- Dit onderwerp bevat 30 reacties, 10 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 10 maanden geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
@ Mean-machine: Top dat je contact gezocht hebt met Esso, bevestigd wat we eigenlijk al wisten, ethanol en 2 takt olie gaat niet samen!
Hier nog een recent en verhelderend artikel:
Bedenk dat dus wel degelijk premium brandstof wordt verkocht die ethanol bevat, o.a. Total Exellium…
8 mei 2020 om 18:54 #797061Ja, op deze site is eerder gemeld Exellium niet ethanol-vrij.
Daarom sindsdien rijd ik de Total rap voorbij!!!
8 mei 2020 om 20:30 #797065Is de euro98 xl by texaco ook goed?
8 mei 2020 om 22:07 #797067Dat zou je zelf even moeten uitvinden.
Als je het antwoord weet, breng ons dan ook op de hoogte?Voorlopig tank ik alleen nog Shell-BP-Esso premium.
Let op soms heb je kleine stations die de premium niet op de pomp hebben zitten!
In dat geval als je (bijna) leeg staat, effe een halve liter, om iig niet stil te staan.Met mijn motorfiets tank ik soms ook E10-E5, maar dan wel snel verbruiken.
Ethanol niet te lang in de tank laten zitten. Ethanol veroudert heel snel!Over Texaco: lees het artikel dat ik om 17.51 uur gepost heb….
8 mei 2020 om 23:53 #797073Oke……………………….Texaco XL kan van no-go naar GO!!
De ellende blijft echter wel dat je met je old-timer auto, motorfiets of ouderwetse 2Takt-brommer naar de informatie over ethanol moet gaan zoeken.
Waarom staat er niet duidelijk een bord op de pomp: ZERO ethanol!!
Dat maakt veel eigenaren van oudere voertuigen heel erg blij!!9 mei 2020 om 08:21 #797077@mean-machine Als ik me niet vergis moet er een E5 sticker op zitten volgens de Europese regels als het er in zit. De Total excilium hier in het dorp heeft er ook netjes de E5 sticker op zitten.
De competition 102 zat geen sticker op en is ook ethanol vrij. Over de BP en Esso weet ik niet. Zitten niet in de buurt.
mijn irritatie is meer dat ik ongeveer 10km moet rijden voor ethanol vrije benzine….
9 mei 2020 om 09:08 #797078Volgens mij zacht een e5 sticker dat er tot maximaal 5% in kan zitten. Dat betekent nIet dat het er in zit. Ik tank met alles wat ik heb de premium brandstof. Ik ga zelfs in mn citta de synthetische brandstof doen. De brandstof die veel voor bosmaaiers en dergelijke gebruikt word.
9 mei 2020 om 10:03 #797080Er moet idd een E5 sticker op de pomp zitten als bewijs dat er tot max. 5% ethanol in zit ( in de praktijk wel tot 7-8 %….), zelfs als er GEEN ethanol in zit, zoals de meeste premium brandstoffen.
De goedkope, self service benzinemerken zoals Tango, Amigo, maar ook Gulf en Q8 etc. voegen veel ethanol toe, omdat dat spul zwaar gesubsidieerd wordt door onze overheid= dus pure winst per liter voor de benzine cowboys in Nederland, helaas.
@ Smallride: let erop GEEN Aspen benzine te gaan gebruiken, maar de Ecomaxx variant.
Aspen kan lekke rubber/kunststof (krukas) keerringen veroorzaken in een motor die al op pomp benzine heeft gelopen, Ecomaxx heeft een toevoeging om dat juist te voorkomen!!
Zowel Aspen als Ecomaxx worden door dezelfde importeur in Nederland aangeboden, die heeft er dus geen commercieel belang bij om een eigen product zwart te maken…9 mei 2020 om 12:53 #797091Ik tankte ook altijd bij de esso brommix voor €1.87 in Appingedam. Daar kreeg ik in de maand maart de vraag van de man achter de kassa of ik al eerder brommix op de locatie had getankt en daarna de vraag of ik schade had gekregen. Ik keek hem stomverbaasd aan en vervolgens zegt de beste man dat ze, sinds e10 verplicht bij pompstations aangeboden moet worden, ook e10 door de brommix mengen. Sindsdien ben ik zelf maar gaan mengen want 2 weken nadat ik bij de esso was geweest begon mijn benzineleiding te lekken en was zo hard als steen geworden.
9 mei 2020 om 13:07 #797092Ik tankte ook altijd bij de esso brommix voor €1.87 in Appingedam. Daar kreeg ik in de maand maart de vraag van de man achter de kassa of ik al eerder brommix op de locatie had getankt en daarna de vraag of ik schade had gekregen. Ik keek hem stomverbaasd aan en vervolgens zegt de beste man dat ze, sinds e10 verplicht bij pompstations aangeboden moet worden, ook e10 door de brommix mengen. Sindsdien ben ik zelf maar gaan mengen want 2 weken nadat ik bij de esso was geweest begon mijn benzineleiding te lekken en was zo hard als steen geworden.
Dat bedoel ik dus…. 😥
9 mei 2020 om 13:35 #797094Fantastisch om te zien dat voornamelijk nieuwe leden met dit brandstof vraagstuk bezig zijn

Moet eerlijk zeggen dat ik niet goed op de hoogte ben door de snelle ontwikkelingen in de brandstof industrie, veel tegenstrijdige berichten en slechte waarde product aanduidingen.
Kan me voorstellen dat er dan verwarring ontstaat, misschien wel bedoelt om het politieke plan er door te drukken om old-timers en 2takten snel te minimaliseren omdat ze nu eenmaal de stempel hebben vervuilend te zijn dus haal je de brandstof weg in deze verwarring.
Zou belachelijk zijn maar tis maar een ideetje.Blijf dit topic volgen en denk in de achtergrond mee wat nu het beste is
TICKLING BARN9 mei 2020 om 17:52 #797108Er moet idd een E5 sticker op de pomp zitten dat er tot max. 5% ethanol in zit
De goedkope, self service benzinemerken zoals Tango, Amigo, maar ook Gulf en Q8 etc. voegen veel ethanol toe, omdat dat spul zwaar gesubsidieerd wordt door onze overheid= dus pure winst per liter voor de benzine cowboys in Nederland, Helaas!
Met mijn auto is het iig overduidelijk dat je bij rijden van E10 veel minder km’s kan maken voordat je weer opnieuw naar de pomp MOET! Ik ga er op letten of de E10 van de goedkope merken nog weer extra minder km’s oplevert.
Paar jaar terug deed ik altijd wel 520km op een tank.
Nu haal ik soms de 470km niet. (en dat dan niet door snel rijden!)9 mei 2020 om 18:12 #797109De energetische waarde van ethanol is (veel) lager dan die van benzine, betekend dat er meer ethanol (houdende benzine) verstookt moet worden voor dezelfde prestaties.
Nog een reden om met een boog om die zooi heen te gaan.11 mei 2020 om 11:23 #797161Ik zal wel een bijzonder sterk blok hebben in mij Si of zoiets.
Ik tank al 4/5jaar E10, gemixt met Castrol RS
Sinds die tijd loopt mijn brommer nog prima, niet rauw, geen warm/vastlopers, geen snelle lagerslijtage of lekkende pakkingen/keerringen. Uitgedroogde benzine leidingen heb ik wel maar die had ik daarvoor ook al.
Naar mijn mening is de olie die je mengt belangrijker dan de benzine.
Met mijn eerste brommer tankte ik regelmatig brommix bij de pomp. Dit leidde tot dichtgekoolde decompressie kanalen en bijzondere smerige zuigers, cilinderkoppen en bougies. Daarna zelf gaan mengen met Castrol en sindsdien is de aanslag stukken minder.Ook lees ik iets over dat Aspen niet goed voor je brommer is nadat hij op Euro heeft gelopen?
Ik, en meerdere vrienden, “conserveren” de buitenboord motoren voor de winter altijd met Aspen. Hier hebben we nog nooit problemen mee gehad. Geen lekkende keerringen of pakkingen. De rest van de zomer word er gewoon weer gevaren op Euro.
Ook de kettingzagen/bosmaaiers/grasmaaiers die eerst op euro liepen en nu op Aspen vertonen tot op heden, dat is na een jaar of 5, geen gebrekenDit hele verhaal is echter mijn ervaring.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.