Vespa-Ciao.NL
:: Bravo houdt in, stottert en slaat af bij gasgeven

Home Forums Techniek Problemen oplossen Bravo houdt in, stottert en slaat af bij gasgeven

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Raboevintje
    Topic starter

Inmiddels kan ik weer rondjes rijden met mijn bravo, maar helemaal soepel gaat het nog niet
      Ik heb nu een 12/10 carburateur (recent schoongemaakt) en sproeier maat 41 (verwisseld met oude 43).
      Het luchtfilter is zo’n heel standaard filter dat overal voor een euro of 5 verkocht wordt. Dat heeft een tijdje in een bakje sop gelegen en ik heb het daarna zo goed als ging wat schoongemaakt met gepruts en wattenstaafjes, maar er lijkt nog steeds wel zwarte aanslag in te zitten. Het metalen filtertje is echter wel schoon.

De brommer loopt nu beter stationair als hij warm is. Voor de veranderingen deed ie dat helemaal niet en wilde hij alleen maar lopen als hij koud was zonder choke, nu houdt ie het tenminste een tijdje vol. Ik heb twijfels over de regemaltigheid, hij lijkt soms een tikje over te slaan en als dat te vaak gebeurt slaat ie af.

Een groter probleem vind ik nu dat het gasgeven nog niet goed werkt. Het eerste stukje gas geven lijkt hij moeilijk te vinden. Als ik dan het gas helemaal open draai dan komt hij daar wel overeen en komt hij alsnog op snelheid, tenminste, de eerste paar rondjes om het huis.
      Naarmate ik er langer mee rij, of wanneer ik vaker maar een klein beetje gas geef (ik weet niet zeker welke van deze twee de oorzaak is) wordt het erger. Dan slaat ie er zich nog een keertje met wat gestotter doorheen, maar daarna reageert ie helemaal niet meer op het gas en slaat hij uiteindelijk af.

In welke volgorde zouden jullie welke dingen bekijken?

Wilk1985
      Moderator

Ik zou om te beginnen eens kijken of die sproeier 43 wel groot genoeg is.

Dit is een sproeier die standaard gebruikt werdt, maar je moet niet vergeten dat dat de sproeier was waarmee je brommer genoeg benzine kreeg toen hij nieuw was. Dat betekent dus dat het blok toen 100% potdicht zal en nergens valse lucht trok, dat de zuigerspeling en veren perfect waren en de uitlaat heeeel erg geknepen.

In de praktijk komt het erop neer dat een brommer die al wat langer meerijdt en vaak al een keer een andere zuiger heeft gehad en al niet meer de standaard uitlaat heeft, niet genoeg mengsel krijgt met de standaard sproeier.

Dit kun je heel makkelijk uitproberen, leg maar eens een vinger op 1 van de gaatjes van je luchtfilter en ga dan gas geven. Als hij dan beter op het gas reageert, weet je dat je brommer dus teveel lucht krijgt en daarmee te weinig benzine. Dan ga je dus een grotere sproeier gebruiken.

Uiteraard doe je dit met een warme motor, een koude motor afstellen heeft totaal geen zin.

Succes :Thumb

Raboevintje
        Topic starter

Ik was juist van een 43 naar 41 gegaan omdat hij bij die 43 koud alleen zonder choke wilde starten en dan na een tijdje – wanneer ie dus warm was – niet meer stationair wilde draaien.

Maar inmiddels is er het een en ander weer veranderd, dus zo gauw ik hem weer helemaal in elkaar heb zitten ga ik die test eens doen!

Ik kwam erachter met het uit de schuur halen vandaag dat er toch nog ergens een lekje zit. Dus eerst maar eens kijken of ik dat verholpen krijg.

Dankjewel voor de tips!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.