Vespa-Ciao.NL
:: Bougie’s steeds stuk

Home Forums Techniek Problemen oplossen Bougie’s steeds stuk

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Friet_zuurvlees
    Topic starter

Hallo allemaal,
      Ik heb heb het volgende probleem ik rij namelijk steeds de bougie stuk en ik heb al verschillende bougie’s met verschillende hitte graad geprobeerd en dit probleem is nog steeds niet opgelost ook heb ik ze afgesteld met een voeler maat maar ze blijven steeds kapot gaan. Weet iemand wat dit probleem is?
      Mijn setup is een polini 80cc op een Speedengine met contact punt ontsteking, Een 16 mm carburateur en een Ginnarelli Fire uitlaat.

Wim
      Bijdrager

Probeer NGK 7 of 8 bougies zonder “R” als je die nog niet had.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

zevenenergie
        Donateur

Welkom op het forum, Friet zuurvlees, Ik ben benieuwt naar je avatar.

Ik denk ook dat je bougie,s vet slaat. Ik zou met deze temperaturen buiten voor een NGK 6 gaan (ook zonder de R).
          Controleer ook even in het sproeier topic of je de juiste sproeier hebt.
          Want als het mengsel niet optimaal is ontsteekt het moeilijker.

Welke sproeier heb ik nodig?

Ik neem aan dat je zo,n bougiesleutel gebruikt met zo,n rubbertje er in zodat je porselein niet beschadigt.
          Je zou ook nog even alle aansluitpunten van je ontsteking schoon kunnen maken en eventueel een nieuwe condensator er inzetten.

De compressie van een ciao is standaard al behoorlijk hoog. Bij een hogere compressie wordt het moeilijker voor de vonk om over te springen. Je ontsteking moet dan in goede conditie zijn.
          Soms, kan het helpen om je compressie te verlagen door een andere kop er op te zetten.

Andere oorzaak: Roest in je tank.
          Dat zorgt ook voor meer slijtage want ijzeroxide (roest) is hard en fungeert als een slijpmiddel dat via de benzine op al je leuke onderdelen komt. En je krijgt die rommel op je bougie.

En iridium bougie doet je vonk wat makkelijker overspringen.
          Er zijn Chinese bougies op de markt, die lekker goedkoop zijn. Die doen het ook wel, maar daar klopt, de hitte graat die aangegeven is vaak niet.
          Koop bougie,s alleen bij betrouwbare bronnen, zeker als het gaat om een iridium bougie.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door zevenenergie.

jaffabaffa
          Donateur

Interessant om te leren dat  ijzeroxide (roest) in je brandstofmengsel een drukkend effect heeft op de levensduur van de bougie.

Ik heb een soortgelijk probleem. Ik moet tegenwoordig ongeveer elke 2 maanden (circa 1000 km) mijn bougie vervangen, omdat mijn brommer anders steeds slechter tot niet wilt starten. Vroeger kon ik makkelijk een jaar toe met één bougie. Mogelijk is roestvorming in de tank hiervoor een verklaring.

Ik rijd overigens met een B6HS bougie. Ik zal eens overstappen naar een warmere B5HS om te kijken of deze langer meegaat.

Twee vraagjes @zevenenergie :

1. Loont het om vaker mijn brandstoffilter te vervangen, of heeft dit een verwaarloosbaar effect op de hoeveelheid ijzeroxide in mijn mengsel? Ik kan mij voorstellen dat een filter enkel de “vlokken” uit de brandstof filtert, maar niet per se de miniscule of zelfs microsopische ijzeroxide-deeltjes.
            2. In hoeverre is het aan te raden om een BR6HIX iridium bougie te gebruiken? Is dat het prijsverschil waard t.o.v. een BH6S (16 a 18 EUR vs 3 a 4 EUR)?
            • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door jaffabaffa.

Wim
            Bijdrager

Vroeger kon ik makkelijk een jaar toe met één bougie.

Ik rijd overigens met een B6HS bougie. Ik zal eens overstappen naar een warmere B5HS om te kijken of deze langer meegaat.

één jaar met een bougie, (=10000km bij jou), bougies gaan vaak wel 20 – 40000km mee.

Met jouw set-up een B6? en dan ook nog terug naar een B5.
              Veel succes 😉

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

zevenenergie
              Donateur

Loont het om vaker mijn brandstoffilter te vervangen, of heeft dit een verwaarloosbaar effect op de hoeveelheid ijzeroxide in mijn mengsel? Ik kan mij voorstellen dat een filter enkel de “vlokken” uit de brandstof filtert, maar niet per se de miniscule of zelfs microsopische ijzeroxide-deeltjes.

1. Het rode roest is vrij zacht en geleid niet maar het zwarte oxide Maghemiet, geleid goed en zie je ook niet zitten op je bougie. Dit is vrij fijn en ik weet niet of een filter het er uit vist. Je zou een neodinium magneet tegen het filter moeten leggen dan wordt het er wel uitgevist. 
                1. In hoeverre is het aan te raden om een BR6HIX iridium bougie te gebruiken? Is dat het prijsverschil waard t.o.v. een BH6S (16 a 18 EUR vs 3 a 4 EUR)?
                2. Een bougie heeft soms een weerstand die er voorzorgt dat hij niet stoort op radio,s en tv,s dan staat er de letter R op. En als je boegie dop dat ook heeft dan is dat dubbel op. Dus dat zou ik eerst controleren.  
                3. Een iridium bougie is vooral leuk als je een hoge compressie hebt want dan sprinkt de vonk lastig over. En als je zwaar opgevoerd rijd heeft het ook voordelen want dan is de vulling van de cilinder veel beter in de powerband. Veel motorijders zweren erbij in hun standaard motor maar ik vind het het niet waard. 
                4. Pas op voor imitatie boegie,s want die zijn vol op verkrijgbaar op dit moment.Vooral bij iridium bougies. Koop altijd bij een dealer van NGK. De hittegraat kan behoorlijk afwijken.
                5.  Je afstelling van je carburateur is belangrijker dan je denkt, bij een niet optimaal mengsel ontsteekt het gecomprimeerde mensel veel slechter en dat vervuilt je bougie ook.

Heb je een dubbele weerstand, roest in je tank, een matige afstelling, een verkeerde hittegraat en een imitatie bougie en ook je condesator is oud en je puntjes in gebrand en de opening niet goed waardoor de onsteking niet op tijd staat, en je keering lekt waardoor de boel een beetje vet wordt……….
                Dan is een iridium bougie geen reddende engel. Dus ik zou dat kopen als luxe product voor de leuk als alles goed funtioneerd. Als puntje op de i.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.

jaffabaffa
                Donateur

Bedankt voor de reactie @zevenenergie !
                  Ik vind je opmerking over de contactpuntjes en condensator met name interessant, want beide gaan bij mij al een hele lange tijd mee inmiddels. Het is daarom goed mogelijk dat deze inmiddels aardig versleten of ingebrand zijn.

Hoe plausibel is het dat “versleten” contactpuntjes en/of condensator ten grondslag liggen aan een herhaaldelijk vetslaande bougie? Kan een verkeerde timing leiden tot een te rijk mengsel?

Kan ik ingebrande contactpuntjes weer “herstellen” door deze opnieuw af te stellen, of zijn ze dan meteen toe aan vervanging?

Ik zal t.z.t. beide vervangen.
                  Nogmaals dank voor je tijd en voor de tips!

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door jaffabaffa.

jaffabaffa
                  Donateur

één jaar met een bougie, (=10000km bij jou), bougies gaan vaak wel 20 – 40000km mee. Met jouw set-up een B6? en dan ook nog terug naar een B5. Veel succes. Gr. Wim.

@semmad De set-up op mijn profiel is een andere brommer. Deze vraag heeft betrekking op mijn daily. Die heeft een standaard oldtimer blok (brom) met een City Power uitlaat. Voor de rest helemaal standaard. 12/10 carburateur met sproeier 48. Loopt net aan 45 km/h als hij er zin in heeft.

zevenenergie
                    Donateur

Hoe plausibel is het dat “versleten” contactpuntjes en/of condensator ten grondslag liggen aan een herhaaldelijk vetslaande bougie? Kan een verkeerde timing leiden tot een te rijk mengsel?

Versleten contakt puntjes geven een verkeerde timing en een slechte condesator geeft een zwakke vonk.Een verkeerde timing (en een zwake vonk) geeft geen te rijk mengsel maar wel een slechte verbranding. En een slechte verbranding geeft een vervuide bougie. En doordat de verbranding slecht is bereikt de boegie ook niet zijn optimale temperatuur zodat het porselein niet schoonbrand (koffie bruin)

Kan ik ingebrande contactpuntjes weer “herstellen” door deze opnieuw af te stellen, of zijn ze dan meteen toe aan vervanging?Als je in gebrande puntjes opnieuw afsteld dan heb je nooit dezelfde afstand als je voelermaat doordat er holletjes en bergjes op het contaktvlak hebt. Maar je kan ze wel afschuren.  Vervangen is beter.

jaffabaffa
                      Donateur

@zevenenergie , nogmaals bedankt!!

zevenenergie
                        Donateur

:thumb

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.