Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Blok reviseren
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren, 10 maanden geleden door Mike.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
12 mei 2012 om 18:57 #210135
hallo allemaal.
Ik heb straks me brommer klaar kwa uiterlijk en wil daarna het blok aan pakken. Heb een elektronische blok. Heb er verder helemaal geen verstand van. Maar ik wil dus een nieuwe cilinder zuiger krukas en noem maar op. Maar als ik op jmpb site kijk staan er zoveel varianten dat ik echt niet weet welke en wat ik precies hebben moet. Zo weet ik dus niet welke pen krukas ik heb. Weet wel dat het blok origineel is naar mijn weten hij rijd nu zoon 45 km. En wil er ook alles origineel weer op hebben. En wat is het verschil tussen een pen 10 en een pen 12? Zou ik de oude carters weer kunnen gebruiken? zien er verder nog goed uit. Mist alleen stukje uit aan de onderkant. Maar daar heeft de vorige eigenaar een stukje metalen plaat aan vast gezet. Kunnen jullie me met wat links of namen van cilinders/krukassen en misschien carters op weg helpen zodat ik het goeie bestel:). Zo snap ik ook niet waar die mm voor staan bij de cilinders. Bij een scooter was het veel makkelijker je bestelde of een 50 cc of 70cc en klaar. Maar die mm snap ik niks van
bedankt alvast en hier een foto van me blokje.
12 mei 2012 om 19:13 #237388Onderdelen Carters/Cilinders/enz
ps: STD carters moet je 2e hands op de kop tikken…cilinders e.d kun je nog wel nieuw kopen STD (imitatie)
12 mei 2012 om 19:17 #237387Hey al je linkje werken niet. Ik moet wel ff weten wat wel en niet op mijn carters past natuurlijk
12 mei 2012 om 19:20 #237290aangepast al….je wil het standaard houden dus gewoon een std cilinder (imitatie)…max kan je tot 43 mm gaan op een std carter.
12 mei 2012 om 19:20 #237291mm is de boring van de cilinder. (de diameter van het gat dus). Dit geeft aan hoeveel cc het is omdat de slag altijd hetzelfde is.
38. 50cc
43mm ongv 65 cc
46,5 80 cc. past niet op een standaard carter.Ik zou je oude carter eker gebruiken, zeker als je standaard wilt blijven rijden.
Als het blokje altijd standaard is geweest zou ik alleen de lagers, pakkingen en cillinder vervangen.
De pen van je krukas is de diameter van het small end van je krukas. Dus het gat waar de zuigerpen doorheen gaat. De diameter van de binnen maat (zonder lager).
12 mei 2012 om 20:25 #238255He heren wederom super bedankt wist niet dat het zo simpel in elkaar zat. Zal volgende maand alles bestellen heb van Obey een prive bericht gekregen wat ik allemaal nodig had en dankzij jullie hulp weet ik nu dus ook wat ik allemaal nodig heb. Bedankt allemaal. Dit word de setup dankzij obey
Krukas Vespa P10 DMP
Lagerset Krukas
Cilinder 41MM PEN 10 DMP
Bougie Champion L82C/P86MIk bedoelde de Standaard Cilinder Vespa 38.2MM P10 heeft iemand daar ervaring mee? zijn het goeie cillinders?
13 mei 2012 om 08:32 #238246Hoi Jayjay
Ik weet niet waarom je een krukas gaat bestellen is de schroefdraad of platvlak slecht anders hoef je geen nieuwe krukas.
Bij revisie heb je een revisiset nodig en nieuwe zuigerveren.(of zoals je zelf wilt een nieuwe cilinder)
gr R32 (p.s mijn driehoekslager is ook opgestuurd wachten op een nieuwe)
13 mei 2012 om 08:49 #238266Nou omdat ik dan toch bezig ben en 50 euro extra(voor de krukas) is ook niet echt veel. Dan heb ik alles nieuwe en dat voor zoon 100 euro. Had zins kort een tik in het blokje alleen als hij koud is. En als hij stationair loopt. Dus mischien wel de krukas. Zal alles over zoon 2 weken bestellen. En had met obey afgesproken. Dat we dat even samen gaan doen omdat hij er verstand van heeft en ik niet. Wonnen 70 km van elkaar af. Dus dat kan ook. Had mijn driehoek lager dinsdag al gekregen heb foto gezet op mijn perso. Eindelijk de goeie gekregen. Inclusief gratis pakking voor me achtercardan. Omdat die van mij gescheurd was kreeg ik deze gratis. Dus weer goeie service van jmpb
13 mei 2012 om 09:40 #238293Onzin om je krukas te vervangen. Een originele heeft 3x meer kwaliteit als dat wat je er nu in wilt hangen.
Gewoon reviseren. Ik vind 50 euro wat dat aangaat een boel centjes.Dus.. Als je platte kant en je schroefdraad netjes is gewoon revisren! Lagertjes er even af ( laten ) halen met een lagertrekker..
Mike13 mei 2012 om 09:54 #238294Lager trekker? De lagers van het krukas bedoel je? En dan wel even een krukas lager set erin zetten nieuw? Ik weet ook niet of er nu een orgineele krukas in zit of een andere daar heb ik weinig verstand van. Maar de carters ok niet reviseren dus? Alles die cilinder dus en klaar? Wat ik ook heel vreemd vind. Viel me laatst op ik had stukje gereden. Lag er allemaal olie in me hok nadat ik hem nachtje had laten staan. En kwa plaats waar het lag leek de uitlaat. Ik dacht onmogelijk dat olie uit de uitlaat komt. Bij het afhalen daarna van de uitlaat kwam het idd uit de uitlaat weg. En nu ik het blokje op me werk bank heb liggen. Omdat me brommer uitelkaar ligt. Is er ook allemaal olie uit de uitlaat poort gekomen. Hoe kan dit?
13 mei 2012 om 10:15 #238295Ja ik bedoel de krukas lagers.
Onder revisie verstaan wij in Vespa wereld: Krukaslagers, pakkingen, keerring en zuigerveren. Als het nodig is vervang je de zuiger of zelfs de cilinder. Zelfde geld voor het naaldlager, ( Zegmaar verbinding van zuiger aan krukas )
Carters behoud je en krukas behoud je in 9 van de 10 gevallen.
Lijkt me dat je er vanuit kan gaan dat je blok compleet origineel is en ook originele onderdelen bevat. Zo niet, kom je daar snel achter. Overal staan Piaggio kenmerken op. (Bij de krukas op de drijfstang)
Die plas olie kan komen door een verkeerde afstelling ( teveel olie ) of een versleten zuiger. Ook kan het zijn dat je voetpakking lekt.
Mike13 mei 2012 om 10:49 #236419Hè Mike thanks man. Ja want in mijn voorige topic had ik ook bij de troubleshoot staan bij mijn blokje die het toen niet meer deed. Dat mijn splinter nieuwe bougie olie achtige gloed had. Heb nog maar een keer getankt en dat was bij de pomp. Was brommer mix dat is al voor gemengd zeg maar. Toen zijden ze dat er een sproeier 48 in moest had op dat moment 38. Daarna liep hij nog niet na 2 de poging wel maar moest de lucht toevoer bij stellen op de cabr. Nou ook nieuwe bougie weer erin gezet. Zwarte smurrie is weg maar is nu kurkdroog en lijkt wat grijs uitgeslagen. Maar heb maar 5 km gereden nadat ik de sproeier 48 in had dus weet niet of je dan gelijk al de bougie kunt aflezen. Maar kort om alles reviseren en dan krukas zo laten? Wil wel heel graag zelfde cilinder als nu loopt echt als een zonnetje. Trekt lekker hard op en rijd zoon 45 op mijn gps. Alleen lijkt die Cillinder van jmpb die ik bestellen wil anders bedoel de standaard38,2 mm. En de kop dan? Moet ik daar mijn oude kop weer opzetten? Dan moet ik dus voor het bestellen opmeten of mijn Cillinder idd 38,2mm is? En een kop kan toch ook krom zijn? Mischien verstandig ook nieuwe bijpassende kop te bestelen?
13 mei 2012 om 10:55 #237572Kop krom kan je zo testen. even tegen een spiegel aanzetten met het pakkingsvlak. Mag geen ruimte inzitten. ( spiegel omdat die 100% recht is )
Standaard cilinder van een elektronisch blok is 38,2 in diameter. Krukas gewoon behouden. Alleen dus nieuwe lagers er omheen.
In een 12/10 zit standaard als het goed is een 39 of 42. Jij met je citty power, poulie 80 en de rest standaard zal aan sproeier 46 of 48 inderdaad genoeg hebben.
Mike13 mei 2012 om 10:58 #236039Oké wederom thanks. Naja dankzij dit topic scheelt het me weer 50 euro. Toch weer mooi mee genomen. Nou maar hopen dat de krukas verder wel in orde is. Thanks mensen
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.