Vespa-Ciao.NL
:: Bram0vitz's projectjes

Home Forums Perso’s Projecten Bram0vitz's projectjes

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 66)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

zevenenergie
    Donateur

Lekker vers blokje en de brommer zelf ook mooi strak in de lak.
      Alleen de koppeling schaal…
      Screenshot 2025-01-12 at 14-17-30 Bram0vitz's projectjes – Vespa-Ciao.nl Waarom nou? 😉

bram0vitz
      Topic starter

Jaja, ik wist het haha.
        Hier stoorde ik mij ook al iets aan maar als er straks een vers gespoten kap overheen zit zie je hem ook niet meer…

beetje prutsen hier en daar
        Link naar Mijn collectie / Projecten.
        1

TIES3930
        Bijdrager

Wordt een mooi brommertje die cba!
          Vond het maar een lelijk model, maar hoe die van jou er nu bij staat doet me er toch anders over denken!

Veel plezier met de opbouw!

Lennaert
          Sleutelbeheerder

Toevallig het linkje voor de rubbertjes?

1

bram0vitz
            Topic starter

Het heeft heel wat kopzorgen gekost maar na meer dan een maand zijn de spatborden terecht en kan het CBA project verder!IMG_20250125_094838683_HDR

@lennaert
              ik dacht dat deze bij seba93shop.com vandaan kwamen.
              maar ook te koop bij:https://www.mofakult.fr/en/rubber-grommet-ignition-cable-engine-electronic-ignition-piaggio-ciao-si-bravo-boxer-29266

Edit: Helaas waar ik al bang voor was het spatbord van serie 2 is niet het zelfde als serie 1 waardoor de pasvorm ook anders is 🙁  so the search continues…

1

bram0vitz
              Topic starter

De laatste tijd bezig geweest met: alle kabels op maat maken, dacht kan wel standaard kabels kopen (had ik eerst ook) maar achteraf bleek dat de kabels van een Si niet helemaal lekker passen op het cbA frame in combo met de Si brug. Toen maar een rol buitenhuls en een bult binnen kabels gekocht en alles op maat gemaakt naar de brommer.
                Verder een custom kabelboom gemaakt met lichtschakelaar en alles erin verwerkt, dim en groot licht werkt allemaal via een schakelaar aan het linker handvat.
                Zat wel een beetje te balen nadat het “nieuwe” achterspatbord niet paste op dit frame, gelukkig een metaalbewerkbedrijf gevonden die het durfde om het oude spatbord weer gatenkaasvrij te maken 🙂
                Kreeg nog te horen dat het opzicht nog wel mee viel voor een Italiaan van deze leeftijd 😆
                Tot zover zit ik daar met volle verwachting op te wachten en hopelijk kan deze dan naar de coater en zijn de eerste meters rijdend snel op het oog.
                Vandaag heeft de cbA voor het eerst daglicht gezien sinds het begin van opbouwen:
                IMG_20250208_150627324
                Heb er even opgezeten maar dju wat zit dat goed zeg!
                Binnenkort een oplossing zoeken voor de gescheurde plastic kap die bovenop het frame hoort, wat interessante dingen gezien op het internet met oplossen van lego blokjes als een soort van lijm/ vulling van de scheuren. Wellicht levert dat wat op, we gaan het zien!

TIES3930
                Bijdrager

Hey Bram,

Ziet er heel gaaf uit die cba!
                  Mooi dat je die kabelboom zelf hebt kunnen maken, toch net iets meer betrouwbaar als alles nieuw is. 😀

Ben wel eens benieuwd hoe ze dat spatbord gaan herstellen, dat materiaal is zo al dun, en met al die corrosie schiet er helemaal niks meer over dus lassen is heel moeilijk.

Groetjes

1

bram0vitz
                  Topic starter

Hey Ties,

Thanks! de tijd die erin gestoken is wordt duidelijk zichtbaar in het resultaat meen ik. Ook voor het eerst dat ik zoveel tijd in het opbouwen van een brommer steek…
                    Ja precies! altijd fijn als elektra gewoon werkt zoals het moet doen en als je dat zelf kan voorkomen door wat moeite erin te steken dan is dat de tijd ook waard.
                    Ondertussen is het metaalbedrijf nog bezig om het spatbord weer gaten vrij te maken, ben erg benieuwd naar het resultaat.

Het blok loopt onderhand ook gretig, achteraf gezien had ik de zuigerveren niet hoeven afvijlen tot een acceptabele slotspeling want de brommer was niet vooruit te branden… veertjes gewisseld en een wereld van verschil om zo maar te zeggen.

Maar ja toen kwam het volgende de NOS voorvork die ik uit Italië had laten komen had geen zin om meer te veren, niet heel handig aangezien dat is wat ze horen te doen. Dus ik zoeken op internet, natuurlijk niet heel veel (gaar niks) over te vinden aangezien de cbA’tjes niet heel breed gezaaid zijn in Nederland maar op de Italiaanse forums ook niet veel besproken. Dan maar zelf open trekken…
                    IMG_20250308_111603102_HDR
                    Deze vorken zitten dus wel even anders in elkaar dan de standaard Citta vorkjes, met een gesloten vorkbuis waar een veer met dat witte uitsteeksel (plastic) in verborgen zit. Na wat testen lijkt dit meer op een mechanische demping, soort van lucht/ veer combinatie schokbreker dan de bekende vloeistof gevulde dempers.
                    Hierbij ook de volgorde ter documentatie voor wie dit ooit gaat aanhalen.. de rode fiber ring gaat om het schroefdraad van het uitstekende plastic deel, de rubberen ring gaat over het uitstekende deel tot aan de vorkbuis. Dan kan je het uitstekende plastic deel in de aluminium vorkpoot schroeven, doe je een klein beetje olie ter smering in het olie gaatje en dop je die af. Bovenop de keerring in de vorkpoot hoort de rubberen ring (die naast de vorkhoes op de foto ligt) dit ter bescherming van de keerring neem ik aan. (deze ringen heb ik er trouwens uit gehaald aangezien met deze ringen de vorkbuis amper kon bewegen vanwege de frictie). Stofhoezen er weer omheen en de hele handel zit weer in elkaar en veert als een nieuwe…. letterlijk 😎

Kent iemand nog een fatsoenlijke verchromer die niet de wereld rekent voor het bagagerek opnieuw te verchromen? Had nu een offerte binnen gekregen voor alleen het rek van bijna 450€, dat lijkt mij wel erg gortig….

1

bram0vitz
                    Topic starter

Tijd voor een update, zag dat er stiekem toch al weer 2 maanden tussen zit…
                      Hoop gebeurd de afgelopen tijd, “kleine” verhuizing gehad van de hele handel naar een andere opslag en voordat alles weer lekker op zijn plek ligt ben je blijkbaar dus 2 maanden verder.

Het project cbA gaat richting zijn laatste loodjes, niet al te veel foto’s gemaakt tijdens het sleutelen de laatste tijd helaas. Maar het weg geroeste achterspatbord is gemaakt en vakkundig geplamuurd met 2k metaal plamuur (alle jezus wat stinkt die zooi) na heel wat schuur en vlakwerk is het resultaat best aardig geworden vind ik.
                      IMG_20250511_130712630
                      Verlichting opnieuw aangesloten, zat een kabel net niet op de goede aansluitpool waardoor het achterlicht niet altijd brandt maar nu weer wel.
                      Nu is het nog lichtelijk wat afstel werk en inrijden maar!

IMG_20250511_130730867
                      De boxer rijdt ook al en is best wel grondig aangepakt tussen de bedrijven door…
                      Recentelijk voorzien van:

• Setje nieuwe continental bandjes.
                      • Nieuwe middenbok
                      • Nieuw opgebouwd blokje met DR50, 13/13 en Elec. ontsteking
                      • Nieuwe achterschokbreker
                      • Nieuwe kabelboom en kabelset
                      • Nieuwe zadelveer
                      • Last but not least nieuwe voorwiel lagers

Nu alleen nog een origineel ogende uitlaat en die is compleet, maar die is onderweg 😉
                      En het voorwiel asje nog iets inkorten, steek aan een kant een stuk uit.

tot de volgende!

1

ampie1979
                      Bijdrager

Brommertje ziet er heel mooi uit

2

bram0vitz
                        Topic starter

Tijd voor een kleine update, het was even zoeken maar een mooie Leo SP kunnen scoren voor de cbA.
                          IMG_20250824_123919723

En zoals vele cbA’s of cb1’s was het plastic treeplankkapje kapot, gaar niet te vinden natuurlijk om te vervangen. De treeplank was mooi met zwarte ducttape bij elkaar geplakt en ooit geprobeerd weer aan elkaar te smelten maar natuurlijk werkt dat niet.
                          IMG_20250326_160324982_HDR
                          Na wat onderzoekwerk op een aantal fora ben ik bij de volgende reparatie methode gekomen:
                          IMG_20250327_145231322_HDR
                          Je begint met een 20 eurie plastic las pistool van bol.com en in dit geval heeft de Lihonk plastic lasser mij goed geholpen, hierbij moet je natuurlijk wel netjes alle draadjes afknippen en gladschuren anders gaat je lak eraan.
                          IMG_20250404_133148702_HDR
                          Daarna ruw je het plastic op en vrees je de breuklijntjes uit, dit is een belangrijke stap anders vloeit het plastic wat je juist in de breuklijnen wil hebben niet goed uit. Helaas mag ik dit nog een 2e keer doen gezien ik de eerste keer heel enthousiast aan de gang ging.

Stap 3, heel belangrijk dat je dit in een GOED geventileerde ruimte doet of nog beter buiten en met voorkeur met een goed mondmasker liefst met filters erop. Want dit goedje is geen geintje hoe slecht het voor je kan zijn… Men nemen een schone glazen jampot en lego steenjes naar keuze en voegt daar aan toe een beetje MEK, deze zooi is chemisch genoeg om lego te doen smelten/ oplossen en met die plasticdrap kan je de uitgefreesde naden opvullen. Vervolgens verdampt de MEK en hard het plastic weer uit, glad schuren en klaar voor eventueel een laagje verf.
                          IMG_20250328_145911857

Ik mag helaas nog een 2e ronde doen om de putjes die niet goed gevuld waren te vullen. Tot op heden had ik hier nog niet veel zin in om te doen, gezien die bende zo stinkt dus het uiteindelijke resultaat ben ik jullie nog verschuldigd.

1

zevenenergie
                          Donateur

Gefeliciteerd met de SP dat is een heel fijn uitlaatje.

Heftig spul zeg dat Methylethylketon, Ik hoop dat je voldoende hersencellen hebt overgehouden voor de volgende ronde 😉

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden geleden door zevenenergie.

bram0vitz
                            Topic starter

He thanks, was al een tijdje opzoek naar een SP. Je ziet ze zo nu en dan wel eens voorbij komen maar zo heel breed gezaaid zijn ze niet nee.

Zeker heftig spul ja, krijgt er een goede (S)MEK mee in the face tijdens het gebruiken.
                              Hersencellen goed, genoeg voor nog een keer 😆

bram0vitz
                              Topic starter

Dus nu we richting het einde van het jaar komen en er een winterproject “nodig” was begonnen met de superbravo uit elkaar te slopen en klaar te maken voor de poedercoat.
                                Wachtende op wat laswerk heb ik mijn aandacht even gevestigd op het opfrissen van de varioklok, dit ging opzicht goed en het klokje is weer helemaal fris en met verse lagers:
                                IMG_20251102_153346885
                                Alleen toen zag ik de segment houder, of de overleden segmenthouder eerder 🙁
                                Leek erop dat de grote moer losgekomen was tijdens het rijden en een van de schijven zich rond heeft kunnen draaien buiten zijn baan. Erg jammer weer, gelukkig had ik nog wel een segmenthouder liggen maar dan als nog..
                                IMG_20251102_153234156_HDR

Shark
                                Donateur

Ik zie dat jij bij de Boxer een elektrische ontsteking hebt gemonteerd. Ik zit in dezelfde fase 🙂
                                  Ik zit een beetje te passen en meten met de CDI, kan net niet een lekker positie vinden, waar zit jouw CDI?

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door Shark.
                                15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 66)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.