Vespa-Ciao.NL
:: boost/spoelpoorten natrekken DR 65 evo

Home Forums Techniek Opvoeren boost/spoelpoorten natrekken DR 65 evo

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

gissa06
    Topic starter

hallo allemaal,

Ik wil op mijn SI project een leuk blokje bouwen. Ik zit nu met het ding dat ik het forum aan het afstruinen ben voor de beste setup voor mijn wensen en wat ik allemaal wil doen. zit nu op het moment “ik heb een carter…. en nu”. Ik wil op poeli rijden (geen vario), de cilinderkeuze is DR evo 65 met een polini 50-65cc kop. krukas zit ik in twijfel maar word denk ik een pia std brom krukas. kan je niet mee mis gaan begreep ik. carb word 13/13 met malossi filter, gianelli city power uitlaat en trekveertjes zie ik veel voorbijkomen voor poeli setup. Het word geen racebrommer maar wel een rap dingetje voor wekelijks gebruik met streven naar 60-65 km/h en toch leuke koppel behouden op poeli.

inlaat word uitgevijlt en ik wil dus niet een te grote poort maken omdat ik begreep dat je met poeli moet oppassen wat je met je koppel gaat doen. daar hoop ik een mooie ballans in te vinden.

Ik wil mijn carter aanpassen op de dr 65 boost en spoelpoorten. veel toturials en how to’s laten het frezen zien met een cilinder met een kort hemd en is dus makkelijk door te trekken. dr 65 is een langer hemd die helemaal tot het einde van de carterhals rijkt. de how to hier laat zien dat je een verhogingsplaat tussen je carter en cilinder kan doen en het hemd met zuiger aanpast met je frees. nou staat daar ook wel dat je de boostpoorten kan doortrekken tot achter in het carter ipv hemd/zuiger aanpassen en ik wil dat dus graag doen. De koppel onderin zal iets minder worden maar wel vermogen soepelheid en topsnelheid terug geven las ik. Ook lees ik overal dat het het altijd waard is voor je 65 cc setup. voordat ik ergens een frees of vijl in zet, zou ik de video van biermobiel en de how to volgen en gewoon de poort verder doorlaten tot achterin het carter? heeft het op deze manier frezen voor mijn doel wel/veel zin?
      Ik heb redelijk wat ervaring met frezen en vijlen dus het word wel netjes maar je kan alleen wegfezen en niet bijfrezen 😉
      Ik lees, hoor en zie zoveel verschillende tips en toturials dat ik door de bomen het bos niet meer zie, vandaar het starten van dit topic en mijn vragen.

mvg, Gijs

Gas is alles remmen is angst

gissa06
      Topic starter

zoals dit ongeveerScreenshot 2025-12-23 at 01.18.16

bram0vitz
        Bijdrager

Als je het groene vlakje doortrekt in het carter heb je al voldoende weg gehaald hoor, de DR zuiger heeft gaten waardoor het mengsel vanuit het carter naar de booster kan stromen.
          Biermobiel heeft dit getest ten opzichte van geheel doortrekken en zat weinig verschil in.
          IMG-20251223-WA0000

beetje prutsen hier en daar
          Link naar Mijn collectie / Projecten.
          2

gissa06
          Topic starter

@bram0vitz net even de gehele projectpagina van biermobiel doorgebladerd (2 uur verder) en de gouden pagina gevonden met de oplossing met daarin wat jij beschreef met voorbeeld foto’s. kon het raar genoeg dus met de zoekfunctie die pagina niet echt vinden misschien net verkeerde zoekwoord idk. denk dat ik de spoelpoorten wel mooi bewerk maar de boostpoorten zoals het voorbeeld hierboven doe en niet doortrek. behoud dus de koppel meer.  Ik weet genoeg thx!

Smallride
            Bijdrager

Zoals hierboven al beschreven alleen het kleine hoekje is voldoende. De d’r gaat wat jij wilt makkelijk leveren. Ga niet wild met de timing van de inlaat, ook omdat je geen expansie uitlaat neemt en controleer je compressie verhouding, een onbewerkte polini kop gaat wel makkelijk heel hoog op een 43mm cilinder. Als je v snaren blijken te snel slijten zou ik voor naar een groter pouley gaan, het motortje niet te veel toeren laten maken is wel beter om trillen te voorkomen en de levensduur van de krukas Lagers te verlengen. De krukas jes zijn erg licht in deze motortjes, en de zuiger naar verhouding erg zwaar.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.