- Dit onderwerp bevat 65 reacties, 15 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 maand, 3 weken geleden door bram0vitz.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Kleine update voor de oude citta, ander cylindertje op het blokje geprakt.
Niet heel veel bijzonders maar een 43mm dmp, redelijk simpel 43mm cylindertje met niet heel erg spannend poorten werk.
en het loont toch wel om marktplaats af te blijven speuren, nagenoeg nieuwe polini voorvario gescoord voor 20€. nu nog een achterklokje vinden en dan kan die op mijn grijs/rode citta.
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.26 september 2023 om 18:06 #821867Vandaag begonnen om mijn tweede cittatje uit elkaar te trekken en ook deze op te knappen.
Had het voorgenomen om er niet al te veel aan te doen en gewoon ermee te rijden maar kan het toch niet laten om er niks aan te doen.
hieronder een kleine foto impressie van de bende in de garage box.

Link naar Mijn collectie / Projecten.3 oktober 2023 om 14:49 #822004Maar ja aan de andere kant van het hobby spectrum is soms wat minder nieuws, zou begon mijn andere citta steeds beroerder te lopen met dat hij niet altijd even lekker wou starten en soms even wat ging stotteren op top. Dacht ik wellicht zijn de puntjes verschoven, zou kunnen maar leek mij sterk dus ik haal het vliegwiel rubbertje eraf en tot mijn verrassing was alles lekker nat onder het vliegwiel 😥

Daar was de krukaskeerring dus goed lek wat de nattigheid ook wel goed uitlegt.. nou ja eigenlijk had er zoiets wel aan kunnen komen want uiteindelijk had ik met het opknappen van deze citta ook niks aan het blokje gedaan onder het mom van hij loopt opzicht best prima, eronder en rijden maar.
Maar ja dan ga je verder kijken want als ik spulletjes bestel doe ik het liefst alles in een keer wat ook niet altijd mee zit maar ja. Toen kwamen we erachter dat er maar een zuigerveer op zat, waar de bovenste veer heen is joost mag het weten… ieder geval niet door de cilinder naar buiten wat de cilinder heeft geen krassen of beschadigingen niks… wat wel leuk is om te zien was dat de hoonstrepen nog in de cilinderwand stonden, kwalitatief super piaggio cilindertje dus.Nou dat was em weer voor nu, tot de volgende update!
Link naar Mijn collectie / Projecten.8 oktober 2023 om 19:33 #822095Nou blokje uit elkaar getrokken en ik snap er echt niks van het werd een steeds groter wonder dat hij nog wou lopen ongekend haast. Naast dat de krukaskeerring lek was, er een zuigveer miste.. zat een van de krukas lagers muurvast en was ook niet rond te draaien met de hand en de andere was ook al bezig met overlijden.
Afijn krukasje de vriezer in, lagertjes in hun zakjes in het warme water gelegd en carters warm gestookt was er met een klein ochtendje hobbyen weer een vers en gereviseerd blokje klaar. de afgelopen dagen de spulletjes rustig ingereden op de juiste manier en nou loopt die beter dan ooit.

Op de foto ligt tussen de rommel ook een demper van een Leovince circuit die ik via marktplaats op de kop heb getikt. Nou was het zo dat de demper van de uitlaat een gat had, daarvoor heb ik mooi stukje buis besteld en even opmaat gedraaid op de draaibank ging niet heel lekker met hout beitels maar wel gelukt.
Binnenkort nog even wat onderdeeltjes ophalen en dan kan ik hopelijk verder met afbouwen. Tot zo ver weer de update, tot de volgende!
Link naar Mijn collectie / Projecten.22 oktober 2023 om 16:11 #822346Verder nog wat uitlaatjes gestraald en goed in de hitte bestendige blanke lak gezet.
De demper van de leo krul is een half eigenbouw projectje geweest, de aluminium huls zat vol met gaten dus noway dat die nog iets deed. Beetje gemeten en een stuk buis besteld helaas was de binnen diameter net te klein, hierna de buis even op de draaibank ingeklemd en deze wat uitgedraaid (ging niet helemaal lekker met houtbeitels maar dacht alu is zacht dat kan best 😆 ) nieuwe dempervulling erin en klaar was kees!
Link naar Mijn collectie / Projecten.6 december 2023 om 16:29 #822855kleine update:
Bij de grijs/ rode citta de orginele cilinder vervangen voor een DR 50 cc.
Voor de paars/ witte citta is het beetje prutsen met de carburateur wat niet helemaal lekker wil, maar ook daar de cilinder vervangen. Wederom een DR50 erop geschroefd vind het een fijn cilindertje.
Verder nog twee uitlaatjes op de kop getikt: een Leovince Handmade en een Polini Top One.
Binnenkort eens even stralen en weer mooi maken 😀
Link naar Mijn collectie / Projecten.28 december 2023 om 12:58 #823138Update voor de verzameling:
Setje berini ontsteking gescoord voor de rood/grijze citta

En een mooie verstevigde achterbrug voor de paars/witte citta.
Kwam er laatst achter dat mijn brug helaas krom is en dacht dan kunnen we meteen beter upgraden. Had nog overwogen om een SI brug te nemen maar daar vind ik de kappen niet mooi van.

Link naar Mijn collectie / Projecten.28 december 2023 om 14:44 #823141Wat een mooi bruggetje is dat
22 januari 2024 om 20:31 #823445Het is eens tijd voor een update van de hele handel..
Na de laatste tijd heel wat tijd te hebben gespendeerd aan mijn wit/paarse Citta heb ik eens na zitten denken over wat ik er nou precies mee wil. Aan de ene kant had ik zoiets gooi er een 50 snel onder en een leo krulletje loopt die ergens rond de 50 mooie snelheid om beetje in de buurt te rijden enzo of soms wat verder ermee wie weet. Maar toen zag ik dat er nog steeds tourtjes georganiseerd worden en dat is iets waar ik vroeger toen ik mijn eerste Citta kocht van dacht: Hé dat is gaaf, beetje met een hele club mooie route rijden en er een gezellige dag van maken. Alleen met 50 ondanks dat het sneller is dan ooit bedoeld was toen ze de fabriek uit rolde red je de gemiddelde toursnelheid niet als ik dat zo begreep. Dus ik stond voor het blok… Maak ik mijn brommertje lopend en lekker rondjes rijden in de buurt enzo of gooi ik de handrem erop om de andere afslag te nemen? Na hier een aantal nachtjes over geslapen te hebben kwam er toch een antwoord op de vraag. Op dat punt de keuze gemaakt om het roer om te gooien en dan ook meteen alles te doen om een betrouwbare brommer te bouwen die “hopelijk” lang mee gaat en mij niet zou laten staan.Ik ben begonnen met een elektrisch ontstoken blokje te zoeken, beetje brommer beurzen afgestruind en tussen alle Zündapp en Kreidler troep lag dat ene vespa blokje wat ik nodig had. De verkoper moest goed zoeken tussen zijn spullen want er lag ook nog een ontstekingspoel en die hebben we gevonden. Helaas ontbrak het vliegwiel, hij meende dat hij er een had liggen en dat was ook helaas was die voor een CP blok.
In zulke situaties is marktplaats je vriend, meteen telefoon erbij en binnen 15 min had ik een vliegwiel gescoord. Dan begint het… wat moet je met cilinderkeuze ga je bij kamp Polini, Malossi of DR? Uiteindelijk ben ik zeer origineel geweest en heb het volgende cilindertje gekocht:

Voor velen een bekend gezicht om deze poorterij te zien en onderhand eigenlijk ook de “standaard” opvoer cilinder. Dat zou wel niet voor niks zijn dacht ik na alle verhalen gelezen te hebben op het forum, de kwaliteit is gewoon goed. Mits goed behandeld moet die een hele lange tijd meegaan. Na even over en weer met Jelle te hebben gehad of dit de juiste afstelling zou zijn voor tourtjes was de keuze gemaakt, Jmpb kon weer in de handen wrijven (moet er niet aan denken wat er in de loop der jaren daar al naar toe is gebracht 😆 ).Alleen een cilinder waar extra poorten op zitten en nog een slag groter dan origineel met een standaard carter gaan niet heel lekker samen. Daar stonden we weer in de garage met de dremel, het voelde als van ouds ondanks het een hele tijd geleden was dat er een carter bewerkt was. Onverschrokken aan de slag gegaan en rustig met schuur rolletjes de benodigde ruimte gemaakt zodat de poorten helemaal open stonden. Na het schuren van de spoel en booster kanalen keek ik naar het cartertje met trots, blij dat ik het toch niet verleerd was.

Toen was het moment… ik kan wel een mooi blokje bouwen maar van het vele in en uit elkaar halen van de brommer was mijn verfkunst aan alle kanten beschadigd. Hier baalde ik enorm van er was best wat tijd in gaan zitten met afplakken, primer, kleur, blanke lak. Eigenlijk allemaal voor niks geweest zo voelde het aan. De goede moed verzamelend de brommer uit elkaar gesleuteld en compleet ontvet, dat is wel zo netjes als je het weg brengt naar de poedercoater dacht ik.. Zo gezegd zo gedaan, brommer uit elkaar en achter in de kofferbak nadat ik even had gevraagd wat er mogelijk was met kleurkeuze. De sky was de limit blijkbaar en voor een schappelijke prijs kon alles gestraald en gecoat worden. Een weekje later kreeg ik ’s ochtends bericht dat mijn spulletjes klaar waren, ik was super blij! Alleen had ik een probleem… het was 8 uur ’s ochtends en de hele dag moest er nog gewerkt worden waarna de oplossing kwam die dag maar geen pauze gehouden en wat eerder vertrokken. Mag het coatingsbedrijf erg bedanken want ze hebben echt net werk geleverd: alle lagerpassingen, schroefdraden en het frame nummer hadden ze netjes af geplakt/ gedopt. Heel enthousiast ben ik aan de gang gegaan met monteren, voordat je het weet ben je zo weer een eind weg… het is maar een klein brommertje eigenlijk.beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.Sinds vandaag in het arsenaal, mooie brommer aanhanger gescoord!
Link naar Mijn collectie / Projecten.Hey, das mijn oude karretje, veel plezier ermee.
11 mei 2024 om 15:44 #824845Hey, das mijn oude karretje, veel plezier ermee.
Dacht al dat ik hem al een keer op het forum ergens voorbij had zien komen..
Link naar Mijn collectie / Projecten.zo alweer bijna 2,5 maand verder sinds laatste update.
Vandaag een “originele”super bravo opgehaald, miste mijn ouwe super bravo toch wel. Vond ik toch altijd wel een fijn brommertje, je zit net wat hoger dan op een citta en als je richting de 2 meter gaat is dat toch wel prettig 😉Heb er niet hele bijzondere plannen voor. Zijn een aantal aandacht puntjes waar even naar gekeken kan worden.
Wel moeten de banden vervangen worden deze zijn compleet droog gerot, snap ook niet hoe die ooit een keuring is door gekomen zo. Het zadeldek laat iets los aan weerszijde maar daar heb ik een vakmannetje voor die dat perfect kan opknappen.
Blokje ga ik even reviseren dat deze weer vers is en voor de rest blijft hij mooi standaard piaggio.Hierbij een fototje op de aanhanger:

Edit:Natuurlijk meteen ’s middags aan de gang gegaan en voor je het weet heb je het blok er alweer onderuit:

Helaas zat er een redelijk grote sproeier in voor de standaard setup.. wat resulteerde in dat er een plas benzine in de cylinder bleef staan :/. Als eerst de carb maar uit elkaar gehaald en deze in de ultrasoon gegooid, dat scheelde al een hele bult kwam er weer als nieuw uit eigenlijk.
Even een lijstje gemaakt van nodige spullen en dat zou binnenkort weer JMPB sponsoren worden haha.Helaas zijn de originele sebac schokbrekers ook wel aan hun einde, zijn deze te servicen toevallig dat iemand weet?
Link naar Mijn collectie / Projecten.Kleine update op de superbravo:
achterband gewisseld, klok gevuld met olie.. zat niks meer in en voor de zekerheid de standaard varioschaal alvast vervangen voor een malossi schaal:
Link naar Mijn collectie / Projecten.30 juli 2024 om 13:11 #826303Die malossi schaal staat op mijn verlanglijst. Hij lijkt redelijk geprijsd en ziet er goed uit. De superbravo ook trouwens 😉 .
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.