 40 km/u
kan genereren.Kijk maar even.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.30 augustus 2024 om 10:35 #826550Heb deze onderdelen zeg maar gewoon op voorhand al wat besteld omdat ik ook een ander blokje heb en ga daar waarschijnlijk een polini 80 cc op maken
23 september 2024 om 15:46 #826764Beste forumleden ik heb een vespa bravo die ik reeds heb opgemaakt en na 30 jaar terug heb kunnen starten nu heb ik er drie weken op kunnen rijden en een weekje geleden toen ik hem wou starten deed hij niks meer toen hij een maal starte ging hij maar half als ik gas gaf ging hij heel schokkerig zegmaar hij ging en dan weer niet en dan ging hij weer en dan weer niet ik heb de bougie vervangen en toen deed ie het weer voor den paar honderd meter en daarna ook niks meer heb al een andere bobine geprobeerd frame kaalgeschuurd zodat hij goed aarding heeft en nu start hij en loopt hij stationair maar zodra ik gas geef valt hij uit hoe kan dit heb een sproeier 50 erin en daar heb ik drie weken lang mee kunnen rijden dus dat zal nu ook moeten werken weet iemand van jullie wat dit kan zijn
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.